Když se vám dostane do ruky nějaký telefon od Samsungu, nemůžete se zbavit pocitu, že je to tak trochu něco jiného než ostatní telefony s Androidem. A nemůže za to jenom rozporuplná nadstavba TouchWiz, ale také fakt, že spousta aplikací se jinak jmenuje a jinak chová, než je u Androidu zvykem. Vyjmenovávat všechny odlišnosti by bylo na pěkně dlouho, nejvíce toho řekne obrázek, který připravili redaktoři serveru ArsTechnica.
Takto pohromadě to vypadá opravdu působivě. Samsung utratil mnoho času a peněz na to, aby vytvořil něco, co už jednou vytvořeno bylo. A určitě se nabízí otázka, proč to vlastně dělá. Mohli bychom si sice naivně myslet, že se snaží svým zákazníkům poskytnout co nejlepší služby, ale skutečnost bude určitě složitější.
Určitě je ale značnou částí strach společnosti vydat se Googlu napospas. Přílišná závislost na jeho službách může v budoucnosti (anebo už se tak děje nyní) postavit Samsung do nevýhodné vyjednávací pozice. A tak se nelze divit, že se snaží ze „spárů“ Googlu utéci jak jen to jde. Zda je to jasnozřivý plán, anebo jen marný boj možná nevědí ani nejvyšší manažeři Samsungu.
V poslední bitvě se ale Samsung opravdu dobře předvedl, když získal pod svá křídla mapy HERE. Ono totiž přebrandovat kalendář nebo mailovou aplikaci není zas až tak složité, ale mapy a navigace, to už je trochu větší sousto. Divize map je v Googlu ostatně ta největší a čítá přes sedm tisíc lidí.
Celé se to neoficiálně jmenuje „Plán B“. Kdyby se Samsung s Googlem nepohodli, musí být jihokorejská společnost co nejdříve schopna odstartovat vlastní ekosystém. Takže to co vypadá jako kupa bloatware, která jen zabírá místo v paměti telefonu, je příprava na možné horší časy.
Samsung v této oblasti zachází dokonce až tak daleko, že připravuje svůj vlastní operační systém, aby se závislosti na Googlu zbavil úplně. Zatím se mu jej ale podařilo dostat jej pouze do hodinek, snaha uvést jej na mobilech setrvale selhává. Oficiálně se mluví o tom, že je potřeba doladit ekosystém (rozuměj: přitáhnout vývojáře), ale neoficiálně se objevují hlasy, že si Google takovou konkurenci nepřeje a nějakými záhadnými způsoby celý podnik sabotuje.
Ať je to tak nebo onak, je rozhodně zajímavé se ptát, proč se Samsung tak usilovně snaží zbavit se vlivu Googlu, i když ho to stojí nemalé úsilí a peníze. Může se jednat o prostou manažerskou potřebu mít všechno pod kontrolou, tím pádem i zisky, ale co když v Soulu vědí něco, co my zatím jen tušíme?
Zdroje: arstechnica.com
A také: "... strach společnosti vydat se Googlu napospas."