Jaké je světové rozložení trhu s mobilními segmenty většina z vás jistě tuší. Vládne Samsung, o druhé místo se přetahuje Apple s Huawei. Pakliže bychom se však zaměřili na obrovský čínský trh, vypadal by žebříček zásadně jinak. Čínskému trhu jednoznačně dominuje Huawei, který ve 4. čtvrtletí roku 2018 třímal 29% podíl a meziročně se jeho dodávky zvýšily o 23,3 %. Stříbrná a bronzová příčka patří Oppu, respektive Vivu. Obě společnosti mají téměř 20 % podíl. Až pomyslnou bramborovou pozici obsazuje Apple s podílem 11,5 %. Podstatné pro Apple však je, že meziročně došlo v dodávkách iPhonů k poklesu o téměř 20 %.
Důvodů může být hned několik. V prvé řadě probíhá mezi USA a Čínou obchodní válka, kvůli které došlo například k zeslabení juanu. To mělo za následek značné znevýhodnění cen iPhonů. Například iPhone Xr vyšel na čínském trhu ve 4. čtvrtletí 2018 dráž než Huawei Mate 20 Pro. Na to již Apple reagoval úpravou cen. Opomenout nelze ani zatknutí finančního ředitele Meng Wanzho v Kanadě, které se promítlo v bojkot produktů Apple čínskými společnostmi. Mnohé přikročily k dotacím pro zaměstnance, kteří zvolí nový smartphone domácí značky, tedy například od Huawei. Do třetice bychom neměli zapomenout ani na předběžné opatření, které vydal čínský soud ve sporu mezi Applem a Qualcommem a které zakázalo prodej některých iPhonů.
Nicole Peng, ředitelka analytické společnosti Canalys, uvedla, že Apple nemá vhodnou strategii pro rychle se měnící čínský trh. Důsledkem pak mohou být poklesy, které nastaly v posledním čtvrtletí loňského roku. Jedním dechem je však třeba dodat, že stagnuje celý mobilní trh a například na páté pozici umístěné Xiaomi zažilo ještě větší meziroční pokles.