O2 spustilo pokrytí LTE na dálnici D1. Podívejte se, jak se testuje

O2 spustilo pokrytí LTE na dálnici D1. Podívejte se, jak se testuje
8

Pokrytí rychlými mobilními sítěmi se neustále rozrůstá. Další specifickou oblastí je naše nejstarší dálnice z Prahy do Brna. Její část jsme si mohli projet v měřícím voze O2 a nahlédnout tak pod pokličku výstavby a provozu mobilních sítí. Přinášíme vám proto samozřejmě naše dojmy z testování a to včetně fotografií.

Nejprve pár údajů z tiskové zprávy, kterou O2 vydalo při příležitosti spuštění. Dálnice je pokryta v pásmu 800 MHz, a to prostřednictvím 37 základnových stanic rozmístěných na vysílačích nebo mobilních stanicích v okolí dálnice. Průměrná rychlost stahování dat na D1 podle operátora dosahuje 11,3 Mb/s, odesílání dat 8,2 Mb/s a odezvy v řádech 30 až 40 milisekund.

Vlevo mapa pokrytí dálnice LTE, vpravo pak schéma měření z 9. 12.

Jak to funguje v praxi, jsme mohli vyzkoušet v praxi. Z Prahy jsme vyjeli po dálnici a předpisovou rychlostí jsme uháněli až na 66. kilometr. Prakticky po celou dobu se dalo sledovat vysílání O2 TV Go. Síť se sice chvílemi přepnula na 3G, ale sledování televize to nevadilo, pokud je člověk ochoten přetrpět několikasekundové zamrznutí obrazu.

Měřící vůz vypadá naprosto nenápadně...

Pikantní souhrou náhod zrovna ve chvíli, kdy jsme tuto testovací jízdu začínali, překopl bagr při výstavbě železničního koridoru optický kabel, čímž vyřadil několik základnových stanic z provozu. Mohli jsme si tak vyzkoušet, jaký je propastný rozdíl při přenosu dat skrze EDGE, které nefunkční LTE v dané oblasti nahradilo.

...než si pořádně prohlédnete jeho střechu.

Daleko zajímavější než takovéto amatérské testování je práce posádky měřícího vozu, která dělá prakticky totéž, jen na sofistikovanější úrovni. Měřící vůz vypadá na první pohled nenápadně a pokud si nevšimnete lesu antén na jeho střeše, nejspíše ho ani nepoznáte.

Všechno důležité se ukrývá v kufru. Nalevo útlumy simulující například sílu signálu v budovách.

Veškerá elektronika pro měření pak zabírá skoro celý kufr auta. Naopak jako výstupní zařízení slouží jeden notebook. Na něm technik sleduje nejenom konfiguraci sítě, ale i rychlosti stahování a odesílání a další detaily. Hlavním cílem posádky je přitom shromáždit data, o jejich přesnou analýze se postará až základna.

Samotný výstup vypadá takto. Hlavní náplní je shromáždit data.

Tento a další podobné měřící vozy se používají zejména v případě, že dojde ke změnám v konfiguraci sítě a jeho hlavním záměrem je zajistit, že to všechno bude dohromady fungovat nejenom na místě, ale hlavně v pohybu.

Diskuze ke článku
Ondřej Kalman
Ondřej Kalman
Já bych naopak řekl, že testování na amatérské úrovni je mnohem zajímavější, než testování nějaký speciálním autem co má na střeše anténu se ziskem signálu o kterém si telefony můžou nechat zdát.
Pepan
Blahopřeji O2 k pěknému 2 místu, 9 měsíců za červenými ;-)
Vážně: Je dobře, že se všichni snaží pokrývát co to jde.
Ja
Železniční koridor ale stále na druhým miste, přitom čas na hraní s daty je tady mnohem více a dnes cestuje spousta datařů
header009
A neznamená to tedy že půjde LTE i pro Tmobile ? Přece mají nějakou dohodu o sdílení sítí

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze