Mercedes s éčkem pokračuje v designové linii, kterou nastavil třídou S a C a novinku od nich takřka nerozeznáte. Elegantní manažerské linie, umírněný a nadčasový design, kterému ale nechybí lehkost, dává tušit, že éčko není nijak levné auto. Ostatně cena začíná na 1,25 milionu, pokud si ale do auta přidáte všechny poslední technologické vychytávky, lehce se přehoupnete přes 2 miliony. A že jich v novém éčku můžete mít. Navenek se ale nijak hi-tech netváří a uvnitř vás nejdříve pohltí dokonale luxusní interiér, který si můžete přizpůsobit obrazu svému.
Auta a mobily: Mercedes Benz E
Nechybí mnoho barev kůží, možnost zvolit si přesně svou barvu ambientního barevného podsvětlení a úžasně pohodlné sedačky, přímo vybízející k dlouhým cestám, po kterých Mercedes třídy E pohodlně pluje díky pohodlnému podvozku se vzduchovým odpružením. Zaujme také široký přístrojový štít tvořený dvěma displeji s vysokým rozlišením. Za ten před řidičem si sice připlatíte přes 20 tisíc (standardně zde máte klasické budíky), ale za příplatek určitě stojí. Dostanete pak po Sku druhý Mercedes kompletně bez analogových budíků, nepočítáte-li tedy hodiny uprostřed přístrojové desky. Ty přeci v žádné limuzíně Mercedes nesmí chybět.
Dva velké displeje a spousta možností
Mercedes si se svým virtuálním kokpitem rozhodně vyhrál. Zvolit si můžete jeden ze tří designů, z nichž já jsem si nejvíce oblíbil ten „progresivní“, s velkým digitálním rychloměrem a dalšími informacemi po stranách. Můžete si zde zobrazit, co jen chcete – informace o hudbě, dojezdu nebo třeba náhled mapy. Vše ve velmi povedené grafice. Zapnout si můžete dokonce i přehledné a opět graficky hezké informování o aktivních asistenčních systémech včetně rozpoznávaní pruhů.
S éčkem přišlo také zcela nové ovládání celého infotainmentu. Je to u Mercedesu taková malá revoluce. Na volantu totiž nově najdete dva optické trackpady – každý na jedné straně. Ten levý ovládá levý displej, ten pravý logicky ten pravý. Můžete tak ovládat většinu funkcí systémů bez toho, abyste dali ruce z volantu, což je mezi automobilkami unikát a rozhodně přispívá k bezpečnému řízení. Touchpady jsou pohodlné a citlivé, pro potvrzení je možné je také stisknout a ovládání je intuitivní. Po chvilce se s ním sžijete.
Samozřejmě ale zůstalo zachováno také ovládání na středovém tunelu tak, jako u ostatních mercedesů. Nechybí otočný ovladač ani rozměrný touchpad s třemi tlačítky a možností stisknutí. U touchpadu přibylo praktické tlačítko na přeskočení na další skladbu, zmizela ale velmi praktická „hvězdička“, která vás přesunula do vlastního menu, kam jste si mohli naskládat odkazy na skoro vše v systému. Funkce ale nezmizela, z hlavního menu se k ní dostanete jedním posunutím se dolů. A tam si opět můžete naskládat odkazy na funkce, zástupce kontaktů, rádiových stanic, nastavení nebo třeba oblíbené nastavení zvuku nebo aplikace.
Ostatně grafika hlavního menu na hlavním displeji s úhlopříčkou 31,2 centimetrů a rozlišením 1920 x 720 pixelů uprostřed přístrojové desky (stejné parametry má i displej před řidičem) byla zcela přepracována. A je to dobře. Grafika a pohyb v menu jsou nyní logičtější a mnohem pohodlnější. Záložky doplňkových funkcí nebo jednotlivých podsekcí jsou vždy na pravé straně a trackadem nebo otočným ovladačem je možné je rychle vyvolat a navigovat se v nich. Líbí se mi, že si můžete zvolit i doplňkové zobrazení pro hlavní displej, kdy se v malém okně může zobrazovat doplňkově navigace nebo třeba přehled o spotřebě, i když máte spuštěnou jinou aplikaci. Společně s displejem před řidičem tak máte k dispozici vlastně 4 sloty, kde si lze zobrazit doplňkové informace. A to si musí vybrat skutečně každý a mít vždy na očích vše to, co chce, bez nutnosti se někam neustále přepínat. Nové menu se Mercedesu povedlo a my se těšíme, že se co nejdříve s facelifty rozšíří i do dalších modelů značky. Samozřejmostí je kompletní počeštění, stále však chybí možnost hlasového ovládání a diktování v naší mateřštině, k dispozici jsou pouze světové jazyky.
Neustále připojeno k internetu
A funkce? Že po spojení s telefonem přes Bluetooth můžete přehrávat hudbu, telefonovat, zobrazovat kontakty i zprávy a odpovídat na ně, asi už nepřekvapí. Vše ale funguje korektně a dobře. Nechybí slot na SD kartu nebo obligátní USB konektor.
Mercedes E je pak prvním modelem na našem trhu s integrovanou SIM kartou pro neustálé připojení k internetu. S příplatkovou výbavou COMAND Online tak můžete využívat on-line aplikace nebo sledovat aktuální dopravní situaci bez nutnosti se připojovat na internet skrze telefon. Připlatit si můžete dokonce ještě více za podporu vysokorychlostního LTE. Vzhledem k tomu, že v Česku má Mercedes smlouvu s Vodafonem, jehož síť SIM karta využívá, vyplatí se s ohledem na pokrytí dálnic za LTE připlatit. Díky palubní Wi-Fi se pak na internet mohou připojit další zařízení.
Díky připojení na internet si také auto v případě nehody samo zavolá pomoc a předá i další důležité informace záchranným složkám, stejně tak jako umožňuje i vzdálenou diagnostiku a řešení poruch. Mercedes E má být rovněž prvním autem na našem trhu s novým standardem Car-to-X Communication. Automaticky tak rozpoznává nebezpečí, které případně samo označí v mapě navigace a zobrazí se také ostatním automobilům se stejným standardem. Nebezpečná místa, například překážku na silnici, můžete nahlásit jedním kliknutím v průběhu jízdy také a zabránit případným nehodám.
V autě nechybí webový prohlížeč nebo aplikace TuneIn pro poslech internetového rádia, pro ty je nutno ale aktivovat zvláštní balíček, který zatím pro české uživatele není k dispozici. Během pár týdnů bychom se ale měli dočkat. Příjemným bonusem je on-line dopravní situace zobrazená přímo v mapě, na kterou může auto při navigaci rovnou reagovat a přesměrovat vás na rychlejší trasu. Překvapením však je, že Mercedes nevyužívá data společnosti Here, kterou s BMW a Audi spoluvlastní. On-line dopravní data jsou místo toho poskytována společností TomTom, ale spíše z důvodu doběhu původních smluv. Jak nám ale potvrdil zástupce Mercedesu, plánuje se přechod na data z Here. Ještě lepší by byla ale integrace informací z Googlu tak, jak to poskytuje například Audi.
Ovládněte Éčko vzdáleně z mobilu
Mezi on-line funkcemi pak najdeme také hledání různých bodů zájmů nebo třeba počasí s velmi hezkými mapami teplot nebo oblačnosti pro celou Evropu. Na mobilu si v aplikaci či mobilní verzi Mercedes Me můžete vyhledat adresu a odeslat si ji přes internet do auta, kde si ji pak můžete stáhnout. Je to mnohem pohodlnější, než adresu hledat skrze palubní systém. Mercedes se totiž jako jedna z posledních automobilek brání dotykovému ovládání a zadávání textu přes otočný ovladač je na hooodně dlouho. Touchpad trochu pomáhá, rozpoznávání ale není dokonalé a na zadávání se musíte soustředit. Mnohem pohodlnější je to pak rychle vyřešit na mobilu.
Za příplatek pak dostanete funkce Mercedes me connect Remote On-line. Prostřednictvím mobilního webu či aplikace Mercedes Me pro Android nebo iOS můžete vzdáleně auto zamknout, odemknout, vyhledat jeho polohu, aktivovat nezávislé topení nebo se dívat se na statistiky jízd. K dispozici je také aplikace pro Apple Watch.
Vystoupit z auta, které samo zaparkuje už není sci-fi
Teď se ale podržte, dostáváme se do sfér vychytávek, které už rozhodně tak obvyklé nejsou. Že vám auto samo zaparkuje, je dnes běžná věc. Že při tom nemusíte mačkat plyn, brzdu nebo přeřazovat a jen uvnitř sledujete, jak se točí volant, je u pár aut také možné. Že ale přijedete k parkovacímu místu, vystoupíte a auto samo zaparkuje do řady stojících vozidel s tím, že stačí manévr jen na mobilu potvrdit? To umí jen Mercedes třídy E. Závan budoucnosti je tady a je zatraceně návykový.
Zatím je to skutečně pouze závan, protože musíte splnit celou řadu podmínek, aby auto něco takového provedlo. Tak zaprvé, musíte mít iPhone. S Androidem vzdálené parkování nefunguje, i když je v plánu. Po přijetí k parkovacímu místu potvrdíte, že chcete zaparkovat stejně, jako když byste seděli uvnitř (zvolíte si, zda podélně, příčně apod.), ale místo potvrzení z auta jednoduše vystoupíte. Pak spustíte speciální aplikaci Remote Parking Pilot a jen prstem kroužíte po displeji, zatímco auto samo parkuje. Potvrzujete tím, že stále prostor kolem vozidla kontrolujete a nenecháváte vše jen na senzorech. Ty jsou skutečně spolehlivé a při překážce auto hned zastaví. Po dokončení manévru se auto samo zamkne a vy můžete odejít. Spojení telefonu a auta probíhá přes Bluetooth a musíte se nacházet ve vzdálenosti maximálně 3 metrů od něj. I tak ale novinka může hodně pomoci například ve stísněných podzemních garážích. Pohodlně vystoupíte, vyložíte nákup a auto poté samo zajede na úzké parkovací místo. Stejným způsobem umí dálkově auto i vyjet.
Kromě parkování do řady stojících vozidel nebo kolmo umí v tomto režimu jezdit auto i dopředu a dozadu na vzdálenost 15 metrů. To se může hodit na prosté vyjetí z garáže nebo jiného úzkého prostoru. Mercedes by ale mohl zapracovat na snadnosti použití funkce. Spárování se nám nepovedlo na první pokus a nutnost kroužit prstem po kružnici na displeji telefonu je dost otravná. Stačí trochu vybočit a auto se zastaví. Berme to ale opravdu jako závan budoucnosti a ochutnávku toho, co přijde. Hardware už je k dispozici, teď jde o to udělat k tomu software tak pohodlný, jak to jen jde. Například u automatického řízení už udělal Mercedes velký pokrok a je z automobilek asi nejdál. V nízkých rychlostech na běžných komunikacích ve městech do 30 kilometrů za hodinu vůbec nemusíte držet volant, auto si hlídá úplně vše samo. A i na dálnicích funguje „autopilot“ skvěle, stačí jen jednou za půl minutky lehce pohnout volantem a potvrdit, že tam pořád jste, jinak se můžete věnovat něčemu jinému (i když podle pravidel silničního provozu samozřejmě nikoliv). Auto samo čte značky a upravuje podle nich samo rychlost, v zácpě pak zastavuje a rozjíždí se i po desítkách vteřin samo. Brzy se dočkáme také aktivace funkce automatické změny pruhu na dálnici.
Odemykání přes NFC a bezdrátové nabíjení také nejsou problémem
S telefony si ostatně nová třída E hodně rozumí a neumí díky nim jen parkovat. Kromě aplikace Mercedes Me, kterou jsme popsali výše a která umí auto vzdáleně zamknout a i jinak ovládat, si třeba můžete auto telefonem otevřít. Díky NFC stačí telefon přiložit ke klice řidiče. Po nastoupení pak položíte telefon do speciálního prostoru ve středovém panelu a díky NFC dojde k aktivaci a nastartování auta. To vše bez klíčku. Obojí však pro změnu funguje jen s Android telefony (iPhone NFC pro tyto účely nezpřístupňuje a vyhrazuje ho pouze pro Apple Pay), momentálně s modelem Galaxy S6, Mercedes ale seznam zařízení postupně rozšiřuje. Asi pak nepřekvapí, že se na místě ve středovém panelu váš telefon také bezdrátově nabije, stačí, aby podporoval standard Qi, který najdeme například u telefonů od Samsungu, Microsoftu a mnoha dalších.
A pokud svůj mobil preferujete před palubním systémem, také vám řada E vyjde vstříc. Díky integraci Android Auto a Apple CarPlay můžete připojit kabelem svůj telefon a využívat navigaci, přehrávače hudby a další aplikace ve známém prostředí systému Android nebo iOS na velkém centrálním displeji. Kvůli absenci dotyku je u Android Auto ovládání trochu krkolomné, ale zvyknete si. Potěší pak kvalitní navigace, zamrzí ale , že auto neumí některé informace z těchto systémů přebírat a zobrazovat je před řidičem, například přehrávanou skladbu ze Spotify nebo navigační mapu. Také se zbytečně na velkém displeji zobrazuje obrovské logo Android Auto nebo Apple CarPlay, přitom by na stejném místě mohl být zobrazen widget třeba se zobrazením spotřeby tak, jako u jiných aplikací.
Nový Mercedes E ukazuje, co vše dnešní auta dokáží a ještě více ukazuje, na co se můžeme těšit už v brzké budoucnosti. Kompletní autopilot, automatické parkování bez zásahu člověka a spoustu dalších vychytávek jsou doslova za dveřmi. A nový Mercedes třídy E ochutnávku všech těchto technologií přináší už dnes, zabalenou do úžasně komfortního a elegantního balení, ze kterého se vám nebude chtít vystupovat.