Environmentální balení telefonů Sony nemá adaptér ani kabel. Co zmizí příště?

Glosa
7
Environmentální balení telefonů Sony nemá adaptér ani kabel. Co zmizí příště?
Fotografie: Petr Vojtěch, mobilenet.cz

Trend odstraňování příslušenství z balení smartphonů pojalo za své i Sony, které u dvojice nově představených Xperií IV odebralo nejen adaptér, ale také kabel. Další výrobci jej přitom budou velmi pravděpodobně brzy následovat. Neexistuje ale i jiný způsob, jak být více environmentální, který by uživatelé přijali s povděkem?

Nejdřív nám sebrali sluchátka, potom nabíječku a nyní i kabel. Nějak tak by si mohl postesknout průměrný zákazník, který příliš neřeší lokální ani globální environmentální problémy, zato jej zajímá, kolik peněz bude muset investovat do nákupu chybějícího adaptéru. A ačkoliv jsou glosy doménou kolegy Ondřeje, nemohl jsem si ani já odpustit malé zamyšlení nad trendem mizejícího příslušenství z balení moderních smartphonů.

Jak možná víte, dvojice nových Xperií, které mě velmi zaujaly výbavou (kompaktnější Xperia 10 IV s 5 000mAh baterií a hmotností 161 gramů možná ještě o něco víc než regulérní vlajková Xperia 1 IV), dorazí se zásadně pozměněnou krabičkou. Redukovat se bude nejen velikost, ale především obsah, viz tisková zpráva výrobce „Skupina Sony Group připravila ekologický plán „Road to Zero“, jehož cílem je dosáhnout nulové ekologické stopy do roku 2050. Jako součást tohoto plánu si společnost Sony vytyčila střednědobý cíl na období od fiskálního roku 2021 do roku 2025 pod názvem „Green Management 2025“ (GM2025). V rámci GM2025 je jedním z cílů „zcela eliminovat plastové obalové materiály“ u nově navrhovaných malých produktů. U modelu Xperia se zatím podařilo omezit použití plastů u obalů tím, že plastové části byly eliminovány nebo nahrazeny papírovými materiály. Příkladem je nahrazení laminování plastovou fólií lakem odolným proti oděru. Krabička je přibližně o 50 % tenčí než u předchozích modelů, přičemž nabíječka a kabel nejsou součástí balení, což optimalizuje efektivitu přepravy.

Kabel je pryč, co teď?

Zatímco eliminaci plastových obalových materiálů v balení nelze než chválit (Sony tento přístup aplikuje i u balení novějších sluchátek, ale také například u herní konzole PlayStation 5), odstranění adaptéru a kabelu vzbuzuje mnohem více emocí. Chybějící nabíječka u Xperie 1 IV v dnešní době příliš nepřekvapí, u Xperie 10 IV ze střední třídy se však jedná již o poměrně smělý krok. Jako ještě více odvážné se jeví rozhodnutí odstranit z balení rovněž napájecí/datový kabel, jehož přítomnost by nepochybně znamenala (mírně) vyšší hmotnost balení, věřím však, že by se bez velkých obtíží vměstnal i do nové o 50 % menší krabičky.

Zároveň vyvstává otázka, jestli je zrovna kabel z balení opravdu vhodné odstranit, neboť různé standardy se netýkají pouze adaptérů, ale i kabelů. Možná se tak i vám někdy stalo, že zatímco jeden kabel fungoval u smartphonu či jiné elektroniky bez problémů a zvládal datové přenosy, s jiným byly problémy, přestože měl rovněž podporovat přenos dat.

Kdy se konečně zaměříme na softwarovou podporu?

Čert ale vem kabel samotný. Toto zamyšlení totiž nemá být „hate“ na Sony, které bude jistě brzy následovat Apple, Samsung a další, jako spíše apel na výrobce elektroniky a také jejich zákazníky. Věřím totiž, že to, co se mnohem víc podepíše na kondici naší přírody, je doba, kterou jsme schopni zakoupený telefon (či jakoukoliv jinou elektroniku) komfortně používat. Pokud si budeme každých pár měsíců, rok, či dva pořizovat nové zařízení, a motivovat tím výrobce k vydávání nových produktů v čím dál kratších intervalech, silně pochybuji, že zátěž spojenou především s výrobou a expedicí ke koncovým zákazníkům vyrovná menší balení či chybějící adaptér s kabelem. Ohlédneme-li se přitom do minulosti, zjistíme, že životní cyklus vydávání nových telefonů se podstatně zkrátil.

Mnohem efektivnější (z environmentálního hlediska) by tedy mohlo být, kdyby se renomovaní výrobci jednotně dohodli na tom, že novým smartphonům budou standardně poskytovány například čtyři roky softwarové podpory a zařízení budou obsahovat takový hardware, aby byla i ke konci tohoto období stále použitelná. Uživatelé by tak „nemuseli“ vyměnit starý telefon za novější například kvůli tomu, že už na jejich zařízení, kde mají bankovní aplikace a další citlivá data, nevychází bezpečnostní záplaty. Cokoliv nad čtyři roky by pak bylo otázkou diferenciace od konkurence. Že to zní až příliš růžově?

Samozřejmě by stále existovala skupina lidí, jejíž návyky by se nezměnily. Není však prodloužení (potenciální) životnosti zařízení a ovlivnění nemalé skupiny uživatelů, kterým jde především o použitelnost, nikoliv o nejnovější technologické vychytávky, i přesto lepší cestou, jak být více environmentální?

Diskuze ke článku
Ben Ben
Ben Ben
Tak co se androidu tyce, tak 4 roky updatu uz Samsung nabizi. A 5 zaplat. U te topky ostatnich 3 a zaplaty 4 roky. O tom jestli jeste v te dobe bude dostacovat hw nemuze byt rec... to uz plati i u stredni tridy.
Kunťa Punťa
Kunťa Punťa
Utopie, i když hezká.
Michal Steidl
Michal Steidl
Upřímně tady placáte pátý přes devátý a nekonfrontovali jste to s realitou. Ke ztenčování balení - všichni dělají, jak kdyby doma neměli žádnou jinou elektroniku kromě telefonu a hrozně k němu potřebují nabíječku a kabel. Nejsme v roce 2005, už má vše jeden kabel a jednu nabíječku. Pokud chci nabíjet svůj super čínský telefon 150W, tak si stejně musím jít koupit nabíječku, co to dá, v balení bývá okolo poloviny, i když je fakt, že někteří Číňani si na tom udělali malé promo, po tom, co to velcí výrobci začali dávat pryč. Pak ale vůbec nemusíme řešit nějaké 4+ roky podpory, ta baterka bude pryč za polovinu (nějakých 600-800 cyklů), ale k podpoře dále. Já si pamatuji, jak jsem se radoval, že všechny telefony budou mít jeden kabel, po dekádě se to změnilo na normální kabel (tvarově, specifikací je to masakr) a hotovo. Jestli někdo touží po tom oběsit se na kabelech, stačí zajet do Hornbachu, tam mají kabely za levno, nemusí kvůli tomu sázet každoročně tisíce za telefon. Mám pocit, že jediný, kdo to řeší, jsou média a pár zvláštních lidí, co mají asi lepší pocit, že k telefonu za X tisíc dostali navíc věc za stovku, kterou stejně nevyužijí.

Co se podpory týče - viděli jste někdy, že by průměrný uživatel řešil nějakou podporu a jestli má aktuální telefon? Neřeší to ani většina ajťáků, pokud to není jejich hobby nebo přímo práce či nejsou zaměření na bezpečnost. Dokud to funguje a dělá to, co má, je to ok. A záleží jen na tom, kdy přijde jiný model, který dělá něco lépe a pak je úvaha, zda vyměnit. To je celé. Reálně jsem ještě neslyšel, že by někdo z běžných uživatelů měnil telefon proto, že nedostává aktualizace. Neříkám, že takoví nejsou, ale jestli jich je 2%, je to hodně. U "odborníků" a hobbystů pak tento argument nechápu už vůbec, pač buďto si neumí vybrat telefon, že pro něj není LineageOS či jiná customROM, nebo jsou líní. A upřímně, já jsem bezpečák a až můj Galaxy S10e nedostane aktualizaci, tak kvůli tomu brečet nebudu. Jsem si vědom rizik a s nimi to používám a s nimi funguji v souladu. Mám ten telefon, protože je malý, má AMOLED, dělá slušně fotky, takže v nouzi zastane můj Panasonic G9, 4K60FPS video, dost výkonu a bezdrátové nabíjení. A i kdyby měl Android 10 (jako moje předchozí S9), tak ho měnit nebudu, protože daleko větší peklo je najít za toto náhradu, než mít falešný pocit bezpečí s novou aktualizací.

A kdybychom šli k jádru věci, málokterý telefon dostává aktualizaci co měsíc, většinou je to ke konci podpory co 3 či déle. A pokud se objeví a zveřejní nějaký exploit, je úplně jedno, jestli na něj nedostanete aktualizaci vůbec, nebo za čtvrt až půl roku. Drtivá většina útoků bude probíhat ve chvíli, kdy opravu nemá nikdo nebo ji má minimum lidí, tedy před jeho zveřejněním a krátce po něm a následně už jedou zase nové typy útoků. Ta aktualizace je taková útěcha, aby svět zase vypadal růžově pro ty, co tu iluzi potřebují...
Viktor Němeček
Viktor Němeček
Mě osobně je to jedno. Kupuji Xperii každé dva roky a straší modely dávám rodině, kteří už také mají nějakou tu nabíječku a kabel. Dosud na své Xprerii 1 III používám převážně nabíječku s kabelem z Xperie XZ Premium. S nabíjením většinou nespěchám, takže je mi fuk, že nabíjí pomaleji, než dodávaná nabíječka. Pravda ale je, že nový kablík se občas hodí. :)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze