Vaše telefony a e-mailové schránky mohou být vcelku pravidelně terčem různých podvodníků, kteří se z vás více či méně sofistikovanými metodami snaží vymámit citlivé údaje a v ideálním případě i peníze. Před novým druhem podvodu nyní varuje Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky. Na vybraná telefonní čísla jsou skrze komunikační aplikaci WhatsApp rozesílány zprávy informující o tom, že klient má nárok na finanční odměnu. Samozřejmě nechybí ani patřičný odkaz na zdánlivě oficiální webové stránky pojišťovny. Vše zpracované tak, aby méně zkušení podlehli dojmu korektního jednání a vyplnili na stránkách své citlivé údaje.
Podvodníci však přišli s ještě lepšími způsoby, jak méně zkušené uživatele zmást. Doručená zpráva je opatřena jménem a fotografií reálné osoby, která pro pojišťovnu skutečně pracuje. Tato data podvodníci sbírají z oficiálních stránek instituce. V textu je kromě sdělení doplněno i informační telefonní číslo, které se nápadně podobá tomu skutečnému. Posuďte sami, informační linka pojišťovny je 952 222 222, zatímco podvodníci udávají 952 952 222.
„Podvodníci tentokrát využívají také aplikaci WhatsApp, odesílatelem je zde fiktivní zaměstnanec VZP. Spolu s profilovým obrázkem, který je stažen z našich oficiálních materiálů, a uvedenou telefonní linkou, která se nápadně podobá té skutečné, jde o velmi sofistikovaný podvod,“ varuje šéf bezpečnostního úseku VZP ČR Jan Svoboda. Zprávy podle něj opět odkazují na blíže nespecifikovaný zisk či vratku ze zdravotního pojištění. Po přihlášení na fiktivní web, který je součástí textové zprávy, se klient dostane do prostředí, které skutečně nápadně připomíná webové stránky VZP ČR. „Vyplněním údajů se vystavujete vysokému riziku, že budou údaje zneužity k odčerpání prostředků z vašeho účtu. Jediným správným postupem je takové zprávy zcela ignorovat a odesílatele klidně zablokovat. Pokud máte jakoukoli pochybnost, obraťte se na VZP a věc prověřte,“ doplňuje Svoboda.
Zcela jasnou a jednoduchou obranou je takové zprávy ignorovat. Všeobecná zdravotní pojišťovna totiž s klienty touto formou vůbec nekomunikuje, přes WhatsApp by vás tedy nekontaktovala. Pakliže byste si přeci jen nebyli jisti, je na místě si vše ověřit například na informační lince.