ČTÚ vyhodnotil pokrytí železnic: Praha vítězí, Morava strádá

1

Český telekomunikační úřad před několika dny zveřejnil výsledky historicky prvního měření pokrytí železničních koridorů signálem všech mobilních sítí. Kritéria aukce kmitočtů pro sítě LTE stanoví operátorům závazek pokrýt alespoň 50 % délky koridorů do jara 2019. O dva roky později musí být pokryté koridory, dálnice a rychlostní komunikace v celé délce v definované rychlosti přenosu dat.

Nejslabší vnitřní pokrytí měření odhalilo na II. železničním koridoru (Petrovice u Karviné – Ostrava – Přerov – Břeclav), kde v sítích LTE je poměr pokrytých a nepokrytých bodů přibližně stejný, naopak nejlepší hodnoty vykazuje IV. koridor (Děčín – Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště), kde je sítěmi LTE pokryto až 75 % délky tratě.

Pokrytí železnic dle koridorů

Koridor Operátor LTE outdoor LTE indoor LTE + UMTS outdoor LTE + UMTS indoor GSM outdoor GSM indoor
I. koridor T-Mobile 91,10 % 63,30 % 96,40 % 69,80 % 99,90 % 95,30 %
I. koridor O2 85,20 % 56,90 % 96,10 % 67,20 % 99,93 % 96,50 %
I. koridor Vodafone 93,60 % 62, 90 % 98,20 % 70,80 % 99,85 % 95,77 %
II. koridor T-Mobile 83,30 % 45,30 % 94,70 % 56,80 % 99,94 % 97,99 %
II. koridor O2 85, 90 % 53,30 % 95,20 % 61,10 % 99,97 % 97,21 %
II. koridor Vodafone 96,70 % 51,70 % 99,00 % 64,50 % 99,92 % 95,52 %
III. koridor T-Mobile 89,40 % 65,10 % 95,10 % 69,90 % 99,86 % 93,90 %
III. koridor O2 93,20 % 67,90 % 93,30 % 72,30 % 99,84 % 94,70 %
III. koridor Vodafone 96,10 % 66,20 % 98,20 % 68,50 % 99,86 % 91,79 %
IV. koridor T-Mobile 96,30 % 76,40 % 99,10 % 79,60 % 99,95 % 97,15 %
IV. koridor O2 90,60 % 70,00 % 98,10 % 76,40 % 99,95 % 97,86 %
IV. koridor Vodafone 97, 80 % 64,70 % 98,30 % 71,00 % 99,94 % 94,18 %

TIP: Vodafone spouští testovací provoz VoLTE a Wi-Fi volání

Jak ČTÚ upozornil již dříve, podstatný vliv na kvalitu připojení má konstrukce železničního vozu a její propustnost elektromagnetických vln. Mezi vozy nasazenými na českých železnicích jsou přitom rozdíly až desetinásobné. I když roku 2021 bude pokrytí železničních koridorů 100%, přístup ke službám mobilních sítí pro cestující bude bez dalších technických opatření značně omezen. Je tedy nutné jej zajistit například použitím opakovačů nebo vytvořením tzv. pikobuněk pro interiér vozů.

ČTÚ
Tranzitní koridory

Zkušenosti z letošního měření využije ČTÚ při přípravě kontroly splnění rozvojových kritérií v letech 2019 a 2021, kdy bude potřeba prověřit i rychlost přenosu. Asociace provozovatelů mobilních sítí vítá aktivitu ČTÚ při tomto měření. Výsledky dle něj potvrzují masivní investice do výstavby sítí, kterými jednotliví operátoři reagují především na poptávku po datových službách a současně naplňují podmínky určené aukcí kmitočtů pro rozvoj vysokorychlostních sítí LTE. Zároveň potvrzuje, že bez součinnosti a investic na straně provozovatelů vlakových souprav v těchto koridorech nelze dosáhnout výrazného zlepšení.

Zdroje: Tisková zpráva