Čipy GTX 980M a 970M zahýbaly s celým trhem herních notebooků. Přinesly herní výkon stolních strojů do notebooků, ale na rozdíl od stolních grafik není třeba tolik energie. Ovšem jejich ohromný výkon si žádá velký prostor, a to nejen z důvodu velkého chladiče, ale také z důvodu potřeba solidní napájecí kaskády a paměťové čipy je také potřeba někam připájet. Z toho důvodu se 970M a 980M objevují nejčastěji u 17" a 18" notebooků.
Z důvodu, že je třeba šetřit místem, přišla NVIDIA s novými čipy GeForce GTX 960M, 950M a nakonec ještě s GeForce 940M. Všechny tyto čipy mají stále velmi slušný výkon, ale poslední ze jmenovaných je přeci jen o něco pomalejší. Nejdříve se pozastavíme nad GTX 960M. Ten má 640 jader, což je o polovina toho, co má 970M, jádra jsou přitom taktována na 1 029 MHz, při automatickém přetaktování se dostaneme až na 1 202 MHz.
Čip je stále vyráběn 28nm výrobní technologií a je v něm obsaženo 1,870 miliardy tranzistorů. Paměťová sběrnice je 128 bitová a podporuje čipy typu GDDR5. I když se jedná o notebookový čip, výkon mu rozhodně nechybí, ten je zhruba o 10 % nad stolní GTX 750 Ti, obdivuhodné. Dle NVIDIe je GTX 960M schopen rozeběhnout většinu her na rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů při nastavení vyšších detailů a některé tituly dokonce na rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů, které začíná být čím dál populárnější.
Dalším na řadě je čip GTX 950M, ten se od rychlejšího brášky 960M moc neliší. Opět je vyráběn 28nm výrobní technologií a také nese 640 jader. Shodný je i počet tranzistorů, 1,870 miliardy. Dá se tedy předpokládat, že se jedná o čipy, které nejsou schopny běhu na vyšší frekvenci a jsou taktovány na 914 MHz. Paměťová sběrnice je 128bitová a podporuje čipy typu DDR3 a GDDR5, snad žádného výrobce nenapadne osadit DDR3 čipy, byla by to obrovská degradace výkonu. Ten je zhruba o 15 % pod 960M a těsně v závěsu za 860M. NVIDIA tvrdí, že čip rozběhne většinu her na 1 920 × 1 080 pixelů při nastavení vysokých detailů.
A tím nejslabším je 940M. Ovšem i ten má rozhodně co říct. Počet jader, 384, je sice malý, ale rozhodně se nemá za co stydět. Jeho výkon je lehce nad úrovní starší 750M (DDR3) a také 840M. Jeho jádra jsou taktována na frekvenci 1 072 až 1 176 MHz a zahrajete si na nich většinu her v rozlišení 1 366 × 768 pixelů na vyšší detaily. Záleží samozřejmě na datu vydání hry. Sběrnice má šíři 64 bitů a podporuje pouze čipy DDR3, což je škoda, zde by se dal velmi snadno zvýšit výkon, ale nejspíš chtěla NVIDIA ušetřit.
Samozřejmě jsou všechny nové čipy postaveny na architektuře Maxwell a nejedná se tak o staré a přeznačené čipy. Ani jeden z čipů nepodporuje nejnovější HDMI 2.0, ale implantována je technologie DirectX 12, se kterou se Microsoft velmi rád chlubí. Stejně jako u starší generace čipů se i zde můžeme spolehnout na akceleraci všech možných formátů videí až do rozlišení 4K. NVIDIA také zapracovala na správě energie a v čipech Maxwell najdeme novou technologii BatteryBoost. To umožní hrát delší dobu hry při běhu na baterii.
Samozřejmostí je i technologie Optimus, která zajišťuje plynulé přepínání integrované a dedikované grafiky dle potřeby, čímž se samozřejmě šetří energie a prodlužuje výdrž při běhu na baterii. Zajímavou technologií je ShadowPlay, která dokáže nahrávat dění na obrazovce a streamovat jej na Twitch, případně YouTube
.Nové notebooky s těmito čipy jsou již na cestě. Krátký seznam, které přijdou už zanedlouho je zde: Acer V Nitro, Alienware 13, ASUS G501, HP Omen a mimo to i Lenovo Y50. Je jasné, že se zapojí i další výrobci, ale nejspíše až později.
Zdroje: slashgear.com, notebookcheck.net, notebookcheck.net, notebookcheck.net
Dalším na řadě je čip GTX 950M NVIDIA tvrdí, že čip rozběhne většinu her na 1 920 × 1 080 pixelů při nastavení vysokých detailů.
Nižší typ GTX 950M je výkonnější?