Vyzkoušeli jsme český VR hit Beat Saber

Vyzkoušeli jsme český VR hit Beat Saber
  • Na konferenci mDevCamp jsme vyzkoušeli VR hru Beat Saber
  • Patří mezi nejpopulárnější VR hry na Steamu
  • Nabízí hektickou hratelnost v hudebním rytmu

Teprve 1. května byla oficiálně vydána československá hra pro virtuální realitu Beat Saber. Hned po vydání se však stala globálním hitem. Jde tak již o druhý velmi úspěšný titul studia Hyperbolic Magnetism v řadě. Jejich mobilní hra Chameleon Run byla rovněž komerčně úspěšná, a dokonce získala prestižní ocenění za design od samotného Applu.

Beat Saber – videopohled

Přestože k vydání došlo teprve nedávno, Ján Ilavský a jeho tým na ní pracují již od roku 2016 a od té doby sbírají velmi pozitivní reakce. Hra je v současné době velmi populární a řadí se mezi nejúspěšnější hry pro virtuální realitu na Steamu. Zahrát si ji můžete na HTC Vive, Oculus Rift, Windows VR headsetech a na letošní E3 došlo k oznámení plánované verze pro PlayStation VR. Já jsem si ji zahrál na konferenci mDevCamp 2018 v pražském Kongresovém centru.

Tanec se světelnými meči

Zatímco tato hra licenci Star Wars nenese, ihned vás jistá podobnost napadne právě díky laserovým mečům. V Beat Saberu nebudete ovšem bojovat s nepřáteli. Mnohem blíže má titul například Guitar Hero nebo Audiosurf. V pravé ruce totiž držíte modrý laserový meč a v levé červený. Proti vám se ve virtuálním prostoru řítí barevné bedny, které musíte rozsekávat. Asi vás to už napadlo – červené červeným mečem, modré modrým.

Už to samo o sobě by bylo dost zajímavé, ale autoři do hry vložili ještě minimálně jeden (alespoň dle našeho dema) důležitý prvek. Každá bedna má na sobě šipku, která značí směr vašeho seku. Zatímco jednou musíte seknou shora, jindy zase ze strany. Tento systém funguje velmi dobře a i v nejzákladnější úrovni jsem se opravdu zapotil.

Nebezpečný prostor

Beat Saber dobře využívá i možnosti pohybovat se v prostoru, což zmíněné virtuální reality podporují. Hra proti vám tak čas od času pošle energetické pole, kterému se musíte skutečně vyhnout. Do hraní tak zapojíte doslova celé tělo.

Autoři pro prezentaci připravili i kompletní set se zeleným plátnem a klíčováním, takže všichni ostatní mohli sledovat, jak si přímo ve hře vedete. Sám autor přitom zmiňoval, že VR hry jsou nejen komplikované na výrobu, ale zároveň se špatně prezentují, protože je reálně může vidět a testovat jediný člověk, který má právě helmu na hlavu. Řešení s kamerou, která mixuje virtuální realitu se skutečným světem, pak pomáhá tento problém překonávat. Příprava stánku je však náročná.

Co dál?

Beat Saber vás doslova přinutí tancovat do hudby. Úrovně jsou rychlé, energické a zcela pohlcující. Pokud o zakoupení virtuální reality uvažujete, toto by měla být jedna z prvních her, kterou si musíte pořídit. Úspěch potvrzují nejen vysoká prodejní čísla, ale rovněž téměř výhradně pozitivní hodnocení na Steamu. Autoři na titulu stále pracují a připravují například nové úrovně.

Nemohl jsem se nezeptat na další působení v oblasti mobilních her. Beat Saber se na žádnou mobilní VR platformu zatím nechystá, i když je tato možnost stále otevřená. Důležité je teď však vydání pro PlayStation. Na nové mobilní hře rovněž zatím nepracují, ale Ján mi prozradil, že v budoucnu se k tomu chce vrátit. VR je pro ně v tuto chvíli prý výdělečnější, ale mobilní hry je baví a chtěli by navázat na úspěch Chameleon Run.