Revoluce mobilních GPU: Nvidia Logan alias Tegra 5 už za rok

11

Jaký bude nástupce současné Tegry? Nvidia Logan bude hlavně nabízet architekturu Kepler, takže se bude velmi podobat současným GeForce grafikám. Nabídne tak ohromný výkon a nejmodernější technologie na mobilních zařízeních - Teselace, CUDA, DirectX 11 a další. Podívejte se, jak bude vypadat už za rok mobilní hraní a co dokáže nová mobilní grafika s monstrózním výkonem.

Nvidia nás už v březnu informovala o dalších plánech do budoucna. Dozvěděli jsme se tak, že se po čipu Tegra 4 chystá ještě výkonnější čip (pochopitelně), postavený na architektuře Kepler, s kódovým označením Logan. Po něm pak bude následovat Parker, který bude postavený na následovníkovi Kepleru, tedy Maxwellovi. Oproti předchozím Tegrám se dá mluvit o značném posunu, protože se tak dostane architektura z grafických karet GeForce pro počítače série 600 i na mobilní zařízení. A to samozřejmě přináší spoustu výhod. Včera nám nVidia poskytla první ochutnávku mobilního grafického čipu budoucnosti, zatím však nikoliv na konkrétním zařízení, ale spíše jen jako demonstraci, čeho bude GPU s kódovým označením Logan schopno.

Ira

Na videu můžete vidět Iru, kterého nVidia prezentuje jako nejdetailnější a nejvěrnější model lidského obličeje, který byl kdy vytvořen. Mohli jste ho vidět už před několika měsíci, kde na něm prezentovali sílu grafické karty Titan. Demo samozřejmě běželo v reálném čase. Video, které vidíte, zde také běží v reálném čase, ale nyní už neběží na masivní grafické kartě, která spolyká 250 W, ale běží na tabletu, který pohání next-gen čip Projekt Logan, budoucí Tegra 5. A zvládne to s příkonem 2 – 3 W.

Všimněte si hlavně detailů, které výsledek dělají tak reálným. Jsou to oči, natahování kůže a hlavně technologie, která se používá ve filmech (prvně třeba na Glumovi v Pánovi Prstenů) – kůže není jako kámen a je z části průhledná, resp. průsvitná. A právě to je jedním z důvodů, proč modely obličejů ve hrách stále nevypadají reálně – nedokáží úplně simulovat věrnou podobu kůže. Model je samozřejmě velmi detailní, vidíte grimasy, oči v ďůlcích doslova kloužou a vše se natahuje tak, jak má. Abychom byli spravedliví, tak Ira na Loganu nevypadá tak skvěle jako na Titanu. Běží v nižším rozlišení (pouze FullHD místo 4K) a některé renderovací funkce trochu zjednodušuje, ale to nic nemění na faktu, že výsledek je stejně ohromující.

V praxi to tak zářné nebude – ve hrách nezobrazujete jen obličej, ale i okolí, další postavy, spoustu výkonu sebere výpočet umělé inteligence a podobně. Ale stále to bude výrazný posun. Pojďme si říci, co nám tedy Projekt Logan vlastně přináší a na co se příští rok můžeme v mobilech poháněných nVidií těšit.

Nvidia Logan

DX 11, CUDA nebo Teselace do kapsy

Velkou výhodou je, že vývojáři mohou své hry a aplikace jednoduše přenášet na mobilní platformu. A to hlavně kvůli podpoře technologií, které klasické počítače a konzole používají. Projekt Logan tak bude využívat mobilní OpenGL ES 3.0 a plnohodnotnou OpenGL 4.4. Dále pak DirectX 11, Teselaci a nechybí ani architektura CUDA 5.0. To jsou hlavní přednosti nového mobilního čipu Logan, který tak přenáší využívané technologie a především architekturu známou z grafických čipů používaných na grafických kartách GeForce 6xx.

Když se na to tedy podíváme z hlediska her, tak se podle Nvidie v budoucnu dočkáme teselace (dynamické přidávání nebo odebírání polygonů podle vzdálenosti – předmět vypadá zblízka propracovaně, když se vzdaluje, tak detaily ztrácí, což ale nevadí, protože to nepoznáte), což se hodí hlavně u vykreslování postav nebo třeba u zbraní v FPS hrách. Mobilní hry také zvládnou pokročilé osvětlení s mnoha pohyblivými zdroji světla.

Nvidia Logan

Nebude chybět ani Ray Tracing, což je technologie pro reálný odraz světla – způsobuje třeba věrné odlesky okolního světa. Globální iluminace zajišťuje reálné osvětlení a počítá s tím, že třeba roh nevytvoří úplný stín, ale světlo se odráží od stěn a všech objektů. Stejně tak jako v našem světě – málokde je úplná tma, protože i do tmavých koutů se světlo nějak nakonec dostane. Post Processing je něco, co dodá výslednému vzezření různé efekty – rozmazání obrazu, vykreslí „přetékající světlo“ přes postavu, hloubku ostrosti apod. A logicky, simulace fyziky zajistí mnohem věrnější chování objektů v prostoru.

Další generace za rok?

To jsou všechno věci, které známe z konzolových a počítačových her nebo 3D animací. Díky čipu Logan, tedy Tegra 5, se toho dočkáme v nějaké podobě i na mobilních zařízeních. Nvidia slibuje, že Logan výkonem zásadně překoná současnou generaci mobilních zařízení. Pokud si představíte, jak graficky pokročilé hry běží na iPadu 4, tak Tegra 5 má nabídnout až pětkrát větší výkon a dovede překonat i současné konzole. To je ale ještě daleko a na skutečné soudy budeme muset ještě počkat.

Nvidia Logan

Abychom ale nezůstali pouze u her, díky lepšímu výkonu a moderním technologiím dokáže Logan pomoci i při náročnějších aplikacích. Využití najde třeba v rozeznávání tváří, v rozšířené (augmented) realitě, ale pomůže i v lepších výsledcích při focení nebo úpravě fotek. Spousta filtrů je dnes velmi náročná na výpočetní výkon, a proto jejich aplikace probíhá až po vyfocení. S Loganem podobné věci půjdou dělat třeba v čase reálném. V tuto chvíli můžeme jen snít.

První zařízení postavená na tomto čipu by se měla objevit v roce 2014 a Nvidia v současné chvíli nechce dělat nějaké velké odhalení, raději počká, až bude moci Logan ukazovat na připravovaných přístrojích. Jedno ale víme jistě – Shield 2 bude jedním z těch přístrojů.

Diskuze ke článku
Marucs
K čemu hrát náročné hry na mobilu, když je to vlastně pidi a skoro na tom nic nevidíte... Mám doma PS3 a metrovej Samsung... A kvůli hraní a filmům hlavně, abych si to pořádně užil... Mobily a velké hry to nejde dohromady... O ovládání ani nemluvě
Tomas
Na androidu můžeme na teselaci zapomenost, OpenGL 3.0 ES ji nepodporuje a nevím o tom, že by se připravovalo něco nového...
Hm
Podle mě je to zbytečný. Na co takový výkon? Pořád se mluví o tom, že androidí zařízení budou za chvíli stejně výkonné, jako konzole, nebo počítače ale je to úplně zbytečné. Možná jen do doby, kdy se začnou vyrábět hry, které budou mít grafiku současných konzolí. Chci tím říct, že výkon podobný konzolím je nám zatím k ničemu když se nevytvářejí hry, které by takovýto výkon využili.
IQLogic
Skvelá správa pre handheldy ... v mobile je takýto výkon prakticky zbytočný ... tam by som skôr uvítal radikálne zníženie spotreby a zvýšenie optimalizácie SW, výkonu máme viac než dosť :/

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze