Recenze hry Grand Theft Auto: Vice City - návrat na pláž

22

Legendární série Grand Theft Auto se opět vrací na obrazovky našich mobilních zařízení, tentokrát s podstatně větší pompou a poněkud zbabraným startem prodeje. To však nemění nic na faktu, že jeden z nejlepších dílů série, Vice City, se v celé své kráse přenáší i k vám do kapsy.

Sérii Grand Theft Auto asi není třeba dlouze představovat. Její prvotní díly se objevily snad na všech přenosných konzolích i jako porty v emulátorech na smartphonech a tabletech, navíc se nám na jaro 2013 chystá plnohodnotný pátý díl. Bylo to však právě třetí pokračování, které poprvé vkročilo do 3D říše a hned na to čtvrtý díl, který ji vypiplal k dokonalosti. Šedé uličky Liberty City jsme vyměnili za prosluněné Vice City a komorní atmosféru nahradila osmdesátá léta plná drog, sexu a peněz.

Na vrchol potravinového řetězce

Příběh i celková struktura hry se na míle odlišuje od němého hrdiny ze třetího dílu, který monotónně plnil úkoly a zbytečně nemyslel. Tentokrát se vžijete do role Tommyho Vercettiho, gangstera, kterého skvěle nadaboval známý herec Ray Liotta. V Liberty City se píše rok 1986 a Tommyho právě propustili z vězení za vraždu 11 lidí. Jeho šéf, Sonny Forelli, má obavy, že návrat drahého kolegy na ulice může vyvolat nechtěnou pozornost a proto se rozhodne jej povýšit a vyslat do slunného Vice City, herního ekvivalentu Miami. Úkol je jednoduchý. Sejít se s místním mafiánským advokátem Kenem Rosenbergem a dohlédnout na drogový obchod. Jak už to ale známe z hollywoodských filmů, nic nikdy nejde jako po másle a Tommy s Kenem jako jediní vyváznou z krvavé přestřelky v celku.

Ze ztracených peněz i drog nemá Sonny zrovna dvakrát velkou radost, dovolí ale Tommymu situaci urovnat a právě zde začíná sled událostí, které zatočí s místním mafiánským podsvětím. Tommy na své cestě potká nespočet pestrých osobností, jako je producent Kent Paul, černošský poskok Lance Vance či drogový magnát Ricardo Diaz. Tommy postupně projde množstvím neformálních pracovních míst, aby se nakonec vyhrabal z popela a stal na vrcholu miamského podsvětí. Dokáže Tommy udržet podobné sousto? A co na to řekne Sonny? Odpověď už si budete muset najít sami.

Vice City si zcela zjevně bere bohatou inspiraci z béčkových i prvotřídních filmů osmdesátých a devadesátých let, namátkou lze vybrat snad jen Scar Face či Reservoir Dogs, odkazů je však mnohonásobně více. Rockstar je ostatně znám svým parodickým a nesmírně inteligentním stylem, se kterým do série GTA souká problematická témata moderní společnosti, a i tady si jich užijete dosyta.

Prvotřídní sandbox

GTA vždy bylo o volnosti pohybu a vezmeme-li v úvahu, že máme před sebou prakticky dokonale přenesenou verzi Vice City, to samé můžeme očekávat i zde. Mimo příběhové mise nabízí město tunu možností, jak se odreagovat. Můžete si hrát na poslíčka, taxikáře, hasiče, jezdit se záchrankou či lovit lupiče v policejních autech. Otevřená nátura však slouží především pro vyblbnutí. Rozhodně se tedy vyplatí provádět krkolomné triky s vozidly, kupovat nemovitosti a obchody či opečovávat svou vlastní sbírku luxusních aut. Příběh jako takový vám zabere kolem 15 hodin, další desítky hodin strávíte poflakováním po městě.

Titul se z větší části hraje jako akční adventura z pohledu třetí osoby, ovládá se tak jak postava, tak všechna vozidla, do kterých nasednete. Vozový park je široký a čítá nejen vozidla a motorky, ale také čluny, vrtulníky či menší letadla. To samé by se dalo říci i o arzenálu zbraní, které se od třetího dílu rozrostly i o méně tradiční kousky, jako je motorová pila, golfová hůl či rozličné nářadí. Rockstar musím pochválit za bravurně zvládnuté dotykové ovládání, které chce sice trochu zvyku, na míle se však vzdaluje některým jiným hrám. Kromě pohybového virtuálního joysticku máte k dispozici vždy kontextová tlačítka v závislosti na tom, jaké právě potřebujete. Automatické zaměřování navíc zajistí, že nemusíte manuálně mířit a stačí směrovat postavu samotnou. Ve většině případů zaměřování odvádí dobrou práci, jen se občas přepíná na toho, koho nechcete. A pokud se vám zdá rozložení levé, stačí zabrousit do nastavení a zpřeházet si všechny akce tam, kde se vám pohodlně ovládají. Perfektně bylo využito i přibližování a oddalování kamery prsty na displeji. Bohužel hra trestuhodně nevyužívá například dokovacích klávesnic. Na tabletu Asus Transformer Prime, na kterém jsme hru testovali, jsem klávesnicí mohl pouze řídit vozy a pohybovat postavou, nic víc. Titul však naštěstí podporuje několik vybraných USB ovladačů, to v případě, že chcete pohodlnější hraní doma.

Slunce do kamery

Stejně jako v případě GTA III, ani zde nelze očekávat dokonalý přenos grafického kabátku na mobilní zařízení. Na plné detaily vypadá hra naprosto skvěle, především vezmeme-li v úvahu rozlehlost herní mapy a fakt, kolik všeho musí být na obrazovce najednou. Hra se mi na tabletu ani jednou nesekla nebo nezpomalila, i ty největší honičky zvládá zařízení bez problémů. Na mobilní poměry tedy vypadá hra perfektně, fanoušci série a především hráči „velkého“ Vice City však rozhodně postřehnou o něco slabší stínování či ořezané částicové efekty, což se na druhou stranu dá pochopit. Na zážitku to moc neubírá a alespoň titul zvládne více zařízení.

Kapitolou samou pro sebe je zvuková stránka. O dabingu, složeném hvězdným týmem hollywoodských herců, jsem se již zmínil, samozřejmostí je také dokonale nasoukaný humor, který k sérii tak nějak patří. Oblíbenou součástí každého dílu je rádio a kupa populárních skladeb, jež odráží danou dobu. Vice City je plné hitů osmdesátých let, které bravurně naladí na atmosféru drogových válek v Miami a zkrátka se do hry hodí. S radostí jsem uvítal možnost naházet si na Androidu do hry i vlastní mp3 skladby, které stačí umístit do specifické složky stejně, jako kdysi na PC. Rockstar zkrátka myslel na všechno.

Hře opravdu nelze nic vytknout, alespoň tedy nic důležitého. Jistě, ovládání chce cvik a možná si budete muset chvíli hrát s nastavením, to je však daň za dotykový displej, kterou platí všechny hry. Vezmeme-li navíc v úvahu, nakolik komplikované ovládání musí Vice City zkrotit, odvedli vývojáři lví kus práce. Jinak je mobilní Vice City dokonalou symbiózou toho nejlepšího a především sebou jeví titul, který můžete hrát takřka donekonečna. Po dokončení příběhu totiž stále zůstává otevřené město, nepovinné mise a obecné blbnutí v ulicích. Právě proto je GTA nejoblíbenější herní sérií na světě a právě proto se ji nevyplatí obejít stranou. Cena je v tomto případě zcela zasloužená.

Testováno na zařízení Asus Transformer Prime. Grand Theft Auto: Vice City můžete stahovat z AppStore a Google Play za cenu 116 Kč.

Hodnocení: 10/10

• parodické vsuvky