Bezpečnostní systémy českých operátorů začaly bít na poplach v momentě, když se do jejich sítě začaly přihlašovat mobilní telefony značky myPhone CLASSIC, které jsou určeny zejména pro starší zákazníky – seniory. Po několika hodinách v síti začal přístroj bez vědomí majitele vytáčet několik krátkých hovorů do destinací, jako jsou Čad, Nigérie, Malawi, Senegal a další. Výše útraty přitom dosahovala relativně nízkých částek, okolo 200 Kč/měsíc, zřejmě aby nebyla tolik nápadná, přičemž podvod má pravděpodobně kořeny v Číně.
„Je třeba říci, že telefony, které byly již z výroby nakaženy škodlivým virem, nepocházejí z oficiální distribuce českých mobilních operátorů a nedaly se koupit v jejich prodejnách. V oficiální distribuci by se podobné chování nemohlo objevit, neboť přístroje před zařazením do nabídky procházejí velmi přísným testováním,“ říká Jiří Grund, výkonný ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS).

Po odborném zkoumání přístroje z neoficiální distribuce došli bezpečnostní experti k závěru, že problém způsobuje malware, který je v přístroji uložený již z výroby. Vir se aktivuje po vložení SIM karty do telefonu a po připojení k datové síti. Přístroj si do paměti telefonu bez vědomí jeho uživatele natáhne malý soubor pravděpodobně s aktualizovanými telefonními čísly exotických destinací, které následně automaticky a bez vědomí uživatele vytáčí.
„Operátoři informovali pomocí SMS zprávy všechny potenciálně postižené uživatele, aby přístroj neprodleně reklamovali u prodejce, kde jej koupili. Jejich distributor pro ČR nabídl pro postižené zákazníky aktualizaci softwaru,“ dodává Jiří Grund, výkonný ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS).
Jak zabránit zneužití:
- Zablokovat mezinárodní volání u svého operátora
- Neprodleně reklamovat přístroj u prodejce
- Případně kontaktovat speciální linku distributora pro CZ trh
Telefony značky myPhone CLASSIC nikdy nebyly prodávány v prodejnách českých operátorů. Na trh je distribuují zejména nezávislí prodejci a e-shopy. Kupují si je zejména starší lidé – senioři. Aktuálně operátoři evidují ve svých sítích jednotky tisíc kusů mobilních telefonů této značky a typu, přičemž problém se prokazatelně vyskytl u zhruba dvou tisíc z nich. Telefon šlo pořídit za cca 600 korun na desítkách e-shopů a prodejen. Speciální linka na distributora, který zajišťuje servisní úpravu telefonů je: 466 734 100 (–103) a email: myphone@myphone.cz.
Zdroj: apms.cz