V uplynulých měsících lze zejména na asijských veletrzích sledovat zajímavý trend. Virtuální realitu už ovládali všichni. I malí čínští výrobci dokáží vyrobit obstojné brýle pro virtuální realitu a vývojářských společností vyvíjejících pro ně hry a další obsah je nepočítaně. Ano, zařízení známých výrobců stále vyčnívají a zejména díky trackování v prostoru je stále HTC Vive nebo Oculus Rift vepředu, ostatní je ale rychle dohánějí a samotná kvalita obrazu je už téměř srovnatelná.
VR se tedy postupně stává mainstreamem, v rámci kterého se budou výrobky neustále vylepšovat. Kam se však nyní upírá pozornost některých výrobců, je pro změnu AR – Augmented reality, tedy rozšířená realita. Hned několik výrobců vystavovalo své brýle pro rozšířenou realitu a místo nepovedených prototypů jsme si mohli vyzkoušet několik brýlí, které jsou standardně v prodeji. Tedy alespoň v Číně.
Otázkou je, jaké jsou v porovnání s Microsoft HoloLens. Jak nám sdělili zástupci všech výrobců, se kterými jsme se bavili, HoloLens jsou měřítkem kvality, ke kterému se chtějí maximálně přiblížit, případně ho i překonat. Společnosti DreamWorld se podařilo to druhé, a to v oblasti velikosti obrazu v zorném poli. To je zatím jediná větší nevýhoda HoloLens, u kterých se zobrazuje menší obraz uprostřed zorného pole a mimo něj nikoliv. Zde je obraz výrazně větší, stejně kvalitní a i jas je velmi dobrý. DreamWorld je nutné připojit k dostatečně výkonnému telefonu nebo počítači, ze kterého se ovládá, kdežto HoloLens mají veškerý hardware v sobě. Druhé brýle, které jsme zkoušeli, má na svědomí Shadow Creator a jejich koncept je blíže HoloLens, mají totiž veškerý výpočetní hardware v sobě. Oboje brýle běží na vlastním proprietárním systému, Shadow Creator například používá Air OS založený na Androidu.
Jak brýle od DreamWorld, tak od Shadow Creator umí zobrazovat v prostoru hologramy tak jako HoloLens. Nemají zatmavený vizor, obraz je přesto jasnější a pokud jste si ale už říkali, že Číňané Microsoft dohonili, jste na omylu. DreamWorld i Shadow Creator trpí jedním neduhem. Velkou latencí. Brýlím trvá výrazně delší dobu než HoloLens, než zaznamenají váš pohyb hlavou. To znamená jediné, hologramy nedrží pevně na svém místě a když pohnete hlavou, pohnou se hologramy o kousek také, než si brýle uvědomí, že se pohnuly a vrátí hologram zpět na původní místo. A to celý zážitek kazí. Je to snad nejdůležitější součást zážitku z rozšířené reality a to, že HoloLens dokáží absolutně zafixovat objekty v určitém bodě a udržet je tam nehledě na to, co s hlavou děláte, případně když chodíte okolo, je velmi důležité. I když tedy výrobci už několik let starý koncept HoloLens překonali po stránce hardwaru v oblasti kvality zobrazení, celkový zážitek je od HoloLens ještě velmi vzdálený. Další oblastí, kde musí Microsoft dohnat, je ovládání gesty v prostoru a interakce s hologramy. Zatím je potřeba pro ovládání připojený mobilní telefon nebo ovladač.
Bude zajímavé sledovat, kdy (a zda vůbec) dohoní čínští výrobci Microsoft s jeho HoloLens. V jedné věci ho však už předehnali. Zatímco Microsoft nabízí jen drahou vývojářskou edici za více než 50 tisíc korun, brýle od Shadow Creator se již prodávají, v Číně například ve školství. A cena? Poloviční, tedy 25 tisíc korun. Microsoft se zatím o svou pozici bát nemusí, jeho brýle jsou v mnohém pokročilejší, nicméně už za rok by se mohla z čínských výrobců rekrutovat vážná konkurence.