Systém především(?)
Správný název by kromě přitáhnutí pozornosti měl pomoci zákazníkovi s orientací. Pamatujete ještě na Siemens? Ten bezostyšně vykradl systém označování od automobilky Mercedes-Benz, ale pomohl si tak k jednomu z nejlepších značení v historii. První písmeno znamenalo třídu, respektive vlastnosti telefonu. „A“ tak znamenalo nejlevnější přístroje, „C“ rozumný základ, „S“ naopak to nejlepší dostupné, „M“ odolnější telefony a tak dále. Druhé písmeno v řadě pak upřesnilo zaměření: „SL“ tak byl telefon nejenom s výbavou, ale i stylem, „ME“ odolný s výbavou atd.
K tomu ještě dvě číslovky – první znamená generaci a druhé subgeneraci. Celé to bylo nesmírně jednoduché, intuitivní, ale… Má to smysl jen při určitém množství modelů. Zatímco pro automobilku není problém udržet si rozumně veliké portfolio, u mobilů se rozběhly „závody ve zbrojení“, a to paradoxně v době, kdy je jeden mobil jako druhý.
Pozůstatky Siemensu vidíme dodnes. Kupříkladu Samsung se snaží držet si nějaké modelové řady. Avšak říci z hlavy, jestli je za stejnou cenu lepší koupě J5 (2017), nebo A3 (2016) je prakticky nemožné.
Pozor na jména
Když už vzdáte pokus o nějaký systém, je tu z marketingového hlediska daleko důležitější úkol, a to volba pořádně lákavého názvu. Zde však na méně zkušené marketéry číhá nejedna nástraha. Slova často mívají více než jeden význam a když k tomu připočtete všechny možné cizí jazyky a kulturní souvislosti, problém je tak téměř zaručen.
Všichni si například vzpomeneme na úsměvný okamžik, kdy Ikea pojmenovala zelenohnědý koberec podle města Höven ve Švédsku. Když se pak v českých katalozích objevil „výprodej Hoven“, bylo o zábava postaráno.
Takové problémy se nevyhýbají ani mobilním telefonům. Kupříkladu Motorola Flipout jasně dává najevo, jak funguje její konstrukce. Jenže „flip out“ znamená také „rozzuřit se, ztratit nervy“. Podobně si naběhla i Kyocera, která pojmenovala svůj mobil X-tc. To je totiž slangové označení pro extázi.
Pozor na čísla
Z nějakého záhadného důvodu se pak do názvu musejí nezbytně nutně dostat číslice. Asi aby se podtrhl technologický aspekt věci. Zní to jednoduše, ale i tady lze narazit. Kupříkladu kombinace 88, 18 nebo 1488 už jsou pro svoji souvislost s neonacismem docela provařené. Stejně tak je potřeba obezřetně se vyhýbat číslu 4, proč?
V mnoha asijských jazycích (především v čínštině a japonštině) je výslovnost čísla 4 podobná s výslovností slova „smrt“. Z toho důvodu se tak v mnoha stavbách označuje čtvrté patro jako 3B. Něco podobného předvedl i výrobce OnePlus, když jeho modely 3 a 3T následovala rovnou Pětka. A kupříkladu Nokia nikdy nezačala řadu telefonů, které by se pak označovaly 4xxx.
Založte speciální divizi
Mohlo by se zdát, že dlouho budované jméno a s ním spojená důvěra lidí v značku je to nejcennější, co může firma mít. Anebo ne, někdy vhodnější je najet na praktiku, kdy zakládáte nové firmy stejně často, jako si měníte ponožky. Kupříkladu když chcete prodat nějaký předražený mobil. Můžete mu říkat třeba Nokia, jenomže tu si v předplacené sadě koupí každý školák. Tak tomu začneme říkat Vertu. Anebo Nubia. Anebo Honor. I za jméno jsou totiž někteří ochotni zaplatit...