Amazing Alex: logika od tvůrců Angry Birds (recenze hry)

Společnost Rovio se rozhodla oprostit od svých naštvaných ptáků a vydala novou hru se zcela jinou tématikou. Jejich novinka se jmenuje Amazing Alex a budete v ní řešit 100 rozličných logických úrovní, a to pomocí fyziky a předmětů, které dostanete přiděleny. Dosáhne stejného úspěchu jako Angry birds?

Pokud jste dříve narození, možná si vzpomenete na hru The Incredible Machine, která se poprvé objevila na počítačích (MS-Dos / Macintosh) v roce 1992 a položila základ pro všechny ostatní hry na podobném principu. Pomocí různých nástrojů na hrací ploše jste museli jejich kombinací a za pomocí řetězových reakcí něco vyřešit. Hra byla zajímavá svou fyzikou, což u tehdejších her nebylo vůbec běžné.

The Incredible Machine: touto hrou vše kdysi začalo

Hra je pojmenovaná po stejnojmenné hlavní postavě, kterou je kluk, který si říká Amazing Alex. Ten má hodně velkou představivost a dům plný hraček, který musí uklidit. Aby si uklízení zpříjemnil, vymýšlí z hraček a jiných předmětů různé řetězové akce. A vy jeho úkoly musíte vyřešit.

Cíl hry: vyřešit logicky každou úroveň

Podobně jako v Angry Birds je hra rozdělena na jednotlivé úrovně, za dohrání každé z nich dostanete jednu až tři hvězdičky. Musíte vždy splnit úkol, který je na začátku každé úrovně graficky naznačen, například dostat kuličku či míček na určené místo, nechat prasknout balónek, nechat uletět balónek a podobně. K tomu vám pomáhají předměty, které najdete buď už v úrovni dopředu rozmístěné, nebo ty, které do herního prostoru můžete vložit ze spodního pravého rohu hrací plochy. S předměty, které jsou v úrovni umístěné už od jejího začátku, nemůžete manipulovat. Ostatní přidané předměty můžete dle libosti přemísťovat a otáčet.

Amazing Alex (iOS)

Mimo hlavního úkolu každé úrovně se ještě můžete pokusit získat všechny hvězdičky, které se v každé úrovni nachází, stačí se jich jen dotknout nějakým předmětem.

Doplňkových předmětů, které můžete použít, se v průběhu hry objeví celá řada (konkrétně 35), jsou to například různé plošiny, míčky, balónky, nůžky, magnety, boxerské rukavice, praky, šipky, knihy a podobně, prostě vše, co lze doma najít.

Amazing Alex (iOS)

Na každou úroveň máte neomezený počet pokusů, díky to můžete úrovně řešit dle libosti metodou pokus-omyl. Kdykoli se můžete přes tlačítko “Play” v horním rohu podívat, jak se předměty budou po umístění na hrací plochu chovat a pokud to nebude dle vašich představ, tak jejich pozici či orientaci změnit.

Amazing Alex (iOS)

100 úrovní v základu: další budou následovat

Celkem je ve hře 100 úrovní, které jsou rozdělené do čtyř místností. Další úrovně by měly následovat v pozdějších aktualizacích. Aby hra byla zajímavější, můžete si vyrobit i úrovně vlastní a poté je nahrát na stránky hry, odkud si je pak může přímo ve hře kdokoli stáhnout a zahrát si je. Zkusil jsem si stáhnout několik úrovní, ovšem narazil jsem na jeden problém. Ve stažené úrovni nikde není řečeno, co je jejím cílem. Zobrazí se jen její název a to je vše. Někdy se cíl dá logicky odvodit, ale jindy jen metodou pokus omyl. Na tomto by autoři ještě měli trochu zapracovat.

Odhalení: nejde o původní hru od společnosti Rovio

Ačkoli by se mohlo podle propagace hry zdát, že Amazing Alex je hrou, kterou od základu vytvořila společnost Rovio, není tomu tak. Rovio pouze koupilo kompletní práva k populární hře Casey's Contraptions, která byla na iOS platformě mezi hráči docela oblíbená. Následně hru trochu vylepšili, předělali grafiku a vytvořili verzi pro Android. Mezitím Casey's Contraptions z App Store v tichosti zmizela. Je tak trochu zarážející, že Rovio nedokázalo přijít vyloženě s ničím vlastním, ale budiž, Casey's Contraptions byla naštěstí tak dobrá hra, že se díky společnosti Rovio alespoň trochu více zpropaguje, byť pod jiným názvem.

Amazing Alex (iOS)

Verze pro iOS - naštvaní uživatelé

Verzi pro iOS se bohužel nevyhnuly hned problémy. Ačkoli měla hra podporovat Game Center, tak se k němu nešlo připojit a vypisovala jen chybovou hlášku. Na Twitteru autorů hry bylo zřejmé, že jde o globální problém patrně všech uživatelů. Pokud jste si v průběhu hry “odskočili” do jiné aplikace a zase se do hry vrátili, tato chybová hláška byla ve hře vidět pořád, nešla odkliknout. Jediným řešením bylo natvrdo hru ukončit přes “správce” běžících aplikací (dvakrát rychle stisknout home button). Oprava přišla hned večer po vydání, přesto však tato chyba dokázala řadu hráčů pořádně naštvat.

Amazing Alex (iOS)

Přes GameCenter s ostatními hráči z okruhu vašich přátel nesdílíte skóre ani úspěchy, jak tomu bývá u jiných her obvyklé, ale sdílíte vaše unikátní řešení jednotlivých úrovní. Můžete se tak podívat, jak danou úroveň někdo jiný vyřešil.

Osobně jsem čekal, že společnost Rovio přijde s nějakou další přelomovou hrou, jako byli kdysi Angry Birds. Bohužel tomu tak není, Amazing Alex je jen upravenou jinou hrou a nejde o původní tvorbu vývojářů z Rovio. Hra je docela jednoduchá, prvních 40 úrovní mi osobně přišlo jen jako takový pomalu se rozjíždějící tutoriál. Za verzi pro iOS tedy dávám 6 bodů z 10.

Dojmy z verze pro Android - Petr Vejtasa

Amazing Alexe jsem zkoušel na redakčním Sony Ericssonu Xperii mini s Androidem 4.0.4. Hra na telefonu běžela naprosto plynule bez jakýchkoliv záseků či jiných problémů. Hned ze začátku mě mile překvapil grafický i ovládací styl hry. Vše je téměř do puntíku přesně umístěno tak, jako v případě Angry Birds, takže drtivá většina hráčů bude ihned bez jakéhokoliv rozkoukání jako doma.

Úvodní obrazovka hry, výběr místnosti, přehled konkrétních levelů

Zpočátku se mi lehkost, s jakou jsem překonával jednotlivé levely, připadala pozitivní. Když jsem ale i ve druhé místnosti řešil vše v podstatě na první pokus, musel jsem doznat, že Rovio zvolilo úplně stejnou metodu jako u Angry Birds, a to udělat vše co nejjednodušeji. Snad se v nových místnostech s novými úrovněmi, které nás již brzy čekají, dočkáme obtížnějších úrovní, nad kterými si budeme muset lámat hlavu o trošku déle.

Amazing Alex pro Android (Sony Ericsson Xperia mini)

Po zhruba hodině hraní jsem došel k zásadnímu zjištění. Hra mě zkrátka přestala bavit, což mě docela zarazilo. Od tvůrců legendárních Angry Birds, u kterých jsem strávil doslova několik dní, jsem přeci jen očekával mnohem víc, a podle mého soukromého názoru Amazing Alex ani zdaleka nebude tak populární, jako právě naštvaní ptáci. Nakonec tedy musím souhlasit s verdiktem kolegy Martina Šimona, který hru testoval na iOS, a uděluji rovněž pouze 6 z 10 bodů. Pro příště to bude chtít od vývojářů mnohem více snahy, v případě Amazing Alexe se opravdu moc nevytáhli!

Cena pro tablet a telefon se liší

Jak už to u společnosti Rovio bývá zvykem, na Apple App Store najdete tuto hru ve dvou verzích. Amazing Alex je levnější verze určená pouze pro iPhone a iPod (0,79 euro), Amazing Alex HD (2,39 euro) je potom dražší varianta hry, speciálně optimalizovaná pro iPad.

Amazing Alex je prozatím dostupný pro smartphony a tablety s Apple iOS a Androidem

Na obchodě Google Play pro Android je situace stejná, opět tam najdete Amazing Alex (20 Kč) i Amazing Alex HD (62 Kč) , navíc je ještě pro Android dostupná bezplatná verze Amazing Alex Free. Ta má 16 úrovní, pokud v ní budete chtít pokračovat, budete si muset za peníze odemknout zbytek.

Zhodnocení a závěr

Dojmy obou redaktorů jsou tedy stejné a Amazing Alex se na Androidu i iOS dobře ovládá, má chytlavou grafiku i námět. Hra však poměrně rychle omrzí, což u Angry Birds rozhodně tak rychle nehrozí.

Co na hru Amazing Alex říkáte vy? Vyzkoušeli jste ji? Líbí se vám? Vaše dojmy a názory uvítáme v diskusi pod článkem.