Nedávný případ, kdy poškozená majitelka mobilního telefonu přišla v několika vteřinách o téměř celý měsíční kredit přitom ukazuje, že drzost a vynalézavost podvodníků je prakticky bez hranic. Tentokrát se hlas v telefonu vydával za zaměstnance jednoho z operátorů a nabízel slevu na vyúčtování. Stačí, když dotyčná nahlásí domnělému operátorovi kód, který ji právě dorazil přes SMS. Stalo se, poškozená SMS ani nepřečetla, a rovnou nadiktovala číselný kód. Za pár okamžiků žena přišla o tři čtvrtiny měsíčního kreditu, protože přes nadiktovaný kód provedla platbu třetí straně.
„Jde o stále stejný princip. Někdo si na vaše číslo objedná zboží, ale potřebuje zadat autentizační kód, který vám prodejce pošle textovou zprávou. Pokud nejste dost pozorní a kód nadiktujete neznámému člověku, má podvodník vyhráno. Právě si na váš účet něco pěkného koupil či dobil předplacenou kartu,“vysvětluje jednoduchý princip podvodů prezidentka Asociace poskytovatelů mobilních sítí Michaela Renčínová.
Podle prezidentky Asociace se mění pouze kulisy podvodu. Jednou jde o falešného operátora, podruhé o „slušného“ člověka, který se jen spletl při zadání vlastního čísla, kód proto přišel vám a prosí o jeho zaslání. Přestože textové zprávy s kódem obsahují jasné upozornění, že jde o kód určený pouze majiteli daného čísla, je řada lidí, kteří zprávu přepošlou dál. Pak už jen sčítají škody.
„Je na to jediná, ale zato 100% účinná obrana. Nikdy nikomu neznámému neposílat kódy, které vám přijdou pomocí SMS, a o které jste sami nezažádali. Neznámý volající s prosbou o kód, to už je podezřelé samo o sobě,“ dodává prezidentka APMS.
Zdroje: apms.cz