Pokud častěji cestujete vlakem, pak pro vás nebude žádnou novinkou, že pokrytí železničních tratí v České republice má velice proměnlivou kvalitu. I na hlavních koridorech najdete místa, kde jste dlouhé minuty bez signálu. Problém není však tak jednoduchý, jak by se mohlo zdát. Za jeho část mohou operátoři, kterým se nevyplatí pokrývat řídce zalidněné oblasti. Značný podíl ale nesou i samotné vlaky: jsou to železné konstrukce, často s pokovenými skly, které dovnitř propustí jen část signálu.
Zdá se, že se v této oblasti začíná blýskat na lepší časy, minimálně u Českých drah. Společnost ČD-Telematika v tiskové zprávě oznamuje, že vybavila vybranou soupravu railjet opakovačem mobilního signálu, který umožní využívat kvalitní hlasové i datové služby po celé trase. Takto vybavená jednotka národního dopravce vstoupila do šestiměsíčního testovacího provozu.
Aktuální projekt je v souladu s Národním plánem obnovy i samotným programovým prohlášením vlády. ČD-Telematika zajišťuje vlastní instalaci, kompletní konfiguraci a oživení a bezproblémový provoz dodaných technologií. Společnost tak zúročuje své dlouholeté zkušeností s nasazováním, údržbou a provozem obdobných technologií v rámci drážního prostředí, jako je instalace palubní části evropského vlakového zabezpečovače ETCS, montáž technologie pro bezdrátovou komunikaci v evropském drážním standardu GSM-R, kabinových rádií pro strojvedoucí, informačních systémů a dalších.
Vlakový opakovač je technické zařízení schopné přenášet signál mobilních operátorů do vlaku, respektive jednotlivých vagónů, výstupní výkon signálu případně zesílit. Míra zesílení se dynamicky nastavuje podle aktuálního pokrytí. Samozřejmostí je alokace stejného výstupního výkonu jednotlivým operátorům bez rozdílu. Použitá technologie podporuje široké pásmo frekvencí využívaných mobilními operátory na území ČR i v zahraničí, a to nejenom v aktuálně nasazovaných 5G frekvencích. Celé řešení sestává z externí širokopásmové antény (700–5 000 MHz) podporující přenos GPS informací, samotného opakovače, který v rámci testu bude pracovat ve frekvenčních pásmech 800, 900, 1 800, 2 100 a 2 600 MHz, útlumového filtru GSM-R pro zajištění bezproblémového provozu zabezpečovacího systému na železnici (GSM-R/ETCS) a interní infrastruktury na palubě vlaku zajišťující distribuci signálu. V případě testovaného vlaku railjet Českých drah je využita technologie tzv. vyzařovacích kabelů, nicméně samotné řešení umožňuje i případné využití interních antén. Taková konfigurace je vhodná především pro vlaky a vlakové soupravy, jejichž vnitřní vybavení či použitý materiál neumožňuje distribuci signálu pomocí vyzařovacího kabelu.
Jednotku railjet vybavenou opakovačem mobilního signálu budou České dráhy nasazovat na vytížené dálkové lince Ex3 z Prahy přes Brno a Břeclav dále do Vídně a Grazu. Soupravu s instalovaným opakovačem poznají cestující díky informačním plakátům uvnitř vozu.