Drogoví dealeři se v on-line prostoru snaží schovat za emotikony

Drogoví dealeři se v on-line prostoru snaží schovat za emotikony
Fotografie: DEA
  • Americká DEA ukazuje, jak moderně probíhá obchod s drogami
  • Dealeři inzerují na sociálních sítích, kontrole unikají pomoci slangu a emotikonů
  • K domluvě obchodu a platbě slouží běžně používané aplikace

Obchod s drogami si nezasvěcená veřejnost obvykle představuje jako setkání dvou pochybných individuí s kapucemi ve spoře osvětleném podchodu anebo naopak jako dostaveníčko mafiánských bossů v uzavřené luxusní restauraci. Jenže i tato ilegální ekonomika jde s dobou a snaží se využívat nejmodernější prostředky. Důvodem je nejenom pohodlí, ale i snaha vyhnout se odhalení. Tak to alespoň ukazuje kampaň americké agentury pro boj s drogami DEA.

Kampaň se jmenuje One Pill Can Kill (Zabít může jediná pilulka) a varuje hlavně dospívající. Klasické drogy totiž pomalu začínají vytlačovat léky na předpis. Jako obzvláště nebezpečný je zde zmiňován syntetický opiát Fentanyl, kvůli jehož síle se velice těžko odhaduje dávkování a jeho účinky mohou být při kombinaci s jinými drogami nevyzpytatelné. A jak takový moderní drogový byznys funguje? Překupníci drog inzerují na platformách sociálních médií, jako jsou Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, Twitter a YouTube. Tyto reklamy jsou v mizejících, 24hodinových příbězích a v příspěvcích, které jsou okamžitě zveřejněny a odstraněny, čímž se vyhnou moderování ze strany komunity nebo automatických signálů. Příspěvky a příběhy jsou často doprovázeny známými kódovými slovy a emotikony, které se používají k propagaci a prodeji nelegálních drog na sociálních sítích. Tato kódová slova a emotikony jsou navrženy tak, aby se vyhnuly odhalení ze strany orgánů činných v trestním řízení a přednastavených algoritmů používaných platformami sociálních médií. DEA zveřejnila i seznam „smajlíků“, které se při této příležitosti používají.

Drogy
Některé emotikony vycházejí se slangu, například sníh pro kokain nebo tráva pro marihuanu.

Potenciální kupující kontaktují obchodníky s drogami v aplikacích sociálních médií v reakci na jejich inzeráty: buď pomocí přímých zpráv, nebo komentováním příspěvku. Po navázání kontaktu se obchodníci s drogami a potenciální kupci často přesunou do šifrované komunikační aplikace, jako jsou WhatsApp, Signal a Telegram. Po uzavření obchodu obchodníci s drogami žádají o platbu pomocí aplikací, které se ovládají jedním kliknutím, jako jsou Venmo, Zelle, Cash App a Remitly.

Drogy
K dokončení obchodu pak slouží běžně používané aplikace pro komunikaci a digitální transfery peněz.

DEA varuje, že i když on-line obchod s drogami se týkají všech skupin obyvatelstva, nejohroženější skupinou jsou ale děti a dospívající.

Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze