Recenze N.O.V.A. 3: grafický nářez se skvělým multiplayerem

6

V sobotním tradičním sobotním článku o mobilním software zabrousíme opět do světa her, představíme si 3D akční first-person akci od společnosti Gameloft. Má název N.O.V.A 3 a představuje současnou špičku mezi podobnými hrami na telefonech a tabletech. Povedla se stejně, jako předchozí dva díly?

Trojrozměrné first-person akce jsou oblíbené hry nejen na počítačích a konzolích, ale i na mobilních telefonech a tabletech. Zároveň jsou i skvělou demonstrací výkonu těchto přístrojů. Jejich grafika se čím dál více přibližuje kvalitě konzolových a PC her. Dnešní hra N.O.V.A. 3 (Near Orbit Vanguard Alliance) od společnosti Gameloft opět ukazuje, čeho všeho jsou po grafické stránce současné telefony a tablety schopné. Samozřejmě se nezapomnělo ani na hratelnost...

Příběh: potřetí budete zachraňovat lidstvo

V minulých dvou dílech jste bojovali s Volteritány, což byla mimozemská rasa, která opustila svou planetu a chtěla se usídlit na Zemi. Vy, jakožto hlavní hrdina Kel Wardin, jste jim to vždy překazil, ale oni se vrátili potřetí. Po zavraždění prezidenta Folsoma se lidská rasa raději vzdala volteritánskému protektorátu, než aby riskovala další válku. Nyní přicházíte na řadu vy, abyste na Zemi udělali konečně pořádek.

Ovládání: drží se klasického schématu

Podobně jako u jiných 3D FPS her se pohyb hlavního hrdiny ovládá virtuálními tlačítky na displeji, nejlépe k tomuto účelu poslouží palce pravé a levé ruky. Levá část displeje slouží pro ovládání pohybu, pravá část k zaměřování. V pravé části ještě navíc najdete virtuální tlačítko pro střelbu, hod granátu, přesnější zaměření, výskok a aktivaci speciálních schopností.

V nastavení ovládání si můžete vybrat režim pro leváky, přepnout naopak osu Y či aktivovat ovládání za pomocí gyroskopu. Jsou zde tři schémata rozložení prvků na displeji, nemůžete si je upravit dle libosti, jako tomu bývá u jiných her. Zapnutí gyroskopu vřele doporučuji, pokud jím váš telefon disponuje. Pomůže vám to k přesnějšímu zaměřování nepřátel, stále zároveň můžete hru ovládat i na dotykovém displeji.

Grafické zpracování: pastva pro oči

Herní série N.O.V.A si vždy dala na grafice záležet, každý z jejich dílů byl po grafické stránce ve své době vždy tím nejlepším, co jste si na telefonech mohli zahrát. Ani třetí díl se nenechává zahanbit, jak můžete na okolních screenshotech sami vidět. Hru jsem testoval na novém iPadu, v menu je možnost přepnout hru i do retina rozlišení, standardně běží na rozlišení nižším. V retina režimu už ale byla znatelně pomalejší, velmi často nestíhala, hlavně při větším mumraji na displeji. V retina rozlišení vypadá zase ještě o něco lépe, ale podle těchto hardwarových nároků si pro plynulou hru budeme muset počkat nějaký novější iPhone a iPad, ten současný na to nestačí.

Vlevo grafika v kvalitě retina, vpravo standardní

Singleplayer: zábava na několik hodin

V singleplayeru (režim hry jednoho hráče) si projdete (a občas i projedete) celou příběhovou linii. Celkem je zde 10 dlouhých misí, začíná se v ulicích poničeného San Francisca, později se kromě Země podíváte i na jiné planety. Na bojování s hordou dotěrných nepřátel nebudete sami, budou vám pomáhat počítačem ovládaní spoluhráči. Nejvíce se ale budete muset spolehnout jen sami na sebe, vaši spoluhráči sice občas někoho zneškodní, ovšem to hlavní, co je důležité pro postup o kus dále, zůstane vždy na vás. Hru nelze hrát stylem, že počkáte vzadu, až vaši spoluhráči vše udělají, takto to opravdu nelze.

Hra obsahuje množství zbraní, začínáte s pistolí a automatickou puškou, později narazíte na brokovnici, plamenomet, granátomet, raketomet, railgun a další. Mimo střílení můžete po nepřátelích házet i granáty, či jejich útoky odrážet za pomoci speciálních schopností.

Multiplayer: zábava na desítky hodin

Multiplayer u 3D akčních FPS her byl dlouho doménou pouze her pro PC, následně se přidaly konzole. Nyní se s ním stále častěji setkáváme i u mobilních her. U hry N.O.V.A. 3 je multiplayer velmi propracovaný, možná zatím nejlépe, co jsem u her pro telefony a tablety viděl. Je zde ve dvou variantách, buď v lokální síti skrze wi-fi (vhodné když se sejde pár přátel a chtějí si zastřílet jen tak mezi sebou) nebo jako online multiplayer.

Před první hrou se budete muset zaregistrovat. Proces je to ale rychlý, realizovaný přímo v prostředí hry, stačí si vymyslet uživatelské jméno, heslo a zadat e-mail. Tyto údaje si pak hra bude pamatovat, nemusíte se tedy přihlašovat dokola po každém spuštění hry.

V online multiplayeru máte na výběr ze šesti různých módů:

• Free-for-all - všichni proti všem, vyhrává ten, kdo jako první dosáhne na zadaný počet bodů. Body získáváte za každé zabití nepřítele.
  • Team Deathmatch - zde bojují dva týmy proti sobě. Hra končí, kdy součet bodového hodnocení členů týmu dosáhne zadaného počtu.
  • Freeze Tag - opět týmová hra, zpestřená tím, že po zabití nepřítele jeho tým na 3 vteřiny zamrzne. Pokud nepřítel třefí někoho z vašeho týmu, tak pro změnu zamrzne tým váš.
  • Capture the flag - další týmový mód. Musíte hlídat vaši základnu s vlajkou a zároveň se snažit ukořistit vlajku soupeře.
  • InstaGib - zde všichni bojují proti všem, všichni ale mají stejnou zbraň a hned první zásah je smrtelný.
  • Capture the Point - trochu zvláštní mód, musíte najít speciální místa a setrvat tam živí 30 vteřin, pak váš tým získá bod.

Když v květnu hra vyšla, potýkal se multiplayer s problémem časté nedostupnosti serverů. V současné době je to již myslím vyřešeno, nikdy se mi nestalo, že bych se nemohl připojit. Komunita hry je docela velká, takže nenarazíte ani na opačný problém, že byste si neměli s kým zahrát. Multiplayer je velmi dobře zpracovaný, mapy jsou veliké tak akorát, hra má dobrý spád. Rozmanitý je i výběr zbraní, co v mapách nacházíte. Kromě futuristického samopalu či pistole najdete i odstřelovací pušku, raketomet, laser a další, co znáte ze singleplayeru.

Ovládání na displeji se samozřejmě s myší a klávesnicí nebo gamepadem nedá srovnat. Chybí zde prostě ta rychlost, hlavně při otáčení a přesnost při zaměřováni (zde vám hra trochu pomáhá a automaticky zaměří na nepřítele, pokud ho máte kousek od zaměřovače, dost pomáhá i gyroskop). Pro urychlení chůze najdete v levé části obrazovky ikonku se symbolem běhu. Pozor ale na to, že při běhu se nedá střílet.

Za likvidaci nepřátel získáváte body a virtuální peníze, za které si pak v menu můžete dokoupit lepší zbraně, rychlejší běh, viditelnost nepřátel na radaru a další zajímavé vychytávky, které usnadní hru.

Kolik za hru zaplatím?

Ještě stojí za to říct, že se N.O.V.A. 3 neřadí mezi takzvané freemium hry, kde byste si obsah dokupovali za skutečné peníze. V portfoliu Gameloftu je to výjimka, většina ostatních her této společnosti právě na in-app nákupy spoléhá. Absence těchto nákupů je vykompenzována vyšší cenou hry, ovšem stačí když si počkáte na nějakou slevovou akci, a můžete si N.O.V.A. 3 pořídit za dolar. Jedna taková akce byla přibližně před týdnem a dá se očekávat, že se v horizontu několika týdnů či měsíců bude opět opakovat.

Plná cena hry N.O.V.A. 3 pro iOS je 7 dolarů, jde o univerzální aplikaci pro iPhone i iPad. Stejná cena platí i na Play Store pro Android verzi.

N.O.V.A. 3 je po grafické stránce hezky zpracovanou 3D akcí. Obsahuje jak mód kampaně pro jednoho hráče, tak i povedený režim pro více hráčů, kdy lze proti sobě bojovat online přes internet. Osobně se mi více líbil práve multiplayer, souboje s "živými" protivníky jsou vždy lepší, než naskriptovaní protivníci počítačoví. I pokud vás singleplayer mód nebaví, pak rozhodně hra stojí za pořízení kvůli multiplayeru.

Hráli jste N.O.V.A. 3? Co na tuto hru říkáte. Líbí se vám více, než předchozí dva díly? Zkoušeli jste multiplayer?

Stáhnout N.O.V.A 3 pro iOS
Stáhnout N.O.V.A 3 pro Android