Špatný online zážitek děti většinou s rodiči nesdílí, ukazuje výzkum

Špatný online zážitek děti většinou s rodiči nesdílí, ukazuje výzkum
  • Na včerejší den připadal Safer Internet Day neboli Den bezpečnějšího internetu
  • Výzkum EU Kids Online IV odhaluje, že více než třetina českých dětí zažila v posledním roce na internetu něco, co je „obtěžovalo nebo rozhodilo“
  • Vodafone chce dětem i jejich rodičům pomoci, a proto nově na webovém portálu Digitální rodičovství přináší například dvě vzdělávací pohádky pro rodiče a malé školáky

Více než třetina českých dětí zažila v posledním roce na internetu něco, co je „obtěžovalo nebo rozhodilo“. Vyplývá to z výzkumu EU Kids Online IV, podle kterého ale děti o takovém nepříjemném zážitku řeknou rodičům jen v 28 procentech případů. Nejen na podobné statistiky se snaží upozornit Safer Internet Day neboli Den bezpečnějšího internetu, který letos připadl na 5. února.

Připomínat si Den bezpečnějšího internetu je na místě, ukazují průzkumy. Například se sexuálními tématy se děti a dospívající setkávají na internetu více než v televizi nebo ve filmu. „Alespoň jednou měsíčně a častěji je vidělo na mobilu, počítači nebo jiném online zařízení asi 30 % dětí a dospívajících, zatímco v televizi a filmu 20 %. Každý den se s takovými obsahy na mobilu nebo počítači setkává 12 % dětí a dospívajících, zatímco v televizi nebo ve filmu je tomu tak u 2 %,“ stojí v závěrech projektu EU Kids Online IV – Česká republika 2018, kterého se zúčastnilo zhruba 2800 dětí ve věku 9 až 17 let. „Chtěl bych doporučit rodičům, aby věnovali online bezpečnosti dětí větší pozornost. Rodiče by také neměli zapomínat si s dětmi povídat o tom, co a proč dělají na internetu,“ doplňuje profesor David Šmahel z Masarykovy univerzity, vedoucí projektu.

Jaký je pohled rodičů

Kromě pohledu samotných dětí se logicky nabízí i pohled dospělých. Zhruba pětina rodičů nijak neřeší bezpečnost svých dětí na internetu, uvedli v novém průzkumu agentury Kantar, který sbíral data v listopadu 2018. Na druhou stranu dvě třetiny rodičů si podle stejného průzkumu myslí, že „děti je potřeba naučit, co je na internetu dobré a co zlé“. A v tom chce pomoci i Vodafone.

Online nebezpečí

Vodafone globálně i lokálně ve spolupráci s odborníky a neziskovými organizacemi prosazuje koncept Digitálního rodičovství. Jde o souhrn pravidel, postupů a opatření, jak mohou rodiče připravit dítě na účelné a přínosné používání digitálních technologií a jak zabránit přístupu ke škodlivému obsahu. Stejně tak jde o návod, jak ochránit dítě před nebezpečnými internetovými fenomény,“ říká Pavel Košek, ambasador Digitálního rodičovství Vodafonu v Česku. A dodává: „Základní zásady dobrého digitálního rodiče jsou: nezakazovat – děti si umí se zákazy poradit, nezaostávat – děti technologie přirozeně ovládají lépe než dospělí, nezanedbávat – děti potřebují dostatečný zájem a čas rodičů.

Nové vzdělávací pohádky

Zájemci se mohou více dozvědět na portálu www.vodafone.cz/digitalni-rodicovstvi, kde nově najdou například dvě vzdělávací pohádky pro rodiče a malé školáky. Dospělí a děti si tak mohou společně přečíst příběh Digitální pohroma Simony Smartfounové nebo Narozeninový omyl Tondy Tableta, které se zaměřují na správné zacházení s přístroji a na odpovídající zabezpečení zařízení a obsahu.