Asphalt 9: Legends

Asphalt 9: Legends

Hořkosladký návrat závodní legendy
16

Na skutečné pokračování série Asphalt jsme čekali pět dlouhých let. Nyní hra konečně vyšla a já si nejsem vůbec jistý, zda za to čekání stála. Na první pohled své předchůdce překonává téměř ve všem. Jenže pak zjistíte, že to s tou přístupností možná trochu přehnala.

Gameloft se opravdu snaží, abyste od hry neměli falešná očekávání, ale i tak vás možná nemile překvapí. Už v názvu rovnou upozorňuje, že jde o arkádovou závodní hru – stejně jako v případě předchozího dílu. A tím mám na mysli Airborne z roku 2013. Mezi tím vyšlo několik odboček, třeba off-roadový Xtreme či pouliční Street Storm. Na skutečné pokračování jsme čekali pět let. A nyní je konečně tady.

Asphalt 9: Legends – videorecenze

Nová doba

Doba se skutečně změnila. Legends začíná rovnou jako free-to-play hra, která je prošpikována platebními mechanismy. Gameloft však zašel ještě o kus dál. Bere závodní hře to, co dělá závodní hry zábavné – řízení. Zní to neuvěřitelně? Vzpomeňte si na recenzi nový Dungeon Hunter, kde můžete zapnout automatické hraní. V tomto případě za vás hra zvládne sama akcelerovat a zatáčet. Co vám zbývá? Možnost jít do smyku a pustit nitro.

Je to tedy jakýsi hybrid mezi závoděním a ekonomií zrychlování. Snad ještě větší důraz je kladen na provádění triků, za které generujete nitro. Během závodu máte čas od času možnost gestem vybrat trasu, kterou se vydáte – třeba zahnete do zkratky, nebo najedete na skokánek. Spuštěné nitro chcete také efektivně využít. Druhé odpálení v přesně stanovený čas vás totiž ještě zrychlí.

Opravdu arkádová jízda

Asphalt svou arkádovost nepopírá, naopak ještě přidává další prvky. Třeba po dvojím poklepání na brzdu se vaše auto za jízdy otočí. Ano, vážně. Chvíli se tomu budete smát, později to bez zájmu začnete používat pro generování nitra. Obzvláště se tento trik hodí ve spojení se skokánkem. Abych ale nebyl ke hře úplně nespravedlivý, automatické řízení je možné vypnout. V tu chvíli hra sama akceleruje a vy navíc zatáčíte nakláněním telefonu.

Na jednu stranu mě to hrozně rozčiluje, protože mám pocit, že už to není závodní hra, na druhou si uvědomuji, že tento krok možná přivede další hráče. Řadu zkušených ale zcela jistě otráví. Zvláště to je vidět v multiplayeru, kde je samořízení také primárně zapnuto – a i když občas není dokonalé, zbytečné chyby také nedělá. Výrazně se tím vyrovnávají schopnosti a zkušenosti hráčů, nepůsobí to však jako vyrovnaná hra.

Co si jen koupit

Rozhodně také musím zmínit, že jde o nejlépe vypadající závodní hru pro telefony. Na obrázcích si všimnete hrubšího vyhlazování, ale za chodu vypadá grafika neuvěřitelně. Tratě jsou detailní a auta vypadají báječně. To vše je doplněno působivými efekty, navíc díky zjednodušenému ovládání máte možnost si vizuálu hry skutečně všimnout. V tomto ohledu nejde tvůrcům nic vytknout.

Počítat však musíte s opravdu komplikovaným free-to-play modelem. Ani této hře se nevyhnula práce s energií. Každé auto má omezenou nádrž, která se hraním spotřebovává a doplňuje časem. Čím více aut máte, tím více si zajezdíte. To je ale problém. Auta odemykáte nasbíráním daného počtu karet, což je zdlouhavé a závisí to na náhodě. Obzvláště bez placení skutečnými penězi si počkáte. Auta je také potřeba neustále vylepšovat a aby toho nebylo málo, hledat budete i jednotlivé náhradní díly.

Očekávané pokračování nejslavnější mobilní závodní série má hořkosladkou příchuť. Na jednu stranu hra báječně vypadá a najdete v ní řadu skvělých licencovaných vozů, ale na tu druhou vám vlastně říká, že ji nemusíte tak úplně ovládat. Nechte řídit automatiku, to je přeci snazší. A i když ji vypnete, v multiplayeru vás to bude štvát dále. Nebýt toho, mohli jsme tu mít nejlepší závodní arkádu současnosti.

Stáhnout Asphalt 9: Legends

• perfektní grafika
  • přístupné komukoliv