Recenze Bard’s Tale: humorný výlet do fantasy světa (Android)

2

Majitelé Androidů se konečně dočkali plnohodnotného fantasy RPG, kde nechybí akční questy, nebezpečné výlety do přírody a vytříbený britský humor. Spojte to s propracovaným a graficky povedeným světem k prozkoumání a máme tu adepta na nejlepší mobilní RPG titul.

Bard’s Tale rozhodně není novinkou, kterou by nikdo nečekal. Titul se objevil ve svém novodobém podání už na PC v roce 2004 a jeho původ lze vystopovat až do roku 1985, kdy slavil premiéru na počítačích Apple II. My tu však mluvíme o novodobé reinkarnaci, která se dočkala recenzovaného portu studiem InXile Entertainment. A že je na co se těšit. Kromě takřka netknuté herní struktury jde především o graficky nádherný kousek, který nejvíce těží z čipsetu Tegra 3, jehož majitelé se dočkají nejhezčího audiovizuálu. Hra však půjde spustit takřka na všech zařízeních s operačním systémem Android.

Vzhůru za princeznou

Příběh sleduje ty nejlepší tradice fantasy RPG titulů, nabízí ale pár prvků, které jej odlišují od tradičního vyprávění. Slavný cestovatel a bard, bezejmenný hrdina hry, žije svým vlastním životem a jediné, co je mu milé jsou řádně cinkající zlaťáky. Žádný quest není dost dobrý, žádná mise dost jednoduchá, pokud to nevynese nějakou výhodu. Ostrý jazyk však našemu hrdinovi vždy překážel v nastolení pořádných přátelských vztahů a tak cestování po světě vypadá na tu nejlepší volbu. Občas však nelze jen přihlížet zpovzdálí, o čemž se bard přesvědčí na vlastní kůži. Po sledu událostí a seznamek je totiž zapleten do víru zrad, korupce a nebezpečí, které hrozí celému místnímu lidu. K tomu jako z nenadání zmizí princezna Caleigh a je tak na bardovi, aby ji zachránil, zjistil, co se tu sakra děje a nastolil pořádek.

Příběh se drží klasických linek RPG žánru, kde hráč volně bloudí po herním světě, plní questy, vylepšuje výbavu a postupně se posouvá k cíli. Cesta hrdiny je navíc okořeněna vypravěčem, který v britském duchu neustále barda pošťuchuje a otravuje. Toto hašteření bylo pojato vskutku originálně a především nenuceně.

Sbírám, co se dá

Bard’s Tale by se dal nejvíce přirovnat k legendárnímu Diablo, respektive jeho kombinaci s další klasikou jménem Baldur’s Gate. Dění sledujete kamerou z ptačí perspektivy, která se v určitých situacích sama sníží a poukáže na rozhovory, důležité objekty či nepřátele. Hratelnost pak rovnoměrně kombinuje souboje, rozhovory, sbírání vybavení a prozkoumávání rozsáhlého světa, po kterém se pohybujete pomocí mapy. Stačí se přiblížit k městu, osadě či farmě a vstoupíte z grafického pohledu přímo do hry samotné.

Nedílnou součástí každého kvalitního RPG je strom schopností a inventář, který si počas hry střádáte. Také zde můžete vylepšovat schopnosti barda, jako je síla, výdrž, rychlost či charisma. Nechybí ani jednotlivé perky a dovednosti, jako je umění boje dvěma zbraněmi najednou, větší mrštnost či větší příklon k magii. Ano, bardové jsou vydatní hudebníci, kteří svou hrou umí vyvolat magické síly a spirituální pomocníky a náš hrdina není výjimkou. Díky tomu si během vaší pouti postupně naučíte nové písně a přizvete na pomoc až 16 magických postav, které budou bojovat po vašem boku. Cestování pak hned nabírá nový rozměr, když se nemusíte prodírat lesy o samotě.

Fantasy svět je plný městeček, farem, zámků a osad, kde samozřejmě nechybí obchody, kovárny, kostely a taverny. Plněním questů, nepovinných misí a sbíráním rozličných věcí po světě získáváte zajímavé předměty a zlaťáky, které poté utrácíte, případně vyměňujete. Dokoupit si lze lepší brnění, štíty, meče, dýky, palcáty, luky a další středověké zbraně, které nejvíce sednou vašemu stylu boje a hry. Je jen na vás, zda se více soustředíte na meč a štít, meč a dýku, obouruční meč či své magické schopnosti, vývoj postavy je předurčen pouze vašimi činy. Samozřejmě i magické básně podléhají vylepšení, rozliční artefakty zvýší jejich moc a délku trvání.

Živoucí svět

Ostrou dýku rozhodně budete potřebovat, Bard’s Tale totiž netroškaří a pouští vám na mušku přes stovku rozličných nepřátel, víceméně klasických tomuto žánru. Kromě divokých zvířat všeho druhu jde především o gobliny, skřety, obry, mutanty, zombie, magické postavy a další havěť, která vám zkříží cestu. Samozřejmostí jsou souboje s bossy, které jsou relativně časté a komplikované, především díky jejich velké výdrži a nutnosti pobíhat a aktivně kouzlit. O vysoké umělé inteligenci tu mluvit nemůžeme, v závislosti na druhu soupeře však musíte volit strategii boje, jelikož zdraví ubývá rychle a je jednoduché natáhnout bačkory. Naštěstí je po světě roztroušen dostatečně přátelský systém automatického ukládání, takže nikdy nebudete muset dlouho opakovat nějakou část.

Nejsou to samozřejmě jen nepřátelé, s kým se v průběhu cestování potkáte. Hra je plná rozličných pozoruhodných postav, vtipálků a krásných děv, které s bardem konverzují, zadávají úkoly a pomáhají. Občas narazíte na ožraly v taverně, kteří vám zazpívají, občas potkáte brečící slečnu, žadonící o pomoc. Svět tu zkrátka žije, což je pro RPG nesmírně důležité.

Efektní chuťovka

Ti z vás, kdo si hru spustí na čipsetu Tegra 3, budou nadmíru spokojeni. Grafická stránka se totiž od PC verze takřka nezměnila, pokročilý engine zvládá aktivní fyziku, nádherné efekty vody, kouzel a krvavé boje, stejně jako dostatečně ostré textury a detailní postavy. Některé hrany jsou samozřejmě viditelně rozmazané, některé postavy by si zasloužily i větší péči, vzhledem k obrovské rozloze hry je to však lehce odpustitelné. Potěší živá města, různorodé prostředí a nádech toho pravého fantasy dobrodružství.

Prvotřídní práci odvádí dabéři, ať už jednotlivých postav, které potkáte po cestě, nebo skřehotajících nepřátel. Samotný bard a vyprávěč jsou pak britským duetem, který vám bude permanentně rozechvívat bránici, ať už pichlavými fórky či originálními poznámkami.

Bard’s Tale je bravurně zvládnutý port zábavného RPG titulu, který si nyní můžete vychutnat i na operačním systému Android. Pokud se nebudete bát stáhnout necelé 2 GB dat do svého zařízení (v případě HD textur počítejte rovnou se 4 GB), na oplátku dostanete poutavé, zábavné, vtipné a nostalgické dobrodružství, které vás přitáhne k displeji na dlouhou dobu. Povedených RPG už jsme viděli na Androidu dostatek, žádné nás ale nevtáhlo tak, jako právě bardí příběh. Doporučujeme!

Testováno na zařízení Asus Transformer Primes nVidia Tegra 3. Hru si můžete stáhnout z Google Play za cenu 113,31 Kč.

Hodnocení: 9/10

• povedené grafické zpracování