Nejvíce nových žadatelů o řidičské oprávnění určitě spadá do kategorie teenegerů před nebo po dosažení věku 18. let. Zatímco praktické jízdy takovým strašákem většinou nejsou (i když, jak pro koho, že), každý řeší otázku "Kde se nejlépe nabiflovat tu zpropadenou teorii?". Málokomu se chce zaplatit minimálně 500 korun z učebnice, případně ještě více v případě, že se nepřipravujete pouze na zkoušky pro získání řidičského oprávnění skupiny B, ale také například C.
Často je tak nejlepší cestou elektronická příprava. Jaké že dnes tyto možnosti vlastně jsou? Předně si můžete přímo u autoškoly, u které se na získání řidičského oprávnění připravujete, koupit CDčko s programem, který vás všemi testy provede bez problému. Variantou sice poněkud kvalitativně okleštěnou, přesto však stále plně dostačující je využít testů, které jsou zdarma přístupné na webu Ministerstva dopravy. Já jsem ale, jakožto člověk, pro kterého jsou mobilní zařízení takříkajíc denním chlebem, pátral spíše po nějaké aplikaci, která by uměla pokud možno to samé, co zmiňované služby.
Pomocník pro řidiče "učně"
A zde právě začíná dnešní softwarová recenze. Jelikož aktuálně používám telefon s Androidem, stáhl jsem si jedinou českou aplikaci dostupnou pro tento operační systém, která shrnuje komplexní teorii dopravních předpisů a ustanovení, jejichž znalost je nutná k získání řidičského oprávnění. Jedná se o aplikaci s jednoduchým názvem Autoškola. Na svědomí ji má česká pobočka evropského vývojářského studia Entis-Design, sídlící v Olomouci. Ještě nutno dodat, že je na Google Play ke stažení zcela zdarma. To je ale vzhledem k volně dostupným testům Ministerstva dopravy, o kterých jsem psal v úvodu k tomu, aby si aplikace získala patřičný úspěch, nejspíše nutnost.
Po prvním spuštění vás autoři krátce upozorní, že aplikace není plnohodnotná náhrada za autoškolu. Tím se ale nenechte odradit, a s klidem tuto hlášku odklikněte. Zakrátko se totiž přesvědčíte, že to není tak úplně pravda.
Základní menu aplikace se skládá celkem z pěti položek. Vás budou nejvíce zajímat první tři z nich. Jedná se o tři módy výuky a testů. První z těchto módů je výukový, a nese název "Prohlížení". Najdete v něm kompletní teorii sdruženou do sedmi okruhů, včetně dopravních značek, zdravotnické přípravy nebo řešení dopravních situací. Je tu ovšem ještě doplňkový osmý okruh otázek, který je velice šikovný, ale o kterém si více řekneme až níže, jelikož v módu prohlížení nefunguje. Každý mód samozřejmě obsahuje různé množství otázek. To, v jaké části daného okruhu se právě nacházíte, vám šikovně vždy ukáže šedomodrý indikátor.
Pokud se pohybujete v módu prohlížení, každá otázka se vám zobrazí se třemi možnostmi odpovědi. Vždy je ale už předem vyplněna ta správná. Mód prohlížení je tedy vlastně taková učebnice. Mezi jednotlivými otázkami se můžete posouvat buď pomocí přepínačů v horní modré liště nebo tahy prstem doprava či doleva. Jistější je ale používat první možnost, jelikož ta druhá ne vždy funguje korektně.
Dalším módem, který si vybíráte v úvodním menu, je "Procvičování". Ten opět shrnuje sedm okruhů otázek. Zásadním rozdílem oproti módu prohlížení ale je, že zde již musíte ze tří možných odpovědí sami vybrat tu správnou. Aplikace vám vždy po zodpovězení označí zeleně správnou a červeně špatné odpovědi. Zde se ale dostáváme k první drobné chybce v aplikaci. Poprvé, když jsem odpověděl špatně, mi aplikace zobrazila otázku znovu. To mě připadalo trošku podivné, nicméně jsem to pochopil jako formu lepšího učení. Pokud odpovíte na opakovanou otázku správně a jde všechno dobře, zobrazí se vám další nová otázka. Dost často se mi ale stávalo, že se stejná otázka opakovala i pětkrát za sebou bez ohledu na to, jak jsem odpověděl, což působilo dost otravně.
A nyní už se dostáváme k onomu zajímavému osmému okruhu otázek, který nám v módu prohlížení nefungoval. Okruh má příznačné označení "Jen to, co mi nejde". Jeho fungování spočívá v tom, že ukládá všechny vaše chybné odpovědi v sedmi běžných okruzích, a poté vám tyto otázky znovu jednu po druhé zopakuje. Musím říct, že se mi tento okruh opravdu hodně líbil a díky němu jsem postupem času dosahoval stále lepších výsledků.
Poslední mód v aplikaci je testový a jmenuje se "Test na body". Ten vám již "na ostro" stejně, jako počítač u závěrečných zkoušek na městském úřadě vygeneruje 25 otázek, které jsou nakombinovány ze všech okruhů v módech "Prohlížení" a Procvičování". Na zodpovězení otázek máte časový limit 30 minut. Jakmile odpovíte na poslední záludnou otázku, před uplynutím vymezeného času vás aplikace vyzve, jestli chcete zobrazit vyhodnocení nebo si ještě jednou celý test projít, zda ještě někde neobjevíte chybu. Pokud vyberete možnost vyhodnocení, zobrazí se vám počet bodů a procentuální úspěšnost v testu. Bodů je celkem 50, a proto, abyste v testu uspěli, jich musíte mít minimálně 43 (85% úspěšnost). Pokud například test vyplňujete během čekání na tramvaj a ona již mezi tím přijede, stačí z testu jednoduše šipkou zpět vyjet, a vrátit se k němu se stejným zbývajícím časem.
Na závěr ještě pár řádků o nastaveních. V něm můžete smazat veškerý postup v testech i v procvičování. Informace o vašem postupu také můžete odeslat na technickou podporu, která díky nim bude moci vyladit případné chyby, které se vám při používání vyskytly. Změnit si dále můžete třeba velikost písma nebo vypnout otáčení displeje. To nejspíše většina z vás udělá, neboť displej se automaticky přetáčí pouze v okruhu otázek "Dopravní značky", kde kvůli velikosti obrázků značek pozbývá smyslu. Naopak žádoucí by byl v okruhu "Řešení dopravních situací", kde například při zobrazení křižovatky s více automobily, kde navíc některé z nich odbočují a tím pádem i dávají znamení blinkrem, kvůli malému prostoru vyhrazenému obrázku na menším displeji není problém leccos přehlédnout, a tím pádem i odpovědět špatně.
Závěr
Aplikaci Autoškola pro Android jsme testovali na smartphonu Samsung Galaxy S III a Sony Ericsson Xperia mini.
Celkově musím aplikaci Autoškola od Entis-Designu ohodnotit jako povedenou. Jejím největším přínosem je určitě to, že obsahuje opravdu velké množství praktických příkladů (takzvané křižovatky) a přesné znění dopravních předpisů a zákonů. Navíc máte vždy zajištěno, že je vše právě platné, jelikož je aplikace neustále aktualizována podle vyhlášek Ministerstva dopravy. Jediné, co v aplikaci chybí, je příprava na tzv. "technickou" nebo-li otázky ohledně základní technické výbavy vozidla. Nelíbily se mi také některé technické nedodělky, jako bylo třeba příliš časté opakování špatně zodpovězené otázky nebo nepříliš šťastně vyřešené otáčení obrazu displeje. Celkově se však aplikace velmi povedla a každému, kdo se na skládání zkoušek připravuje, ji lze doporučit.
Autoškolu pro Android si můžete zdarma stáhnout na Google Play
Jestli takto "přemýšlí" většina mladých, kteří chtějí získat řidičské oprávnění, tak to je hodně špatné. Cena knížky se pohybuje okolo 200 Kč (některé autoškoly je půjčují zdarma) a navíc v ní má člověk vše krásně vysvětlené (i techniku, zásady bezpečné jízdy a zdravotní přípravu). Myslet si, že tato aplikace nahradí knížku je opravdu hloupé. Pak to tak vypadá na našich silnicích. Mladí se naučí jen testy, ale že by si přečetli alespoň nejdůležitější části zákona č. 361/2000 sb., je ani nenapadne.
Jako dolněk tato aplikce zcela jistě poslouží velice dobře, ale NELZE jí nahradit učebnici autoškoly.