Organizace Interactive Advertising Bureau (IAB), jež vytváří standardy a pokyny pro online reklamu, včetně zobrazování reklam na webových stránkách a v mobilních aplikacích, se ohradila vůči přístupu Applu, který podle jejího zástupce uvádí ve svých reklamních sděleních lživé informace.
Unique @iab opening keynote by David Cohen. IAB seems to open its attack on Apple, lobbying organizations advocating for disrupting privacy protections, and the term "Surveillance Capitalism", calling it "insane".#ALM2023 pic.twitter.com/CsnWI6P0pW
— Job Plas (@JobPlas) January 23, 2023
CEO IAB, David Cohen, obvinil společnost Apple z rozkládání reklamního odvětví zevnitř skrze cynismus a pokrytectví. Odkazuje tak na bezpečnostní funkci iOS představenou v dubnu 2021 v podobě možnosti zamezit některým aplikacím sledovat aktivitu uživatele i mimo používání samotných aplikací. Uživatelé tak musí udělit explicitní souhlas s jejich sledováním, aby o nich mohli vývojáři aplikací sbírat další cenné informace. Tato povedená bezpečnostní vychytávka se však nevztahuje na aplikace od Applu, které podle hardwarového inženýra cupertinské společnosti, Craiga Federighiho, aktivitu uživatele (mimo aplikaci) nesledují, tudíž nenabízí možnost povolit/zamezit sledování. Tuto informaci konkrétně uvedl v rozhovoru pro The Wall Street Journal.
Ukázalo se však, že ve skutečnosti tomu tak docela není a Apple v současnosti čelí žalobám kvůli uvádění lživých informací, neboť sleduje aktivitu uživatelů velmi podrobně a následně i posbíraná data monetizuje, jak uvádí článek dostupný na Bloomberg Law.
Situací ohledně možnosti zakázat sledování aktivity uživatelů u aplikací třetích stran (tedy ne těch, které jsou přímo od Applu) je pochopitelně podle různých společností značně nefér, nejnověji se vůči ní ohradila i streamovací platforma Spotify, jejíž zástupce uvedl, že Apple zneužívá svého postavení a omezuje konkurenci, viz macrumors.com. V minulosti proti této funkci velmi hlasitě protestoval například i Mark Zuckerberg.