Na decluttr.com byla zveřejněna zajímavá statistika týkající se Američanů a jejich mobilních telefonů. Výzkum zjistil, že většina si jich pořídila během loňského roku nový telefon. Třetina kvůli tomu, že se jim starý rozbil, čtvrtina pak požadovala od novinky vyšší výkon. Přes 40 % dotázaných investovalo do novinky přes 500 dolarů (11,5 tisíce korun) a 86 % si myslí, že to byly dobře utracené peníze.
O to zajímavější je poznání, že po spokojeném utracení poměrně velké částky většina dotázaných vlastně ani neví, co si pořídili. V průměru polovina lidí nedokáže rozpoznat svůj telefon na obrázku, který je doprovázen obrázky dalších modelů stejného výrobce (něco jako policejní rekognice). Nejhůře si v tomto ohledu vedl Apple iPhone Xr, naopak Samsung Galaxy S9+ poznaly přes dvě třetiny dotázaných.
Nad tím se ještě není potřeba nijak zvlášť pozastavovat, protože dnešní telefony jsou si opravdu podobné jako vejce vejci. Když ale za něco utratíme nemalé peníze, pak se nejspíše budete zajímat o to, co všechno váš přístroj umí. Chyba.
Jenom 40 % amerických uživatelů vlajkových Samsungů Galaxy si je vědomo toho, že je lze nabíjet bezdrátově. Jenom 15 % uživatelů iPhonů s NFC ví, že tuto funkci mají a k čemu by ji mohli použít. A o voděodolnosti iPhonů tuší jen polovina dotázaných.
Ještě pikantnější je povědomí ohledně sítí 5G. I když modelů je zatím poskrovnu a skutečné 5G běží jen v několika městech, celá třetina dotázaných je přesvědčena, že jejich telefon i oni tuto technologii používají. A vydatná reklamní masáž operátorů zřejmě způsobila, že 62 % věří tomu, že „na 5G“ jim telefon „běží rychleji“.
Není to veselý pohled
I když se jedná o statistiku pro USA a není se například možno dopátrat toho, na jak velkém vzorku byl průzkum prováděn a nakolik je tedy relevantní, není důvod mu nějak zvlášť nevěřit. Určitě najdete případy potvrzující tyto výsledky ve vašem okolí. Pokud se je pokusíme zobecnit, dojdeme k neradostným závěrům:
- Značku telefonu nebo operační systém si lidé vybírají spíše podle emocí a doporučení okolí, ne na základě racionální úvahy a svých potřeb.
- Podobné je to i u výběru cenové hladiny přístroje. Ta neodráží skutečné potřeby, ale má být spíše vyjádřením sociálního statusu.
- Masivní marketing skutečně funguje. Když zítra začne některý operátor sebevědomě tvrdit, že spouští 6G, lidé mu uvěří.
Proč neradostné? Podobné výsledky totiž výrobci telefonů i operátoři dobře znají. A proto je nic netlačí k tomu, aby své produkty vylepšovali a snažili se přijít s nějakými novými technologiemi. Postačí agresivní a dobře propracovaný marketing a pak vám za libovolnou cenu jsou schopni prodat prakticky cokoli.
https://www.youtube.com/watch?v=sPr2ry07-0Q