Recenze hry Horn pro Android: konečně pořádné fantasy

7

Na operačním systému Android je kvalitních fantasy RPG titulů jako šafránu, a tak vítáme každý nový přírůstek, který by mohl rozředit stojaté vody mobilních dobrodružství. Povedlo se studiu Phosphor Games vzkřísit staré britské povídky a převést je do moderní doby v těle Horn?

Abych však upřesnil, akční RPG Horn pro Android staví na starých anglických povídkách King Horn velmi slabě a spíše se jimi inspiruje, než používá jako základ. Stěžejním prvkem je totiž prozkoumávání kouzelného světa Reynes, překonávání nebezpečí a sbírání pořádného arzenálu do svého batohu. Ale popořadě.

Jako z pohádky

Příběh pojednává o malém kováři jménem Horn, který se jednoho dne probudí v neznámých rozvalinách a vedle sebe nalezne tajemný krystal. Netrvá dlouho a na povrch vyplouvá strašlivá pravda. Rodná vesnička, a potažmo i celý svět, byl opět pohlcen starověkým prokletím, které všechny obyvatele proměnilo na kamenná monstra. Nepřežil téměř nikdo a důvod záhadného přežití hlavní postavy je utajen i hráčům. Úkolem našeho hrdiny je tedy zjistit, co se to vůbec děje, zneškodnit pravěké zlo a najít způsob, jak všem vrátit svou původní podobu. Cesta ale nebude zrovna jednoduchá.

Vyprávění se přidržuje knižního stylu a posouvá příběh dál pomocí komiksových slajdů, komentovaných vypravěčem. Pro fantasy RPG se rozhodně jedná o skvělou strukturu, která zkrátka funguje a člověka dokáže pohltit. Scénář navíc využívá jednoho velmi populárního prvku, a sice společenství nepřátelské osoby. Jedná se o hlavu jednoho z prvních nebožtíků, kterého Horn odpraví, která se počas strastiplné cesty kymácí na jeho opasku a kromě cenných rad hláškuje o sto šest. Právě podobné detaily dokážou velmi osvěžit jinak dost stereotypní hratelnost.

Nehledě na velmi rozlehlé prostředí herního světa totiž v každé úrovni cestujete z bodu A do bodu B bez možnosti nijak odbočit. Zkušení hráči poznají nepříjemné koridory, které nelze nijak obejít a hra dokonce několikrát doslova kopíruje dungeony a úkoly, aby nemusela zbytečně vymýšlet něco nového. Takové prvky dokážou znepříjemnit hraní, naštěstí se však neopakují moc často a nepřekáží jinak skvostnému vyprávění.

Žádné páčky, stačí prst

Skvělou volbou bylo obejít využití virtuálních tlačítek a páček, respektive snížit jejich přítomnost na minimum. Nepočítám-li tlačítko pro menu, lektvary a minimalistický HUD, není na obrazovce přítomno nic jiného. Všechny pohyby se dělají dotykem prstu, což chce rozhodně cvik. Postavu nemáte plně pod kontrolou a ve stylu RTS strategií ukazujete na místo, kam chcete, aby postava běžela. V prostředí se pak objevují svítící ikonky, které pojednávají o určité akci, kterou lze opět klikem provést. Horn tedy dovede běhat, skákat, šplhat a používat svůj inventář pro dosazení určitých míst. Ze začátku se zdá být ovládání řádně krkolomné, po chvilce si však zvyknete a dále už jde pohyb jako po másle. Přepínání mezi pohybem a bojem navíc probíhá automaticky.

Jakmile dojde k souboji, kamera se přepne do pohodlnějšího úhlu a ovládání se lehce změní. Nyní stačí jen sledovat pohyb nepřítele, včas uhýbat a provádět protiútoky do slabých míst. Tento systém až na výjimky lze zopakovat téměř u všech nepřátel, kteří i přes svůj variabilní vzhled přináší v zásadě to samé. Vypomoct si můžete také několika dalšími zbraněmi, pokud vám meč unaví ruce.

Házení bomb na chvíli nepřítele omráčí, kuše pomůže dosáhnout na daleké cíle. Po nějaké době hraní se vám navíc odemkne to pravé kouzlo RPG her. Ve své rodné vesničce totiž budete moci ukovat mnoho různých druhů zbraní včetně mečů, seker, palcátů a jiných. Všechny jdou postupně vylepšovat a obměňovat, takže se inventář nezvrhává do stereotypu a hráč má vždy důvod, proč hledat peníze a krystaly. Právě za ně totiž lze dokupovat nové vybavení a vylepšovat postavu, takže se vyplatí koukat po stranách. Druhou stranou struktury hratelnosti jsou totiž puzzle. Ty bohužel nejsou tak zábavné a akční, jako souboje, především proto, že jsou ve většině případů triviálně jednoduché a rychle zvládnutelné. Připravte se na hodně šplhání a tahání pák, naštěstí se párkrát za hru objeví i pořádné oříšky, které uvítají všichni hardcore hráči RPG titulů. Ještě, kdyby těžkých hádanek bylo více.

Krásy fantasy světů

Hře rozhodně nelze upřít její půvab, i když se nejedná o tu nejlépe vypadající hru na mobilních zařízeních. Titul je optimalizován pro přístroje s čipsetem Tegra 2 a Tegra 3, u druhého se samozřejmě přidává na efektech a kvalitě zobrazení. Ostrost textur i bohatost detailů je na slušné úrovni, je to ale především výtvarný styl, který vévodí audiovizuálnímu zpracování a připoutává k displeji.

Počas hraní navštívíte tři obrovské světy, každý s unikátní atmosférou a vzhledem. Slunce často zalévá obrazovku, voda je zpracována opravdu pěkně a detaily nepostrádají ani postavy, které potkáte na své pouti. Nepřátelé se sice soustředí spíše na kousky kamene, ledabyle poskládané dohromady, svůj vzhled však dokážou vynahradit skvělým ozvučením. Dabing je totiž jednou z dalších světlých stránek hry. Nepostrádá emoce, náboj a některé postavy vskutku ví, jak rozechvět bránici. Britský přízvuk od hlavy na vašem opasku vás bude doprovázet vtipnými historkami i pichlavými poznámkami. Ruku v ruce s dabingem jde i skvělý fantasy soundtrack, který má na svědomí Austin Wintory.

Dobrodružství s náladou

Vzhledem k tomu, že na mobilních zařízeních opravdu chybí kvalitní fantasy RPG, je Horn vítaným osvěžením a čerstvým vánkem, který vám udělá společnost nejméně na 8 hodin čistého herního času. I po skončení příběhu navíc můžete plnit zajímavý výzvy a vyhrávat body, takže se vždy najde co dělat. Horn možná trochu trápí stereotypní koridorové úrovně a málo odboček od zajeté trasy, to jsou však nedostatky, které hravě přehlédnete díky výtečnému vyprávění a bohatým RPG prvkům.

Testováno na zařízení Asus Transformer Prime. Hru si můžete stáhnout z Google Play za cenu 159 Kč.

• poutavý příběh
  • skvělý audiovizuál