Ioannis Papadopoulos, mobilenet.cz: Jaký máte vztah k technologiím obecně?
Martin Šonka, akrobatický pilot: Veskrze pozitivní, jelikož mě doprovázejí po celou kariéru i život. Nejvíce asi v armádě, kde je to základ. Špička toho ledovce byla stíhačka Gripen, se kterou jsem létal. V podstatě je to jeden velký počítač. A to samé při závodění. To letadlo samo o sobě je teď taky nacpané všemožnými technologiemi, i když dřív takové nebylo. Tím, jak se ten sport vyvíjí, tak do toho technologie vstupují víc a víc, nemluvě o simulátorech, které jsme vyvinuli.
Jaký telefon používáte?
Poslední roky používám telefony Huawei: nejdřív P10, pak P20 Pro a nyní nejnovější Huawei Mate 20 Pro. Předtím jsem nějakou svou vyhraněnou značku neměl a vlivem mého životního stylu, který byl hodně časově napjatý, jsem byl opravdu takový ten uživatel telefonu, že jsem z nich akorát volal, posílal SMSky a to bylo všechno. Díky tomu, co dnes dělám, se to posunulo zase někam úplně jinam. Vzhledem k tomu, jak moc cestuji a jak málo mám času, tak je to pro mě najednou užitečný pomocník. Na telefonu řeším například sociální sítě, na kterých potřebuji být kvůli sponzorům aktivní. Dále vyřizuji e-maily a prostě všechno možné. Dneska už se z toho pro mě stala taková kancelář.
Co je pro vás u telefonu důležité, jaké funkce nejvíc oceníte?
Musí to volat a posílat SMSky (smích). Díky tomu, že jsem nucený být aktivní na sociálních sítích, tak je pro mě hrozně důležité focení a natáčení videí. Potřebuji fanouškům dávat vědět, co se děje a co se neděje. A pak do telefonu nahrávám různé navigační aplikace pro létání v letadle, protože létám po celém světě.
Mohl byste doporučit nějakou navigační aplikaci, kterou používáte?
Vyzkoušel jsem všechny možné. Aplikace SkyDemon, která funguje po Evropě, je uživatelsky velmi jednoduchá a hrozně praktická. V Americe je to ForeFlight, což je zase navigační systém pro Ameriku.
Takže si to můžeme představit něco jako Waze, ale pro letadla?
Přesně tak. Jsou v tom všechny letecké mapy. Samozřejmě se tam musí za drahé peníze nainstalovat podle toho, kam zrovna člověk letí. Někdy před 14 dny jsem letěl z východního pobřeží na západní, tak je prakticky potřeba celá Amerika. Každá mapa něco stojí, ale to se nedá nic dělat. Je v tom počasí a různé aktivní i neaktivní prostory, kam by člověk mohl letět. Všechny frekvence, pojížděcí dráhy na každém letišti a dokonce kde mají jaký benzín a za kolik ho prodávají.
Evropa na tom bohužel zatím není tak daleko Amerika. Tam je létání opravdu běžný a navíc velice jednoduchý způsob dopravy. Když chce člověk na nějakém menším evropském letišti natankovat, tak buď nenatankuje, nebo to musí den či dva dopředu domluvit, aby tam vůbec někdo byl. V Americe si přistanete na letišti, kde je benzinka na kartu. Natankujete si, vytiskne vám to doklad a letíte dál. Takže tam je to opravdu udělané tak, aby to cestování letadlem kdekoliv bylo velice jednoduché. Je to tam takový letecký ráj.
Dokážete si vzpomenout, jaký byl váš první telefon?
Ano, dodnes ho vidím před sebou. Bylo to na vysoké škole v Brně, kde jsem hodně sportoval a poměrně dlouho jsem telefon neměl. Kolegové okolo mě měli telefony roky a já pořád žádný. A pak jsem od jednoho kolegy koupil starší telefon. Nevzpomenu si, co to bylo za značku. Takový menší prohnutý telefonek, který měl dvouřádkový displej. Pak to byla nějaká ta Nokia 5110. Pořád se to střídalo podle toho, co se ke mně zrovna dostalo.
Kdybyste si měl vybrat mezi výdrží a výkonem, co byste u telefonu upřednostnil?
To záleží… Já asi nejsem úplně takový odborník, abych ten výkon nějak hodnotil. Co s telefonem určitě nedělám je hraní her. Hromadí se mi tolik kancelářských záležitostí, že když někde sedím a mám čas něco řešit, tak řeším toto. Rád bych si i hrál (smích), ale nemám na to čas. Když takhle člověk létá po světě po exhibicích, tak kolikrát ta vybitá baterie je doopravdy problém. Někam potřebuji navigovat, takže musím mít ten telefon zapnutý. Po přistání zase potřebuji řešit další věci jako odvoz z letiště, taxíky, hotely, … Když máte vybitý telefon, ne vždy se hned dostanete k zásuvce. Takže těžko říct, asi nějaký kompromis.
Jak vnímáte létání a závody s drony? Zkoušel jste létat s dronem?
S dronem jsem létat zkoušel. Dokonce jeden dron mám. Je to úžasné. I proto, že jsem byl jako dítě modelář. Dřív třeba byl model vrtulníku drahý a složitý přístroj, zatímco dnes si člověk za pár šupů koupí vrtulníček, který má stabilizaci a když na něj nešáhnete, tak visí ve vzduchu. Takže z technického hlediska je úžasné a nádherné, co se s tím dá dělat. Na druhou stranu: jelikož jsem taky pilot, tak už jsem zažil několik situací, kdy byl pro mě dron ve vzduchu hrozbou. A bylo to jen kvůli tomu, že si mě nějaký majitel dronu chtěl vyfotit blízka. To letadlo létá rychlostí 400 kilometrů v hodině a ten dron je při jeho rychlosti v podstatě statický objekt, takže je obtížné se vyhnout. Když to blbě vyjde, tak ho trefím. Závody, to je kapitola sama pro sebe. Je neskutečné, jak to ti kluci dokážou řídit. Koukám na to vždy s otevřenou pusou.
Před závody obvykle držíte dietu. Používáte nějakou aplikaci, kterou si sledujete kalorický příjem?
No, teď to umí Mate 20 Pro, tak se těším, až to vyzkouším. Ale jinak nemám vyloženě nějakou aplikaci, že bych si počítal kalorie. Nějakým způsobem si kalorie počítám, ale ne na gramy, ačkoliv jsem měl během letošního roku období, kdy jsem nutně potřeboval dostat dolů 6–7 kilogramů.
V jakém časovém úseku?
Měl jsem na to asi tři nebo čtyři týdny, takže to pro mě bylo celkem nepříjemné. Já jsem totiž vyznavač české kuchyně, knedlíků a kachen. Takže jsem byl jenom na zelenině. Ani nevím, jak se ty potraviny jmenují. Nějaké proteinové bomby. No, moc jsem si to neužil. (smích)
Naučil jsem se ale používat krokoměr. Díky tomu se snažím nevyhýbat pohybu, takže úmyslně volím delší trasy, když někam jdu, abych to tělo trochu trápil.
Nosíte chytré hodinky, když jsme u toho fitness?
Nenosím. Při představení Huawei Mate 20 Pro se mi líbily ty hodinky, které Huawei vyvinul. Ty bych moc rád vyzkoušel. Ale vzhledem tomu, že jsem byl sponzorovaný Breitlingem, tak nosím jejich mechanické letecké hodinky, které zrovna touto cestou nejdou.
Co vy a chytrá domácnost? Máte doma například nějaký chytrý reproduktor nebo něco obdobného? Ovládáte domácnost telefonem?
Zatím ne. Máme obyčejný byt v Táboře, ačkoliv si dovedu do budoucna chytrou domácnost představit.
Je používání telefonů v letadlech doopravdy nebezpečné? Narážím na takzvaný letecký režim.
V mém letadle to nebezpečné není, protože tam jsou táhla a lanka, kterým to nevadí. Teda když si člověk zrovna nefotí selfie – to pak nebezpečné být samozřejmě může. (smích)
Asi je minimální šance, že by to něco ovlivnilo v dopravním letadle. Elektromagnetického vlnění okolo je tolik, že letadla vůči tomu musí být imunní. Jinak by to mohlo způsobovat opravdu vážné problémy. Na druhou stranu tam pořád teoreticky hrozí, že by to mohlo něco ovlivnit, takže z toho důvodu se nařizuje mít režim aktivovaný. Ještě mě napadá, že to může třeba teoreticky pilotům rušit vysílání v rádiu, když pilot komunikuje s nějakou stanicí. Ale když je ten telefon někde vzadu, tak to pravděpodobně nebude ovlivňovat pilota vpředu. V letecké dopravě je však potřeba učinit maximum pro bezpečnost, takže to chápu. Není to určitě tak, že by to rušilo autopilota a letadlo by točilo doprava místo doleva.
Budou mít podle vás v budoucnu piloti stále uplatnění, nebo je nahradí nějaká forma umělé inteligence?
Na jednu stranu to k tomu určitě směřuje. Na druhou stranu si ale nemyslím, že to nastane v nejbližších letech, tedy že bychom létali na dovolenou a v letadle nebyli piloti. To potrvá ještě hodně dlouho, i když během výcviku dnešních pilotů se netlačí na to, aby to byli nějací extrémně zdatní piloti s mnohaletými zkušenostmi v létání, ale spíše se k nim přistupuje jako k operátorům systému. Já toho nejsem úplně fanoušek, protože si pořád myslím, že můžou nastat situace, kdy budou životy záviset jen na precizní pilotáži. Lidský faktor je nadále strašně důležitý, byť tomuto tvrzení úplně nenahrává fakt, že 99 % všech nehod a katastrof jsou způsobeny lidskou chybou. Jsou určitě situace, kdy by ten počítač chybu neudělal, ale vznikly by zase stovky jiných situací, kdy by chybu udělal.
Určitě budou dokonalejší a dokonalejší bezpilotní prostředky včetně těch vojenských a věřím, že dřív nebo později nám poštu budou doručovat drony. Tam je to ale spíš o legislativě, tedy až se legislativně ošetří, kdo bude za co zodpovědný a kde budou létat, aby se nesrazily s letadly. Myslím si ale, že k moři nás ještě hodně dlouho budou dopravovat živí piloti.
Když jsme u těch autopilotů, tak co říkáte na autonomní vozidla? Svezl byste se třeba Teslou, která řídí úplně sama?
Určitě bych to rád vyzkoušel. Já jezdím s BMW a to taky umí jet samo v pruhu, hlídat si odstup a podobně. K takovým technologiím mám obrovský respekt. Na druhou stranu jsem typ člověka, který si užívá řízení a úplně nepotřebuje, aby to za něj někdo převzal. Mám z řízení radost. Může ale být fajn, že by si člověk cestou na letiště odpočinul nebo odvedl nějakou jinou práci. Ale tím, jak je člověk navyklý všechno řídit a kontrolovat, tak vlastně není tak daleko, aby si mohl odpočinout. Ještě umělé inteligenci neumíme důvěřovat, ale časem se to asi stane.
Na co se teď připravujete a kdy vás čekají nejbližší závody?
Příští týden letím zpátky do Ameriky a v půlce listopadu máme poslední závod sezóny v Dallasu o titul mistra světa. Teď jsme druzí, pět bodů za prvním Američanem Michaelem Goulianem, kterému jsme to pustili na posledních závodech. Ty probíhaly shodou okolností taky v Americe, přesněji v Indianapolis. Ten závod se nám úplně nepovedl a spadli jsme z prvního na druhé místo. Čeká nás velmi bojovné zakončení sezony.
Děkujeme za rozhovor a přejeme v boji o mistrovský titul hodně šťestí.