Aktuální výsledky: růst nepřišel
Pojďme se nejprve podívat na několik hlavních bodů:
- celkem 2,1 mld USD v hotovosti, ekvivalentech hotovosti, krátkodobých a dlouhodobých investicích
- příjmy ve výši 4,2 mld USD, pokles o 19 % oproti Q3 2012
- čistá ztráta 125 mil USD v Q4 neboli 0,24 USD na akcii
- dodávky 11,1 mil kusů zařízení BlackBerry, pokles 21 % oproti Q3 2012
- RIM začíná měnit složení nejvyššího managementu
Nemusíte být studovaní ekonomové, abyste v těchto číslech viděli, že výsledky nejsou moc dobré. Pokles příjmů je rozhodně nepříjemný, na konci Q3 se očekávaly příjmy 4,6-4,9 mld USD. Na tuto hodnotu RIM bohužel nedosáhl. Naopak celková marže 39,8 % byla mírným překvapením oproti očekávané výši 38 %. Stalo se tak však zejména proto, že RIM zaznamenal větší zisk za služby než očekával. Naopak marže na hardwaru (smartphony a tablety) byly mírně pod očekávanou hodnotou.
Proč to tak je? Důvod je více než zřejmý. RIM je nyní na hranici dvou období:
- minulost v podobě operačních systémů BlackBerry 4.x, 5, 6 a 7 postavených na bázi Javy
- budoucnost závisející na systému BlackBerry 10, postaveném na UNIXovém základě QNX
Je cítit velká nejistota s čím vlastně RIM přijde, co máme od nové platformy BlackBerry 10 očekávat a také jistý strach uživatelů investovat do modelů se systémem BlackBerry 7 a 7.1, který je poslední verzí tohoto "původního" OS. Z tohoto důvodu jsou prodeje zařízení s OS BlackBerry 7 a 7.1 hluboko pod očekáváním, lidé zkrátka vyčkávají a nechtějí investovat do nových modelů. Zejména v USA je tato situace nejvážnější, RIM za poslední dobu ztratil další 2 % podílu na trhu.
Paradoxně však celosvětově počet uživatelů BlackBerry stoupá. Za poslední čtvrtletí stoupl o 2 miliony, a tak současně BlackBerry aktivně, tedy s aktivními službami BlackBerry, používá na 77 milionů uživatelů. Prodávají se však zejména levnější modely řady Curve, o které je ve světě velký zájem.
Thorsten Heins: nový CEO to bere do svých rukou
Již dlouhou dobu se odborná veřejnost dožadovala odvolání CEO společnosti RIM - Mika Lazaridise a Jima Balsillieho. Nakonec se tak skutečně stalo a na jejich místo nastoupil Thorsten Heins, který přeskočil k RIMu v roce 2007 ze společnosti Siemens a to rovnou do pozice Senior Vice-President for Hardware Enginering, načež v srpnu 2011 postoupil na post Chief Operating Officer for Product and Sales. Na konci ledna 2012 byl zvolen jako nový CEO společnosti RIM (více informací).
Thorstena jsem měl možnost vidět na letošní konferenci DevCon Europe 2012 v Amsterdamu a podle všeho ani on nepatří k velkým řečníkům. Očekávalo se však, že vše vynahradí svými dlouholetými zkušenostmi a zavede do RIM typický "německý pořádek". Pár týdnů bylo ticho po pěšině, ovšem nyní se nový CEO pořádně opřel do celkového chodu společnosti a chystá zásadní změny.
Během konferenčního hovoru si dokonce nebral servítky ohledně momentální situace RIM. Jasně řekl, že v USA dostává BlackBerry lidově řečeno "na prdel" od Androidu a iOS. Zmínil, že uživatelé zbožňují hardwarové klávesnice BlackBerry, které jsou na trhu bezkonkurenční. Celo-dotykové modely se však podle něj nepovedly, vývoj je v tomto segmentu moc rychlý.
Podle něj se také RIM snaží dělat "příliš mnoho". Jako příklad uvedl multimediální služby. Potřebuje skutečně RIM vlastní obchod s hudbou a s videem? Ne! RIM potřebuje uzavřít partnerství s někým, kdo již tento obsah nabízí - například Amazon. A to je přesně to, co nyní chce nový CEO ve společnosti prosadit. Zaměřit se na věci, které RIM zvládá perfektně - kvalitní hardware, precizně odladěný software, bezkonkurenční služby ve firemní segmentu. A starost o služby a obsah, se kterými RIM nemá zkušenosti přenechat povolanějším.
Poukázal také na stoupající prodej levnějších modelů BlackBerry Curve. Z tohoto důvodu RIM v následujících týdnech uvede na trh nové modely s operačním systémem BlackBerry 7, které budou zapadat spíše do low-end kategorie. Budou to například modely Curve 9220 a 9230. Ty se budou snažit pokračovat v růstu na mimo-amerických trzích, především pak v Asii.
Čistka vedení: kdo pujde z kola ven?
Letos se začíná psát nová kapitola celé společnosti Research In Motion. RIM totiž pomalu opustí svůj systém na bázi Javy a zaměří se na nový operační systém BlackBerry 10, který vychází ze systému QNX. Tento krok s sebou nese mnoho změn a závisí na něm celá budoucnost společnosti. Je tudíž potřeba všechno pořádně připravit a to se týká také členů nejvyššího managementu.
Thorsten již odvolal z funkce Davida Yacha, technického ředitele softwarového oddělení. Z funkce byl také stažen Jim Rowen, který doteď pracoval jako provozní ředitel globální výroby a dodavatelského řetězce. Do pozice hlavního softwarového architekta pak byl dosazen Dan Dodge, což není nikdo jiný než spoluzakladatel společnosti QNX. Je tak rozhodně vidět, že se Thorsten razantních změn ani trochu nebojí a my doufáme, že jsou to kroky tím správným směrem.
Co bude nyní: na koncové zákazníky se nezapomnělo
Budoucnost RIM je v tuto chvíli prakticky jasná - bude se naplno soustředit hlavně na vývoj systému BlackBerry 10 a jeho celkové implementace do svých firemních struktur. Dále se RIM zaměří více na low-end segment, kde se především díky novým modelům Curve a novým dohodám s operátory bude snažit konkurovat levným Androidům.
RIM bude nadále pracovat s firmami, které před nedávnem koupil, a které se budou snažit přispět svou troškou do mlýna k tomu, aby byl operační systém BlackBerry 10 skutečně to pravé. Jmenujme například společnosti:
- TAT - společnost zabývající se vytvářením úžasných uživatelských prostředí (náš článek o TAT)
- DataViz - tvůrci populárního kancelářského softwaru Documents To Go
- Tungle.me - aplikace umožňující sdílení kalendáře napříč platformami a uživateli
- JayCut - online videostřižna
- Gist - služba, která dokáže propojit jednotlivé adresáře, sociální sítě a podobně
Většina výše uvedených společností již nějakým způsobem přispěla do systému BlackBerry. TAT se podílelo na tvorbě uživatelského rozhraní PlayBooku, díky DataViz mají všechny modely BlackBerry kompletní kancelářský balík, Tungle.me pracovalo na skvělém kalendáři v PlayBooku a Gist zase na celkové provázanosti adresáře, kalendáře a sociálních sítí.
A na závěr jedna informace, která si zaslouží zvýšenou pozornost. Při konferenčním hovoru padla informace, že RIM se opět začne více zaměřovat na firemní klientelu. Bohužel mnoho uživatelů si tuto informaci vyložilo špatně, a proto nyní internetem putují zprávy, že RIM zastaví podporu zařízení pro residentní zákazníky. Tato informace je nepravdivá!
RIM samozřejmě bude nadále figurovat také v "consumers" sféře. Tato informace spíše znamená, že RIM již nebude experimentovat s projekty jako je BBM Music nebo vlastní obchod s videem (jak jsem již zmínil výše). Rozhodně to však neznamená konec služby "BlackBerry Internet Service". Naopak - v dohledné době se dočkáme příjemných změn týkajících se služeb BlackBerry u našich operátorů.
Zdroje: press.rim.com, crackberry.com