Nárůst datování a kratší hovory. Jaký byl Štědrý den u našich operátorů?

Nárůst datování a kratší hovory. Jaký byl Štědrý den u našich operátorů?
Fotografie: pixabay.com
  • Využití SMS každoročně klesá, protože zákazníci používají i jiné možnosti elektronické komunikace
  • Objem hlasových hovorů oproti loňsku poklesl také

Vodafone

Během letošního Štědrého dne spojila síť Vodafonu téměř 12 miliónů hovorů a přenesla více než 7 milionů SMS. Nejvíce lidé volali dopoledne mezi 10. a 11. hodinou. Využití datových služeb vzrostlo oproti loňskému roku o 34 %, což potvrzuje trend posledních let, a největší datový provoz byl zaznamenán mezi 21. a 22. hodinou. Ačkoliv lidé stále častěji využívají komunikaci přes internet, o čemž svědčí i klesající počet odeslaných SMS, počet odeslaných MMS zpráv byl oproti průměrnému pracovnímu dni trojnásobný. Z cizinců v ČR využilo sítě Vodafone nejvíce návštěvníků ze Švédska.

Využití SMS každoročně klesá, protože zákazníci používají i jiné možnosti elektronické komunikace.

Štědrý den tentokrát připadl na pátek, na provoz v síti tak mohlo mít vliv, že část lidí měla již několik dní předem dovolenou či prázdniny. Objem hlasových hovorů oproti loňsku poklesl o 12 %, což svědčí o kratší průměrné délce volání než loni.

Využití SMS každoročně klesá, protože zákazníci používají i jiné možnosti elektronické komunikace, jako jsou hovory přes internet, komunikace přes sociální sítě a další formy instant messagingu. To potvrdil i nárůst datových služeb o 34 % v porovnání s předchozím rokem. Počet odeslaných MMS byl ovšem během Štědrého dne přibližně trojnásobný oproti běžnému pracovnímu dni.

Spojené hovory

  • Suma za den – 11 870 917 (srovnání s předchozím rokem – nárůst o 11 %)
  • Hodnota ve špičce – 1 402 833 (srovnání s předchozím rokem – nárůst o 12 %)
  • Hodina s nejvyšším provozem – 10:00 – 11:00

Datový provoz

  • Suma za den [TB] – 1 035 (srovnání s předchozím rokem – nárůst o 34 %)
  • Hodnota ve špičce [TB] – 647 (srovnání s předchozím rokem – nárůst o 30 %)
  • Hodina s nejvyšším provozem – 21:00 – 22:00

SMS odeslané z mobilu

  • Suma za den – 7 391 511 (srovnání s předchozím rokem – pokles o 21 %)
  • Hodnota ve špičce – 12 950 (srovnání s předchozím rokem – pokles o 23 %)
  • Minuta s nejvyšším provozem – 10:21

Všechny SMS – z mobilů a aplikací

  • Suma za den – 9 581 265 (srovnání s předchozím rokem – pokles o 19 %)
  • Hodnota ve špičce – 18 361 (srovnání s předchozím rokem – pokles o 13 %)
  • Minuta s nejvyšším provozem – 10:00

MMS odeslané z mobilu

  • Suma za den – 116 292 (srovnání s předchozím rokem – pokles o 24 %)
  • Hodnota ve špičce – 1 981 (srovnání s předchozím rokem – pokles o 18 %)
  • Čas špičky – 11:00 – 11:10

In-Roamers – TOP země

Návštěvníci z následujících zemí strávili Štědrý den v Česku a využili hlasové služby v naší síti:

  1. Švédsko
  2. Německo
  3. Francie
  4. Velká Británie
  5. Belgie
  6. Slovensko
  7. Dánsko
  8. Rakousko
  9. USA
  10. Ukrajina

Volání do zahraničí – TOP destinace

  1. Slovensko
  2. Německo
  3. Ukrajina
  4. Polsko
  5. Rakousko
  6. Rumunsko
  7. Itálie
  8. Francie
  9. Španělsko
  10. Velká Británie

T-Mobile

Letošní Vánoce potvrdily, že Češi fandí především datování. Spotřeba dat v síti T-Mobile se zvýšila o 215 942 GB, což je ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku 15% růst. Spolu s tím klesl objem hovorů i odeslaných SMS. Komunikace s blízkými se tak stále víc přesouvá do online prostoru.

Během Štědrého dne uskutečnili Češi v síti T-Mobile 15 604 805 hovorů a odeslali 10 715 934 textových zpráv. Nejvíce hovorů proběhlo v čase od 10:00 do 11:00, kdy zákazníci uskutečnili 1 887 249 hovorů. Ve srovnání s předchozím rokem klesl počet hovorů o 6,4 %. Virtuální přesun Čechů do online prostoru dokládá i menší počet odeslaných SMS zpráv, který na Štědrý den v meziročním srovnání poklesl o 21 %. Klesá i množství odeslaných multimediálních zpráv, kterých letos bylo 300 954, což je o 18 % méně než loni v tomto období. Nejvíc SMS bylo odesláno v čase 10:00 až 11:00 hod., u MMS pak byla nejrušnější hodinou 12:45 až 13:45.

Datový provoz zaznamenal na Štědrý den nárůst, v meziročním srovnání o 15 % na 1 651 TB. Lidé využívali data už v časných ranních hodinách, špička pak nastala večer okolo 21:15 hod. Nižší počet hovorů i SMS spolu s rostoucím objemem využitých dat tak potvrdil, že Češi dávají v komunikaci s nejbližšími stále častěji přednost messengerům a chatovacím aplikacím.

O2

Češi o Štědrém dnu volali a odeslali textových SMS méně než v předchozím roce. Mnohem více letos naopak využívali sociální sítě, což dokládá i meziroční růst přenosu dat o více než 30 %. Během 24. prosince 2021 uskutečnili zákazníci O2 celkem 13 943 169 hovorů, poslali 12 195 718 SMS a 392 937 MMS. Nejvytíženějším časem pro volání i odesílání SMS bylo tradičně dopoledne od 10:00 do 11:00 hod. Počet hovorů klesl oproti loňskému roku o 4 %, počet odeslaných SMS o 13 %.

O2 Vánoce 2021

Každým rokem naopak přibývá počet vánočních přání, která lidé posílají prostřednictvím sociálních sítích, messengerů či e-mailů. O letošním Štědrém dnu tak v síti O2 padl nový vánoční rekord v objemu přenesených dat. „Největším rekordmanem je přitom aplikace Whatsapp, u které došlo k meziročnímu nárůstu v objemu přenesených dat o 70 %,“ říká Kateřina Mikšovská, tisková mluvčí O2.

Sociální sítě přitom zažívají během 24. prosince dvě výrazné provozní špičky – první v dopoledních hodinách, která kulminuje krátce po poledni, a druhou kolem deváté hodiny večerní. „Mezi 17:00 a 20:00 dochází na sociálních sítích k výraznému propadu datového provozu. Lidé odkládají své telefony, usedají ke štědrovečerní večeři nebo se přesouvají ke stromečku. Teprve poté se na sociální sítě vrací,“ vysvětluje Mikšovská s tím, že celkový datový provoz se na Štědrý den oproti loňsku zvýšil o 31 % na 2 143 TB.

Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze