Proč jsou vývojáři naštvaní na Apple a jeho nová pravidla v rámci nařízení EU?

Proč jsou vývojáři naštvaní na Apple a jeho nová pravidla v rámci nařízení EU?
Fotografie: Ioannis Papadopoulos, mobilenet.cz
  • Od března bude možné v zařízeních Apple využívat virtuální obchody třetích stran
  • Vývojářům se však nelíbí komplikovaná pravidla a vysoké poplatky
  • Nový soubor podmínek od Applu se však ještě může změnit

Jak jsme vás již několikrát informovali, od března letošního roku (spolu s iOS 17.4) přichází v rámci nového zákonu Evropské unie o digitálních trzích výrazná změna pro uživatele zařízení Apple. Ti se nově dočkají možnosti instalovat aplikace z jiných virtuálních obchodů, ale také budou moci platit skrze jiné platformy než Apple Pay či používat internetové prohlížeče, jež nevyužívají vykreslovací modul Safari WebKit. V souvislosti s tím však přicházejí také vcelku zásadní změny pro tvůrce aplikací, kteří jsou vesměs kritičtí ke krokům Applu. O jaké změny se konkrétně jedná?

Virtuální obchody to u Applu nebudou mít jednoduché

Ačkoliv se možnost provozovat svůj vlastní virtuální obchod v rámci Apple ekosystému jeví jako velká revoluce, přináší také několik úskalí. Cupertinský gigant totiž v rámci splnění požadavků EU, ale zároveň zachování svého obchodního systému a mitigace možných rizik, jak uvádí v tiskové zprávě, představuje poměrně přísná pravidla. Ta mohou mnohé vývojáře aplikací vyloženě odradit od toho pro zařízení Apple v rámci virtuálních obchodů cokoliv publikovat.

Ve spojitosti s virtuálním obchodem přichází na mysl například hra Fortnite od vývojářů Epic Games, která by se tak podle CEO společnosti, Tima Sweeneyho, měla znovu objevit v iPhonech v rámci Epic Storu. Komplikací však je, že Apple musí nejprve každý nový virtuální obchod musí schválit, což může podle šéfa Epic Games opět uměle regulovat konkurenci. Tim Sweeeney a další vývojáři si rovněž stěžují na to, že na nákupy skrze internetový odkaz se podle nových pravidel vztahuje poplatek Applu ve výši až 27 %. Za samotné zprocesování platby si většina společností (platebních bran) účtuje 3 až 6 %, s připočtením (až) 27% poplatku jsou pak podle Sweeneyho náklady pro vývojáře neúměrně vysoké.


Negativně se podle něj na možnosti procesování plateb přes třetí strany podepíše i speciální varovná obrazovka, která uživatele podle Sweeneyho zbytečně „vyděsí“ a mohla by je odradit od toho navštívit externí webový odkaz. Dalším problémem může být pro mnoho vývojářů schopnost garantovat, že mají na kontě milion eur (necelých 25 milionů Kč) v případě, že poruší pravidla.

13 korun za každou instalaci?

Komplikací pro tvůrce bezplatných aplikací může být i povinnost zaplatit 50 eurocentů (přibližně 13 korun) za každou instalaci v případě, že měla aplikace více než milion instalací v průběhu roku. V případě, že se tak bezplatná aplikace stane virální a neobsahuje žádnou formu monetizace, ocitne se tak její autor po dosažení milionu stažení okamžitě v dluhu 500 000 eur (zhruba 12,5 milionu korun) vůči Applu. V případě Epic Storu platí poplatek 50 eurocentů za instalaci okamžitě bez nutnosti nejprve přesáhnout milion stažení. Dalším možným omezením je nutnost publikovat stejnou verzi aplikace ve všech různých virtuálních obchodech, možnost mít například mírně odlišnou aplikaci v Epic Storu a AppStoru tak nepřichází v úvahu.


Ačkoliv se na nově zveřejněná pravidla strhla velká vlna kritiky ze strany vývojářů, je nutné dodat, že se ještě mohou změnit po jejich evaluaci úředníky z EU. Například pro vývojáře bezplatných aplikací je zde pak stále možnost své aplikace nadále publikovat stejně, jako tomu bylo doposud, tedy pouze v AppStore, kde se tak vyhnou zmíněným poplatkům.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze