Pokémon GO

Pokémon GO

V ten pravý okamžik
11

Tento letní fenomén přišel jak rána z čistého nebe. Pokémoni byli najednou během několika dní všude. Navíc se zdá, že ta mánie jen tak rychle neopadne a trenéři budou i nadále procházet světem a chytat vše, na co narazí. Každý totiž chce být tím nejlepším a každý je chce chytit všechny. I když kvůli tomu musí skutečně vylézt z domu.

Pokémon GO se stal takovým hitem, že mu prakticky není možné uniknout. A nemluvím jen o médiích, která se snaží nahradit to, co hra sama nedokáže – vysvětlit jak vše funguje. Vyjdete na ulici a potkáte hráče s telefony v ruce, jak hledají pokémony v okolí. Nemluvě o tom, když někdo nainstaluje modul lákající pokémony na opravdu rušné místo. I v Praze pak potkáte desítky lidí stojící na jednom místě – chytající, hrající, komunikující. A to je něco, co v Pokémon GO funguje nejlépe – ten sociální prvek.

Pokémon GO – videorecenze

Ideální doba

Ještě nikdy nebyla příhodnější doba pro hru tohoto typu. V zásadě chodíte skutečným světem a sbíráte příšerky, které jsou ale viditelné jen skrz telefon (potřebujete k tomu přístup k internetu a GPS). Ještě před lety by to mohlo vypadat zvláštně, ale dnes se tomu snad nikdo nemůže divit. Digitální obsah už dávno nemá přídomek „neexistujícího“, jenž může v mžiku zmizet. To stále může, ale telefon vnímáme jako něco naprosto reálného, stejně jako komunikace v něm probíhající nebo fotografie, které už málokdo tiskne na papír.

Pokémon GO

Digitální obsah existuje a má váhu. Stejně tak existují pokémoni, které ale vidíte jen tím magickým oknem do virtuálního světa. Oknem, které má dnes každý v kapse. A téměř každý pokémony hraje, což je slušným důvodem, proč byste to měli zkusit taky. Ne abyste šli s davem a dělali to co ostatní, ale proto, že Pokémon GO je postaven na sociální interakci a čím víc hráčů ho hraje, tím větší smysl dává. I díky drobnostem, jako třeba to, že všichni vidí stejné pokémony, ale každý si ho může ulovit. To znamená, že pohodlně můžete chodit chytat v partě.

Společenský zážitek

Jen velmi těžko se dá Pokémon GO nazvat hrou v pravém slova smyslu. Tradiční herní prvky totiž buď téměř neobsahuje, nebo jsou velmi slabé. Chytání je o prostém hození Poké Ballu, jehož výsledek je ale z velké části náhodný, a bojování vyžaduje jen trochu pozornosti a klepání do displeje. Pokud by titul nezahrnoval propojení se skutečným světem, ale vše ostatní by dělal stejně, jistě by to žádný hit nebyl. A určitě bychom neříkali, že jde o dobrou hru.

Pokémon GO

Starší RPG hry s pokémony jistě představovaly hlubší a propracovanější mechaniky. Pokémon GO však nefunguje čistě jako hra, ale hlavně jako společenský fenomén nebo zážitek. A je otázkou, jak dlouho vydrží. Ve hře je přes 130 pokémonů, což ale neznamená, že jich nechytnete víc. Většinou půjde o duplikáty těch, které už máte. I to je ale dobrou motivací, protože své úlovky můžete vylepšovat a vyvíjet do vyšších forem, k čemuž budete potřebovat právě duplikáty. Podle mnohých hráčů však motivace po dvacáté úrovni značně opadává, protože už nezbývá moc co dělat.

Zpracování

Hře zoufale chybí některé prvky známé z dřívějších Pokémon her. A to překvapivě tam, kde je hra nejsilnější – v interakci s ostatními hráči. Je fajn se potkávat a hrát spolu, ale velmi omezuje, že si navzájem nemůžete pokémony vyměňovat. Toho se však máme dočkat v některé z aktualizací. Hře by také prospělo třeba přímé bojování s kamarády. Nyní totiž lze bojovat jen v tělocvičnách, což je jednostranná záležitost.

Pokémon GO

Niantic, jinak také tvůrci hry Ingress, má před sebou ještě spoustu práce. Jednak aby udržel pozornost hráčů, která pravděpodobně rychle odezní, ale také proto, aby dostal hru do mnohem spolehlivější podoby. Technické problémy jsou totiž asi největší překážkou. Není to jen časté padání serverů a jejich přetíženost způsobující výrazné zpomalování, ale také zasekávání nebo padání, které zamrzí obzvláště při chytání pokémonů. Více si o technických problémech můžete přečíst zde.

Hodnotit hru jako Pokémon GO je téměř nemožné, obzvlášť nějakým číslem, které raději dnes vynecháme. Velkým problémem je laxní tutoriál, který většinu důležitých prvků ve hře vůbec nevysvětlí (proto píšeme návody) nebo také technické obtíže. Herní prvky nejsou příliš propracované, ale hra funguje díky propojení virtuálního a skutečného světa. Funguje díky sociální interakci a tomu, že pokémony teď prostě sbírají všichni. I vy byste to měli alespoň zkusit.

Chcete se stát nejlepším trenérem? Pak si přečtěte několik našich článků, ve kterých najdete rady a tipy. Třeba jak hledat a chytat pokémony nebo jak používat moduly a líhnout vejce. V dalším návodu vám poradíme, jak co nejrychleji postupovat po úrovních. Nechybí ani přiblížení PokéStopů a tělocvičen nebo návod jak vyhrávat souboje.

Stáhnout Pokémon GO

• propojení virtuálního a reálného světa
  • sociální interakce