Hlavním lákadlem nového 13palcového i 15palcového MacBooku Pro má být novinka s názvem Touch Bar. Jedná se o proužek OLED displeje umístěného nad klávesnicí, přesněji řečeno v místech, kdy byly vždy umístěny funkční klávesy. Místo nich má nyní uživatel k dispozici ovládací panel, jenž se mění na základě toho, co právě na počítači děláte. Na malém displeji může každá aplikace zobrazovat své vlastní ovládací prvky, což má uživateli umožnit přistupovat k funkcím aplikací rychleji než kdy dříve.
Přečtěte si také:
- Apple představil tři nové MacBooky Pro a aplikaci TV
- Nový Apple MacBook Pro má dotykový Touch Bar a jen USB-C
Co se týče technických parametrů, Touch Bar podporuje souběžný dotyk deseti prstů a má nativní rozlišení 2 170 × 60 pixelů. Displej zároveň podporuje široký barevný gamut P3 a co do podání barev je tedy stejně dobrý jako hlavní displej MacBooku či displej iPhonů 7. Vedle displeje je umístěno tlačítko pro zapínání počítače, do kterého je zabudován senzor Touch ID, o jehož chod se stará čip T1.
Touch Bar má tedy v zásadě tři části. Patří mezi ně virtuální klávesa escape (příležitostně nahrazovaná klávesami Hotovo či Zrušit), která je umístěná vlevo. Vpravo nalezneme řádek systémových kláves a uprostřed proužek s ikonkami a ovládacími prvky, které se mění dle aktivní aplikace.
V rámci tlačítek určených pro ovládání samotného systému macOS můžete bleskově aktivovat Siri, případně regulovat hlasitost a jas displeje. K dalším tlačítkům, které známe z klávesnic MacBooků, lze přistupovat až po klepnutí na šipku pro rozbalení nabídky do plné šíře. Pokud pak budete potřebovat využívat i klasické funkční klávesy (F1 až F12), postačí podržet klávesu „fn“ a displej vám je zobrazí. Nejzajímavější částí displeje je ale samozřejmě ona oblast vymezená aplikacím, na kterou se ještě blíže podíváme.
Dobrou zprávou pro vývojáře je, že mohou onu oblast určenou pro ovládací prvky aplikací do značné míry přizpůsobit obrazu svému. Vývojáři budou moci využít řadu různých šablon, na které svá řešení naroubují, což má zaručit, aby prvek působil konzistentně. Příkladem ostatně tvůrcům aplikací jde sám Apple, který již na keynote ukázal, jak Touch Bar přizpůsobil pro práci se Safari či třeba se systémovou aplikací Mail. Spustíte-li Safari, na Touch Baru se vám zobrazí ikonky vašich záložek, v Mailu se vám ukáží zkratky k akcím týkajících se práce s poštou, při psaní textu budete mít k dispozici návrhy slov či smajlíky a při označení textu se zobrazí tlačítka pro formátování apod.
Vývojáři pak mohou uživatelům stejným způsobem nabídnout ikonky pro různé rychlé akce, posuvníky pro pohodlnou práci s časovými osami a další podobné prvky. Plný potenciál speciálního ovládacího panelu nám vývojáři ještě ukážou. Již nyní je ale jisté, že při práci s fotografiemi, videi či zvukovými stopami může být Touch Bar zajímavým ovládacím prvkem doplňujícím klávesnici a trackpad či myš.
Otázkou ovšem je, jak komfortní využívání tohoto nového prvku bude. Faktem je, že prostor, kam je Touch Bar umístěn, je poněkud „z ruky“ a z přirozeného dohledu. Uživatel je zvyklý věnovat se klávesnici a displeji a mezi nimi tedy těká pohledem. Touch Bar je ale novým elementem, který ono těkání ještě zkomplikuje a ovládání možná spíš zkomplikuje než zpříjemní. Tyto dojmy jsou ale pouze subjektivní a nepodložené reálnými zkušenostmi, protože nové MacBooky Pro s Touch Barem k běžným zákazníkům ještě nedorazily.
Naopak inženýři Applu jsou podle všeho přesvědčení, že bude ovládání skrze Touch Bar pohodlnější a přirozenější, než kdyby uživatel musel střídavě psát na klávesnici a dotýkat se hlavního displeje počítače. První recenzenti jim navíc dávají za pravdu a jejich dojmy jsou velice pozitivní. Je ovšem nutné dodat, že oni vyvolení novináři, kteří se k produktům firmy dostávají s předstihem, jsou převážně ti, kteří Applu fandí a v recenzích ho spíše chválí.
Zdroje: theverge.com, 9to5mac.com
Hoci by som si to nekupil a ani nebol ochotny si na to zvykat (naozaj mi vystaci mys + touchpad a na detailnu pracu wacom) tak to ma urcity potencial.
Na take bezne nastavovacky, hranie sa a robenie dojmu narocnej a hlavne dolezitej "prace" to vyzera fajn.
Ved ruku na srdce, kto na tak priemernom zeleze (v porovnani s desktopom) robi naozajstnu grafiku a inu pracu narocnu na vykon?
Mozno 1%, zvysok len hra pozu.
Naozaj uznavam apple vyrobky, ako slusny kus zeleza, ale nepripisujem im zazracne vlastnosti.
Pre mna je to len kus HW, ktory sa snazi byt o kusok lepsi, ako konkurencia, nic viac.
(to keby ma nejaky fanatik chcel obvinit z hate applu)
Urcite sa na to budu dobre balit nerdy baby.