Hackeři cílí na hráče, jen za poslední rok Kaspersky detekoval miliony útoků

Hackeři cílí na hráče, jen za poslední rok Kaspersky detekoval miliony útoků
Fotografie: pixabay.com
  • 5,8 milionů útoků malwaru a dalšího softwaru maskovaného za populární počítačové hry odhalila a zablokovala v období od 3. čtvrtletí 2020 do 2. čtvrtletí 2021 bezpečností řešení od společnosti Kaspersky
  • Údaje pocházejí z nejnovějších zpráv společnosti Kaspersky, které se zabývají kybernetickými hrozbami souvisejícími s hraním her a jejich vývojem v průběhu pandemie COVID-19
  • V České republice připadaly tři zachycené útoky na tisíc uživatelů online her

Herní průmysl zaznamenal v posledních 18 měsících nebývalý růst. Svůj podíl na tom měl bezesporu fakt, že lidé nucení pobývat převážně doma hledali alternativní způsoby zábavy. Analytici společnosti Kaspersky proto sestavili přehled různých hrozeb, se kterými se uživatelé v souvislosti s hraním během pandemie setkávali – od potenciálních útoků na počítače a mobilní zařízení až po phishingová schémata.

Útočníci se soustředí především na mobilní hry

Aby společnost Kaspersky získala jasnou představu o aktuálních trendech, analyzovala útoky vedené pomocí malwaru a dalšího nebezpečného softwaru maskovaného jako 24 nejoblíbenějších počítačových her a 10 nejúspěšnějších mobilních titulů roku 2021. Výsledky ukázaly, že kybernetické hrozby spojené s PC hrami prudce vzrostly se zavedením lockdownů ve 2. čtvrtletí 2020, kdy bylo detekováno 2,48 milionu útoků, což představuje 66 % nárůst oproti 1. čtvrtletí 2020, kdy bylo detekováno 1,48 milionu útoků. Zajímavé je, že ve 2. čtvrtletí 2021 počet útoků a postižených uživatelů prudce klesl na 636 904.

Mobilní hry vykazují odlišný trend: počet zasažených uživatelů vzrostl na začátku pandemie o 185 %, z 1 138 napadených uživatelů v únoru 2020 na 3 253 v březnu 2020. Ve 2. čtvrtletí 2021 klesl počet napadení jen o 10 %. Naznačuje to, že mobilní aktivity zůstávají pro kyberzločince oblíbené i v době postupného rozvolňování lockdownových restrikcí.


Hrou, která byla nejčastěji používána k zamaskování distribuce škodlivého softwaru a malwaru na PC i mobilních zařízeních, se stal Minecraft. K mimořádné popularitě Minecraftu mezi hackery přispívá i to, že existuje více verzí a mnoha módů. Módy jsou obvykle vytvářeny uživateli a jsou neoficiální, což poskytuje vhodné krytí pro škodlivé programy. Od července 2020 do června 2021 bylo distribuováno 36 336 poškozených souborů vydávajících se za Minecraft. Zasáhly 184 887 uživatelů PC a vedly k 3 010 891 pokusům o infekci, což je téměř polovina zjištěných útoků za sledované období.

Většinu hrozeb šířených pod rouškou herních titulů tvořily downloadery, což jsou programy, které stahují do infikovaných zařízení další software a adware. Uživatelé PC i mobilních zařízení však čelí i mnohem závažnějším hrozbám. Mezi ně patří například Trojan-Stealer kradoucí údaje o kryptoměnách a další cenná data, Trojan-Banker shromažďující údaje o elektronickém bankovnictví a platebních kartách nebo Backdoor umožňující ovládnutí napadené zařízení.

Pandemie jasně nahrála zločincům, říká expert

Pozorujeme jasný vliv pandemie na výskyt hrozeb podobných hrám. S rostoucím počtem lidí, který se věnuje hraní, se stále více z nich setkávalo s hrozbami, které byly maskové jako hry. Tyto hrozby se šíří většinou dvěma způsoby. Prvním jsou phishingové stránky – objevilo se jich obrovské množství, jsou zaměřené na různé herní platformy a mnohé z nich jsou pro běžné uživatele velmi těžko rozeznatelné od regulérních stránek. Druhým přenašečem infekce jsou warezové stránky – konkrétně jsme sledovali dobře koordinovanou kampaň, která šířila nebezpečný dropper, který zasáhl uživatele v 45 zemích,“ popisuje Anton V. Ivanov, bezpečnostní analytik společnosti Kaspersky.

S rozvojem herních doplňků a měn se stává herní průmysl pro kyberzločince ještě lukrativnějším a lákavějším. Snad nejvážnějším rizikem spojeným s hrozbami cílícími na hráče je odcizení přihlašovacích údajů k účtu – ať už jde o přihlašovací údaje k hernímu účtu, nebo, což je ještě horší, k bankovním či kryptoměnovým aplikacím. Celkově vzato je pro bezpečné hraní důležité hlavně stahování z oficiálních obchodů a ostražitost při prohlížení obsahu souvisejícího s hrami,“ dodává Anton.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze