Pojem zamykací obrazovka (lockscreen) se objevil společně s příchodem chytrých telefonů s dotykovým displejem. Jejím hlavním cílem bylo zabránit nechtěné aktivaci telefonu, například v kapse. Jednoduchý pohyb pro odemknutí mohl být nahrazen například gestem nebo zadáním PINu, aby se k datům v telefonu nedostal nikdo nepovolaný. A jako bonus se zobrazují důležité informace, zejména pak čas a zmeškané notifikace.
Poslední dobou to vypadalo, že důležitost tohoto softwarového prvku výbavy klesá. Pro odemykání slouží už většinou čtečky otisků prstů nebo rozpoznání obličeje, rychlý přehled zase u spousty telefonů poskytuje funkce Always-On. V poslední době však zamykací obrazovku potkala nečekaná renesance zájmu. Jako první přišel Apple, který v iOS 16 zásadním způsobem rozšířil její možnosti. A nyní se chystá i velká změna na Androidu, i když ne způsobem, jakým bychom si přáli.
Konkrétně jde o plány společnosti Glance, která podle informací techcrunch.com plánuje spustit svou službu pro vybrané telefony s Androidem u operátorů v USA. Oficiálně se jedná o „mediální a zpravodajský obsah a příležitostné hry na zamykací obrazovce telefonů s Androidem“. Nikdo však nepochybuje o tom, že hlavním cílem, proč se snažit na dálku vylepšovat vzhled něčí zamykací obrazovky, je možnost dostat sem reklamu. Podle analýzy společnosti se uživatel na toto místo zaměří až 70× za den, což je spousta prostoru k potencionálnímu oslovení inzerenty.
I proto tři roky stará společnost překonala hodnotu 2 miliard dolarů a v poslední době do ní investovali takoví velikáni jako Google nebo indický operátor Jio Platforms s 420 miliony zákazníků.
Spousta otázek
Současné informace, stejně jako prezentace společnosti, příliš nezmiňují detaily, na kterých bude záležet nejvíc. Bude mít zákazník možnost danou službu odmítnout? Nebo bude napevno součástí telefonu, výměnou za jeho nižší cenu nebo slevu na tarif? Podobný přístup není neobvyklý, kupříkladu Amazon už delší dobu na vybraných trzích prodává své čtečky elektronických knih „vylepšené“ reklamou, avšak výměnou za slevu. U telefonů je tento princip hojně rozšířený, zejména pak v Asii. U amerických a evropských zákazníků je však práh ochoty snášet další reklamní sdělení nastaven jinde, a proto bude zajímavé pozorovat, jak se celý záměr vyvine.
Zamykací obrazovka mobilu je ale něco víc, než jen uspání systému, má nějaké funkce, a navíc LCD i AMOLED displeje baterku při zobrazování žerou.