Už první nahlédnutí do statistik T-Mobile nám ukazuje, že mezi jeho zákazníky patří přibližně 40 procent obyvatel České republiky, kterým je mezi 14-65 lety. To je spousta lidí a ne všichni holdují moderním technologiím a vyžadují od svého telefonu maximum. Stále je většina lidí, kterým stačí pouze to, když mobilní telefon umí volat a posílat SMS. Představme si dva typické zákazníky T-Mobile - klasika, podle kterého by měl telefon především telefonovat, a dataře, který neudělá ani krok bez mobilního internetu.
Jmenuji se Jana a bydlím v Trněném Újezdě
Typickým zákazníkem klasického typu je žena. Říkejme jí třeba Jana. Je jí šestatřicet, ale vypadá mladší. Proč právě žena? Mezi zákazníky tohoto typu převažují s 51 procenty ženy a 67 procentům zákazníků je méně než 44 let. Jana má dvě děti (62 procent má děti) a bydlí ve středních Čechách v menší obci. Nejvíce zákazníků T-Mobile žije ve středních Čechách, Praze, Moravskoslezském a Ústeckém kraji. Naše modelová Jana měla předplacenou kartu, ale už delší dobu má smlouvu. Dlouhodobým trendem mezi zákazníky T-Mobile je postupné opouštění předplacených karet, které používalo loni 46 procent zákazníků a přechod ke smlouvám (v roce 2004 byl poměr smlouva:Twist 25:75 a v roce 2009 49:51). Zajímavé přitom je, že plných 85 procent zákazníků se smlouvou má smlouvu na dobu určitou, z čehož jedna třetina jsou smlouvy na tři roky.
Jana má zatím pouze obyčejnou Nokii (57 procent má jen běžný mobil a více než 36 procent mobilů v síti T-Mobile připadá na Nokie), ale pošilhává po chytrém telefonu. V síti T-Mobile tvořily na konci roku 2012 smartphony již přibližně 20 procent a podle společnosti Ericsson jsou hlavními zákazníky na trhu se smartphony právě ženy, které je hojně využívají ke komunikaci na sociálních sítích a sdílení fotografií. To by ocenila i naše Jana, která dnes používá mobil používá hlavně proto, aby byla v kontaktu s rodinou a kamarády a v průměru týdně provolá v odchozích hovorech asi 30 minut a pošle 15 SMS, za což utratí v průměru 400 korun měsíčně (ARPU, tedy průměrná útrata na zákazníka, byla v prvních třech čtvrtletích loňského roku 370 Kč. Pro srovnání ve třetím čtvrtletí 2008 byla ARPU T-Mobile 590 Kč).
Když si naše Jana neví rady s telefonem a neporadí jí ani kamarádky na emiminu, volá infolinku. Jak ukazují čísla T-Mobile, každý čtvrtý zákazník volá na infolinku alespoň jednou za měsíc, což v celkovém součtu dá dohromady 1,4 milionů hovorů na infolinku za měsíc. Jeden takový hovor včetně čekání na lince trvá v průměru 259 sekund, tedy něco přes 4 minuty a 73 procent požadavků se vyřídí během jednoho zavolání (u poruch je to až 94,3 procent).
Jmenuji se Karel a bydlím v Praze
Zatímco představitelem klasického zákazníka byla žena z menší obce, datařem je muž. Přibližně 47 procent zákazníků T-Mobile ve věku 18 - 55 let využívá data v mobilu a mezi nimi převažují muži nad ženami v poměru 60:40. Zároveň je 89 procent zákazníků z této skupiny mladších 54 let. Našemu Karlovi je 42 let a má dvě děti, přičemž jeho syn je stejně náruživý datař jako on (68 procent datařů má rodinu s jedním nebo dvěma dětmi) Má rozumný smartphone (nejprodávanějším smartphonem u T-Mobile byla loni Nokia C5-00 5MP, ale také mnoho Samsungů řady Galaxy), ale je fandou i do další moderní techniky. Vlastní notebook, digitální fotoaparát, GPS a herní konzoli. Kromě datování v průměru volá na 20 - 50 čísel měsíčně.
Karel se v používání internetu v posledních třech letech skutečně rozjel. Od roku 2010 došlo v síti T-Mobile k navýšení spotřeby dat o více než 600 procent. Počet uživatelů mobilního internetu se zvýšil o 400 procent a průměrná konzumace dat na jednoho uživatele se zvýšila o 500 procent. Karel s internetem snídá a večeří, ale o víkendu se věnuje něčemu jinému. Nejvíce zákazníků totiž datuje mezi 7. a 9. hodinou, a poté mezi 17. a 20. hodinou. O víkendu datový provoz významně klesá. Na internet mu zatím stačí balíček Internet v mobilu, ale pošilhává po datovém balíčku. Průměrná spotřeba uživatelů Internetu v mobilu je 160 MB, ale většina datařů se vejde do 150 MB. Dá se říct, že v průměru 85 procentům zákazníků FUP stačí a limitu nikdy nedosáhnout. V případě balíčku Standard, kde je limit 100 MB, se stropu nikdy nedotkne 80 procent uživatelů, u balíčku Klasik, kde je limit 300 MB, je to dokonce 90 procent zákazníků. V případě Internetu na cesty je pak průměrná měsíční spotřeba 1,6 GB. Většina zákazníků se však vejde do 1,2 GB.
Způsob využití internetu v mobilu záleží na věku uživatele
K čemu mobilní internet nejčastěji využíváme? Nejčastěji hledáme praktické informace, dopravní spojení a jízdní řády nebo ho použijeme k tomu, abychom mohli v případě nutnosti reagovat na nějaký akutní problém. Naopak nejméně používáme internet v mobilu ke kontaktu s rodinou, prostému zabíjení nudy nebo kontrolování pracovních emailů. Při využívání internetu v mobilu však hodně záleží i na věku uživatele. Mladí lidé a studenti ho využívají především k tomu, aby mohli být v neustálém kontaktu s přáteli a tím i souvisejícímu sdílení všeho možného, nebo s jeho pomocí hledají informace ke studiu. Naproti tomu pro starší a pracující je využívají internet v mobilu jako náhradu počítače jak pro práci, tak pro zábavu.
Poznáváte se v těchto charakteristikách? Který z těchto typů je vám bližší a jak využíváte mobil vy?
To už mě spíš štvou ceny za data v zahraničí, nepovažuju je za dvakrát oprávněné.