Jak jsme vás již několikrát informovali, od března letošního roku (spolu s iOS 17.4) přichází v rámci nového zákonu Evropské unie o digitálních trzích výrazná změna pro uživatele zařízení Apple. Ti se nově dočkají možnosti instalovat aplikace z jiných virtuálních obchodů, ale také budou moci platit skrze jiné platformy než Apple Pay či používat internetové prohlížeče, jež nevyužívají vykreslovací modul Safari WebKit. V souvislosti s tím však přicházejí také vcelku zásadní změny pro tvůrce aplikací, kteří jsou vesměs kritičtí ke krokům Applu. O jaké změny se konkrétně jedná?
Virtuální obchody to u Applu nebudou mít jednoduché
Ačkoliv se možnost provozovat svůj vlastní virtuální obchod v rámci Apple ekosystému jeví jako velká revoluce, přináší také několik úskalí. Cupertinský gigant totiž v rámci splnění požadavků EU, ale zároveň zachování svého obchodního systému a mitigace možných rizik, jak uvádí v tiskové zprávě, představuje poměrně přísná pravidla. Ta mohou mnohé vývojáře aplikací vyloženě odradit od toho pro zařízení Apple v rámci virtuálních obchodů cokoliv publikovat.
Ve spojitosti s virtuálním obchodem přichází na mysl například hra Fortnite od vývojářů Epic Games, která by se tak podle CEO společnosti, Tima Sweeneyho, měla znovu objevit v iPhonech v rámci Epic Storu. Komplikací však je, že Apple musí nejprve každý nový virtuální obchod musí schválit, což může podle šéfa Epic Games opět uměle regulovat konkurenci. Tim Sweeeney a další vývojáři si rovněž stěžují na to, že na nákupy skrze internetový odkaz se podle nových pravidel vztahuje poplatek Applu ve výši až 27 %. Za samotné zprocesování platby si většina společností (platebních bran) účtuje 3 až 6 %, s připočtením (až) 27% poplatku jsou pak podle Sweeneyho náklady pro vývojáře neúměrně vysoké.
Under the App Store's new fee structure for Europe, if you make $10 million in sales, Apple's cut is $6.2 million annually.
— Nikita Bier (@nikitabier) January 25, 2024
Assuming you have no operating costs or salaries, your take home amount:
$2 million after tax—or 20% of your sales
I will never launch an app in Europe. pic.twitter.com/MUCxVHcHOo
Negativně se podle něj na možnosti procesování plateb přes třetí strany podepíše i speciální varovná obrazovka, která uživatele podle Sweeneyho zbytečně „vyděsí“ a mohla by je odradit od toho navštívit externí webový odkaz. Dalším problémem může být pro mnoho vývojářů schopnost garantovat, že mají na kontě milion eur (necelých 25 milionů Kč) v případě, že poruší pravidla.
13 korun za každou instalaci?
Komplikací pro tvůrce bezplatných aplikací může být i povinnost zaplatit 50 eurocentů (přibližně 13 korun) za každou instalaci v případě, že měla aplikace více než milion instalací v průběhu roku. V případě, že se tak bezplatná aplikace stane virální a neobsahuje žádnou formu monetizace, ocitne se tak její autor po dosažení milionu stažení okamžitě v dluhu 500 000 eur (zhruba 12,5 milionu korun) vůči Applu. V případě Epic Storu platí poplatek 50 eurocentů za instalaci okamžitě bez nutnosti nejprve přesáhnout milion stažení. Dalším možným omezením je nutnost publikovat stejnou verzi aplikace ve všech různých virtuálních obchodech, možnost mít například mírně odlišnou aplikaci v Epic Storu a AppStoru tak nepřichází v úvahu.
Spotify accuses Apple of "extortion" with its new App Store tax that requires developers using third-party app stores to pay €0.50 for each annual app install after 1 million downloads https://t.co/KQuDeX2u9L
— Tom Warren (@tomwarren) January 26, 2024
Ačkoliv se na nově zveřejněná pravidla strhla velká vlna kritiky ze strany vývojářů, je nutné dodat, že se ještě mohou změnit po jejich evaluaci úředníky z EU. Například pro vývojáře bezplatných aplikací je zde pak stále možnost své aplikace nadále publikovat stejně, jako tomu bylo doposud, tedy pouze v AppStore, kde se tak vyhnou zmíněným poplatkům.