NVIDIA GeForce, to je v dnešní době pojem, který značí především výkon při relativně přijatelné spotřebě a právě ta hraje u přenosných počítačů velkou roli. Tento výrobce čipů je ovšem také znám tím, že jeho čipy mají poměrně velkou spotřebu, může za to generace čipů Fermi, která měla poměr výkon/spotřeba na mizerné úrovni.
Nicméně, za poslední dobu udělala NVIDIA velký pokrok a její čipy se dočkaly razantní optimalizace, již u generace Kepler to bylo znát, ale u nejnovější generace Maxwell se jedná o opravdu velký pokrok a mobilní verze čipu GeForce GTX980M nabízí 75 % výkonu stolní verze této grafické karty. Nutno podotknout, že před pár lety byl takový výkon v přenosném počítači zcela nemyslitelný.
Nyní se podíváme blíže na GeForce GTX980M. Jak jsem již zmínil, tak disponuje 75% výkonem svého stolního bratříčka a může zato především poměrně velké množství jader – těch je 1 536. Vzhledem k velmi dobré optimalizaci architektury dokáže dokonce prodloužit dobu hraní při běhu na baterii, jedná se o technologii „Battery Boost 2.0“. Prodloužení doby hraní je poměrně relativní, protože výsledky se mění s konkrétní hrou.
Taktéž musíme zmínit, že oproti předchůdci, GTX880M, je výkon zhruba o 40 až 50 % vyšší, což je opravdu pokrok. Slabší varianta čipu GTX980M je GTX970M, jež v sobě skrývá taktéž úctyhodný počet jader, v tomto případě je jich 1 280, ale výkonem na tom nebude o moc hůře. Mobilní čipy podporují všechny vychytávky a nové technologie jako stolní grafiky, takže se můžeme dočkat vylepšeného nasvětlování, lepší techniky vyhlazování a další technologie, které mohou vývojáři využít.
Zdroje: gizmodo.com