Nvidia nás už v březnu informovala o dalších plánech do budoucna. Dozvěděli jsme se tak, že se po čipu Tegra 4 chystá ještě výkonnější čip (pochopitelně), postavený na architektuře Kepler, s kódovým označením Logan. Po něm pak bude následovat Parker, který bude postavený na následovníkovi Kepleru, tedy Maxwellovi. Oproti předchozím Tegrám se dá mluvit o značném posunu, protože se tak dostane architektura z grafických karet GeForce pro počítače série 600 i na mobilní zařízení. A to samozřejmě přináší spoustu výhod. Včera nám nVidia poskytla první ochutnávku mobilního grafického čipu budoucnosti, zatím však nikoliv na konkrétním zařízení, ale spíše jen jako demonstraci, čeho bude GPU s kódovým označením Logan schopno.
Ira
Na videu můžete vidět Iru, kterého nVidia prezentuje jako nejdetailnější a nejvěrnější model lidského obličeje, který byl kdy vytvořen. Mohli jste ho vidět už před několika měsíci, kde na něm prezentovali sílu grafické karty Titan. Demo samozřejmě běželo v reálném čase. Video, které vidíte, zde také běží v reálném čase, ale nyní už neběží na masivní grafické kartě, která spolyká 250 W, ale běží na tabletu, který pohání next-gen čip Projekt Logan, budoucí Tegra 5. A zvládne to s příkonem 2 – 3 W.
Všimněte si hlavně detailů, které výsledek dělají tak reálným. Jsou to oči, natahování kůže a hlavně technologie, která se používá ve filmech (prvně třeba na Glumovi v Pánovi Prstenů) – kůže není jako kámen a je z části průhledná, resp. průsvitná. A právě to je jedním z důvodů, proč modely obličejů ve hrách stále nevypadají reálně – nedokáží úplně simulovat věrnou podobu kůže. Model je samozřejmě velmi detailní, vidíte grimasy, oči v ďůlcích doslova kloužou a vše se natahuje tak, jak má. Abychom byli spravedliví, tak Ira na Loganu nevypadá tak skvěle jako na Titanu. Běží v nižším rozlišení (pouze FullHD místo 4K) a některé renderovací funkce trochu zjednodušuje, ale to nic nemění na faktu, že výsledek je stejně ohromující.
V praxi to tak zářné nebude – ve hrách nezobrazujete jen obličej, ale i okolí, další postavy, spoustu výkonu sebere výpočet umělé inteligence a podobně. Ale stále to bude výrazný posun. Pojďme si říci, co nám tedy Projekt Logan vlastně přináší a na co se příští rok můžeme v mobilech poháněných nVidií těšit.
DX 11, CUDA nebo Teselace do kapsy
Velkou výhodou je, že vývojáři mohou své hry a aplikace jednoduše přenášet na mobilní platformu. A to hlavně kvůli podpoře technologií, které klasické počítače a konzole používají. Projekt Logan tak bude využívat mobilní OpenGL ES 3.0 a plnohodnotnou OpenGL 4.4. Dále pak DirectX 11, Teselaci a nechybí ani architektura CUDA 5.0. To jsou hlavní přednosti nového mobilního čipu Logan, který tak přenáší využívané technologie a především architekturu známou z grafických čipů používaných na grafických kartách GeForce 6xx.
Když se na to tedy podíváme z hlediska her, tak se podle Nvidie v budoucnu dočkáme teselace (dynamické přidávání nebo odebírání polygonů podle vzdálenosti – předmět vypadá zblízka propracovaně, když se vzdaluje, tak detaily ztrácí, což ale nevadí, protože to nepoznáte), což se hodí hlavně u vykreslování postav nebo třeba u zbraní v FPS hrách. Mobilní hry také zvládnou pokročilé osvětlení s mnoha pohyblivými zdroji světla.
Nebude chybět ani Ray Tracing, což je technologie pro reálný odraz světla – způsobuje třeba věrné odlesky okolního světa. Globální iluminace zajišťuje reálné osvětlení a počítá s tím, že třeba roh nevytvoří úplný stín, ale světlo se odráží od stěn a všech objektů. Stejně tak jako v našem světě – málokde je úplná tma, protože i do tmavých koutů se světlo nějak nakonec dostane. Post Processing je něco, co dodá výslednému vzezření různé efekty – rozmazání obrazu, vykreslí „přetékající světlo“ přes postavu, hloubku ostrosti apod. A logicky, simulace fyziky zajistí mnohem věrnější chování objektů v prostoru.
Další generace za rok?
To jsou všechno věci, které známe z konzolových a počítačových her nebo 3D animací. Díky čipu Logan, tedy Tegra 5, se toho dočkáme v nějaké podobě i na mobilních zařízeních. Nvidia slibuje, že Logan výkonem zásadně překoná současnou generaci mobilních zařízení. Pokud si představíte, jak graficky pokročilé hry běží na iPadu 4, tak Tegra 5 má nabídnout až pětkrát větší výkon a dovede překonat i současné konzole. To je ale ještě daleko a na skutečné soudy budeme muset ještě počkat.
Abychom ale nezůstali pouze u her, díky lepšímu výkonu a moderním technologiím dokáže Logan pomoci i při náročnějších aplikacích. Využití najde třeba v rozeznávání tváří, v rozšířené (augmented) realitě, ale pomůže i v lepších výsledcích při focení nebo úpravě fotek. Spousta filtrů je dnes velmi náročná na výpočetní výkon, a proto jejich aplikace probíhá až po vyfocení. S Loganem podobné věci půjdou dělat třeba v čase reálném. V tuto chvíli můžeme jen snít.
První zařízení postavená na tomto čipu by se měla objevit v roce 2014 a Nvidia v současné chvíli nechce dělat nějaké velké odhalení, raději počká, až bude moci Logan ukazovat na připravovaných přístrojích. Jedno ale víme jistě – Shield 2 bude jedním z těch přístrojů.