Google pod tlakem EU upouští od označení Free-to-Play (aktualizováno)

Na jaře vydala Evropská komise prohlášení, ve kterém si stěžovala na označování her s platbami uvnitř aplikace jako „free“ nebo „free to play“. Takovéto jednání označovala za klamavou reklamu. Tlak ze strany úřadů vedl Google k nápravě a nyní od používání takovýchto praktik v Evropské unii upouští.

Aktualizováno: 20. 7. 2014

Součástí dohody mezi Googlem a Evropskou komisí je rovněž i to, že v základním nastavení bude každá aplikace nejdříve vyžadovat uživatelskou autorizaci. Samozřejmě ale zůstane stále přítomna volba „předautorizace“, ale ta musí být ručně zapnuta.

K dohodě se vyjádřila viceprezidentka Evropské komise Neelie Kroes: „Evropská komise i nadále podporuje digitální sektor. Objednávky uvnitř aplikace jsou legitimní obchodní model, ale pro tvůrce aplikací je podstatné, aby při jeho realizaci dodržovali zákony EU.“

Vedlejší součástí dohody je i záměr Googlu nemířit inzercí takovýchto aplikací přímo na děti, které jsou často obětí enormního nárůstů plateb za aplikace a hry, které měly být původně zdarma.

Google podle dohody provede potřebné změny do konce září. Dá se předpokládat, že z preventivních důvodů tak může učinit i za hranicemi EU. Stejně tak bude k úpravě svého obchodu nucen i Apple, i když se k tématu zatím nevyjádřil.

Původní obsah z 8. 3. 2014

Vybavte si třeba náš seriál FreeBox, ve kterém se vám snažíme přinášet každý týden čtveřici zajímavých her zdarma. Jenže i to má svůj háček. Jedná se o hry, které zdarma stáhnete a do určitého bodu je můžete také zdarma hrát. Často vás ale upozorňujeme na různá omezení. Třeba to, že po levelu 5 musíte pro pokračování zaplatit. Nebo že si za skutečné peníze můžete koupit silnější a lepší postavu. Nyní se tento systém „mikrotransakcí“ (drobné platby uvnitř aplikací) dostal i k Evropské Komisi, která v něm vidí problém. Praxe ukazuje, že počet her „zdarma“ rapidně stoupá, ale zároveň se zvedají i částky, které za hry můžete utratit. Když nepočítáme předělávky starých her, tak pro tablety a telefony se většinou maximální cena hry pohybuje okolo 6 €. To už je částka, u které se zamyslíte, jestli vám stojí za investici. Pokud přitom budete hrát nějakou „čekací strategii“, tak doplnění prémiové měny stojí často daleko víc než jen několik €. A v tom je právě ten háček. Můžeme takové hry označovat zdarma?

Mikrotransakce

Evropská Komise se v tuto chvíli schází se zástupci technologických společností a se zástupci jednotlivých států a jednají o ochraně spotřebitele. Známé jsou totiž případy, kdy dítě bez dozoru nakoupilo předměty do hry v řádech tisíců korun a rodičům nezbývalo než to zaplatit. Evropský komisař pro ochranu spotřebitele Neven Mimica k tomu říká: „Spotřebitelé, a to zejména děti, potřebují lepší ochranu před neočekávanými náklady z mikrotransakcí.

Použití slova „zdarma“ (a podobných variací) bez dalších vysvětlení by mělo být povoleno pouze u těch her, které jsou skutečně zcela zdarma, což znamená, že neobsahují možnost provádět mikrotransakce. A to ani jako dobrovolnou možnost,“ konstatuje skupina pro ochranu spotřebitele. Evropská Komise by se rovněž chtěla postarat o to, aby z her zmizely líbivé bannery, které ke koupi vybízí. Pod tím si můžete představit blikající tlačítka „Kup teď!“ nebo třeba placenou možnost „Vylepši hned!“ a podobně. Dospělý člověk se může snadno zamyslet nad tím, co mu to vlastně hra říká a k čemu ho vybízí. Dítě ovšem ještě nemá natolik vyvinuté kritické myšlení a podobnému nátlaku lehce podlehne.

Mikrotransakce

Komise zároveň požaduje, aby žádné poplatky neprobíhaly bez přímého souhlasu zákazníka a ke každé aplikaci byl zároveň dostupný email, na který se může zákazník obrátit s dotazy na mikrotransakce. Asi už vás napadlo, že Google Play nebo Apple AppStore některé podmínky splňují. U aplikací třeba vidíte malým písmem uvedeno, že obsahují mikrotransakce. AppStore vám je dokonce ukáže ještě před koupením (alespoň některé). Oba obchody zároveň obsahují rychlý odkaz na web vývojáře i kontaktní email. To ale Evropské Komisi zatím nestačí.

Vyjednávání budou jistě dlouhá a než se nový systém dostane do praxe, tak to ještě potrvá. Komise však slibuje, že k dohodě dospějí co nejdříve a doufají ve spokojenost všech stran. Na předním místě ale zůstává ochrana spotřebitele.

Zdroje: gamesindustry.biz, europa.eu

Diskuze ke článku
Lukáš Tankovič
Lukáš Tankovič
A keby len na obchodoch pre mobily. Aj na steame vidim kolko hier "zadarmo" ale aby si sa dopracoval rychlsejsie a zabavnejsie k dalsiemu levelu treba zaplatit, a to nie su ze napr max 10€, za niektore balicky ktore zlepsuju hru zaplatite aj 50€, a to podotykam ze taketo balicky musite kupovat aj viac krat. Co si myslite, preco Wargaming.net ma zarobky 352 milionov dolarov, ked vydava hry "free to play"
Lukáš
Jo měl by se v tom udělat pořádek. Vývojáři toho nechutně zneužívají a částky za rozšíření v aplikacích jsou často astronomické a mnohokrát přkračující běžné ceny za aplikce. Tyto typy aplikací a her už zásadně nepodporuji i kdyby byly kdovíjaké, např. u her takto zničily mnoho titulů, kde pár vložených korun absolutně nic neřeší. Na druhou strana kradení aplikací je alespoň někde dost oblíbený sport.
Pf
Proto "moblni" hry a F2P nehraju, nepodporuju, bo to je zlodejina.

Tohle se da prirovnat k hranim na automatech, utratim kotel penez za lepsi kanon na tanku, nebo ze rychleji postavim kasarnu. Diky ne zustanu u AAA pc a konzolovek kde jednorazove dam trebas 1000Kc a mam v ramci hry vse.
Lukáš Kasík
Aplikace si do telefonu normálně kupuji. Včetně her. Ale F2P se vyhýbám. Nejsem tak bohatý abych mohl hrát "zadarmo" :)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze