Nejprve pár údajů z tiskové zprávy, kterou O2 vydalo při příležitosti spuštění. Dálnice je pokryta v pásmu 800 MHz, a to prostřednictvím 37 základnových stanic rozmístěných na vysílačích nebo mobilních stanicích v okolí dálnice. Průměrná rychlost stahování dat na D1 podle operátora dosahuje 11,3 Mb/s, odesílání dat 8,2 Mb/s a odezvy v řádech 30 až 40 milisekund.
Jak to funguje v praxi, jsme mohli vyzkoušet v praxi. Z Prahy jsme vyjeli po dálnici a předpisovou rychlostí jsme uháněli až na 66. kilometr. Prakticky po celou dobu se dalo sledovat vysílání O2 TV Go. Síť se sice chvílemi přepnula na 3G, ale sledování televize to nevadilo, pokud je člověk ochoten přetrpět několikasekundové zamrznutí obrazu.
Pikantní souhrou náhod zrovna ve chvíli, kdy jsme tuto testovací jízdu začínali, překopl bagr při výstavbě železničního koridoru optický kabel, čímž vyřadil několik základnových stanic z provozu. Mohli jsme si tak vyzkoušet, jaký je propastný rozdíl při přenosu dat skrze EDGE, které nefunkční LTE v dané oblasti nahradilo.
Daleko zajímavější než takovéto amatérské testování je práce posádky měřícího vozu, která dělá prakticky totéž, jen na sofistikovanější úrovni. Měřící vůz vypadá na první pohled nenápadně a pokud si nevšimnete lesu antén na jeho střeše, nejspíše ho ani nepoznáte.
Veškerá elektronika pro měření pak zabírá skoro celý kufr auta. Naopak jako výstupní zařízení slouží jeden notebook. Na něm technik sleduje nejenom konfiguraci sítě, ale i rychlosti stahování a odesílání a další detaily. Hlavním cílem posádky je přitom shromáždit data, o jejich přesnou analýze se postará až základna.
Tento a další podobné měřící vozy se používají zejména v případě, že dojde ke změnám v konfiguraci sítě a jeho hlavním záměrem je zajistit, že to všechno bude dohromady fungovat nejenom na místě, ale hlavně v pohybu.
Vážně: Je dobře, že se všichni snaží pokrývát co to jde.