Aktualizováno 15. 8. 2019
Po týdnu, kterým hýbe aféra kolem (ne)značkových výměn baterií v iPhonech, se k celému problému pro imore.com vyjádřili i zástupci společnosti Apple. Nečekejte však nic nového, firma má své důvody, které zůstávají neměnné už delší dobu.
„Bereme bezpečnost našich zákazníků vážně a chceme si být jistí, že výměna baterie proběhne řádným způsobem. Ve Spojených státech se nyní nachází více jak 1 800 autorizovaných servisů, což našim zákazníkům poskytuje pohodlný přístup k jejich službám. Minulý rok jsme představili novou funkci, která jim pomáhá ověřit, že byl při procesu výměny baterie certifikovaným způsobem instalován originální díl. To pomáhá zákazníky chránit před poničenými, nefunkčními nebo již používanými bateriemi, které mohou mít vliv na funkčnost celého výrobku a bezpečnost jeho používání. Upozornění nijak neovlivňuje funkčnost výrobku.“
Původní informace z 9. 8. 2019
Prodej náhradních dílů a servis smartphonů představuje pro výrobce, obdobně jako v automobilovém průmyslu, nezanedbatelný příjem a Apple v tomto ohledu není žádnou výjimkou. Cupertinský gigant je naopak známý tím, že si rád nechá za své prémiové produkty a služby připlatit. Nejnovější opatření společnosti, jak zredukovat počet případů výměn baterie „podomácku“ či v neautorizovaných servisech, má ovšem nemilou dohru pro uživatele a mnozí by jej bez dlouhého rozmýšlení označili pouze za další způsob, jak ze zákazníků vylákat peníze.
Apple is putting a software lock on iPhone XR, XS, and XS Max batteries: https://t.co/z1AhtviNDz pic.twitter.com/RIBBbw2OV6
— iFixit (@iFixit) August 8, 2019
Na opatření upozorniliFixit, podle nějž Apple „aktivoval spící softwarový zámek“ v iOS, který u baterií, jež nebyly vyměněny certifikovaným servisem, znemožní přístup k ukazateli zdraví baterie.
Pokud potřebujete vyměnit baterii a rozhodnete se celý zákrok provést svépomocí (nebo jej přenecháte neautorizovanému servisu), vyskočí na vás po zapnutí servisní hláška. Ta uživatele upozorní na to, že systém nemohl ověřit, zda se v telefonu nachází originální baterie a informace o zdraví baterie nebudou dostupné. Kuriózní na všem je, že tato zpráva se zobrazí, ať už nainstalujete originální, či neoriginální baterii. Pokaždé, půjde-li o výměnu neprovedenou certifikovaným servisem Apple, se tak setkáte s výše uvedenou zprávou.
iFixit uvádí, že Apple při výrobě zjednodušeně řečeno „uzamkne“ danou baterii ke konkrétnímu telefonu. Původ baterie, ať už se jedná o originální díl, či nikoliv, tedy na tuto hlášku nemá vliv a uživatel se s ní po neautorizované výměně vždy setká.
Podle iFixit je tento nový „zámek“ přítomný v iOS 12 a iOS 13 a dotýká se iPhonů Xr, Xs a Xs Max. Oficiálním důvodem k tomuto opatření je zvýšení bezpečnosti uživatelů, kteří by si baterie raději neměli vyměňovat sami (nebo v neautorizovaných servisech). Podle iFixit se však jedná pouze o krok, který jen více snižuje opravitelnost iPhonů, a brání tak uživatelům v nakládání se zakoupenými smartphony. Pokud se tedy nechcete setkávat s touto hláškou, ale potřebujete vyměnit baterii, jedinou možností je navštívit autorizovaný servis, případně se rozloučit s ukazatelem zdraví baterie.