Přenos mobilního čísla si mnoho z nás spojuje s historicky relativně komplikovaným procesem kontaktování operátorů, ať už skrze telefonní linku či osobně v rámci návštěvy prodejny. Přechod k jinému operátorovi je však naštěstí dnes mnohem snazší, než by se mohlo na první pohled zdát. V tomto článku vám poradíme, jak co nejsnadněji a s minimem úsilí získat OKU, tzv. Ověřovací kód účastníka, který je k přenosu stávajícího mobilního čísla k novému operátorovi nezbytný. Také se dozvíte, jak pomocí jednoduchého triku vyjednat lepší podmínky u stávající smlouvy.
Bez návštěv či volání aneb jděte na to chytře
Z představy návštěvy pobočky operátora nebo volání na infolinku a „proklikávání se“ nabídkou hlasového automatu a následného čekání na propojení s živou osobou se většině lidí ježí chlupy na těle. Naštěstí však již těmto „tradičním“ způsobům komunikace s operátorem v případě přechodu k novému operátorovi, respektive přenosu vašeho stávajícího telefonního čísla, odzvonilo. Vše lze vyřešit online a nemusí vám být zrovna 20 a mít pozitivní vztah k technologiím, abyste to zvládli také.
Pokud u současného operátora nejste vázáni smlouvou (např. v případě nákupu dotovaného smartphonu apod.), stačí si zažádat o OKU pěkně online, a to zpravidla skrze mobilní aplikaci operátora, případně přes jeho webové stránky, kde má povinnost tento kód uvádět (na rozdíl od mobilní aplikace). Postup je tak víceméně stejný, ať už jste u jednoho z trojice „velkých“ operátorů nebo využíváte služeb virtuálního operátora.
Jelikož docela logicky není v zájmu operátorů, aby jejich zákazníci přecházeli ke konkurenci, může být dohledání příslušné sekce se žádostí o OKU trochu komplikovanější, a proto vám přinášíme také odkazy na konkrétní sekce jejich uživatelského portálu. Pochopitelně je však nutné, abyste se nejprve přihlásili ke svému účtu. V rámci nedávné osobní zkušenosti s přenosem čísla od O2 k Vodafonu přitom i nám trvalo několik minut, než jsme příslušnou sekci dohledali a někdy to není tak úplně intuitivní, ani když si najdete návod k „proklikání se“ nabídkou. Zkrátka platí, že jsou webové stránky a mobilní aplikace mnohem intuitivnější, když jde o aktivaci nového tarifu či zakoupení nějaké jiné služby, ale mnohem méně v případě přechodu ke konkurenci.
Vodafone
Po přihlášení k účtu stačí v pravém horním rohu kliknout na vaše jméno, poté na možnost „Smlouva a splátky“ a následně „Kód pro přenos služby“.
O2
Po přihlášení k účtu je nutné kliknout na okno s tarifem na hlavní stránce, následně je nutné úplně dole zvolit možnost „Zobrazit Ověřovací kód účastníka“.
T-Mobile
Také v případě T-Mobilu je nutné se nejprve přihlásit k účtu, poté zvolit možnost „SIM karta“ a následně vpravo dole zvolit možnost „Ověřovací kód účastníka“.
Dodejme, že od 1. června 2023 mají operátoři rovněž povinnost uvádět OKU přímo ve smlouvě pod hrozbou pokuty až 15 milionů Kč, což se vztahuje ke smlouvám uzavřeným po 1. dubnu 2020. Možná tak můžete relativně snadno vyhledat OKU např. i v e-mailové komunikaci s operátorem, kam vám zřejmě zaslal smlouvu. Oproti dříve používanému přenosovému kódu (ČVOP) má OKU neomezenou platnost, tudíž je vždy aktuální.
OKU jako vyjednávací taktika?
Ačkoliv slouží OKU primárně k přenosu mobilního čísla k novému operátorovi, lze jej uplatnit také jako způsob, jak bez větší námahy získat lepší podmínky u stávající smlouvy. Platí, že OKU tímto způsobem využijete především v případě, že máte u operátora již nějakou historii, kdy se vás pokusí přesvědčit, abyste u něj zůstali, tedy v případě, že máte tarif, u předplacené karty je to spíše výjimečné. Pokud si neradi vymáháte lepší podmínky a „handrkujete“ se o slevu, jedná se o velmi komfortní metodu, jak vylepšit podmínky stávajícího tarifu. Níže vám přinášíme několik možností, jak postupovat v případě, že nemáte v úmyslu přecházet ke konkurenci, ale chtěli byste lepší podmínky u stávajícího operátora.
Navštívit pobočku
Pokud navštívíte pobočku a požádáte zaměstnance operátora o OKU, vydá vám jej a téměř s jistotou zanese do interního systému poznámku, aby se ozval zaměstnanec retenčního oddělení.
Kontaktovat zákaznickou linku
V případě, že se vám nechce na pobočku, můžete zavolat na infolinku, ovšem v takovém případě je nutné volat v běžnou pracovní dobu, tedy ideálně od pondělí do pátku, obvykle mezi 9:00 až 17:00, kdy je na příjmu nejvíce operátorů. Ve většině případů vám operátor OKU sdělí a do požadavků v interním systému zavede poznámku, ať se vám ozve někdo z retence. Pokud zavoláte ve správný čas, na retenci vás může operátor přepojit okamžitě, tedy bez čekání, a vy se můžete ihned pobavit o možnostech zvýhodnění podmínek stávající smlouvy.
Získat OKU skrze samoobsluhu či SMS zprávu
Pokud zvolíte ten nejjednodušší způsob, který jsme vám v dnešním článku popisovali, přepojení na retenci je možné také, ale nejméně pravděpodobné, neboť se o zobrazení OKU stará systém, nikoli „živý“ operátor.
Šance na lepší podmínky je téměř jistá
Naše zdroje mluví o tom, že pokud máte u operátora (jakéhokoliv) slušnou historii v podobě závazku a chystáte se odejít, na retenční oddělení budete přepojeni ve valné většině případů (zhruba v 80 % případech). Pravděpodobnost klesá v případě, kdy máte u operátora závazky po splatnosti, případně jste v minulosti měli problém s uhrazením faktur.