Klamavé SMS prý byly starším lidem odeslány kvůli chybě systému

Aktualizováno
3
Klamavé SMS prý byly starším lidem odeslány kvůli chybě systému
  • Stovky spotřebitelů vyššího věku byly vystrašeny klamavou SMS zprávou s informací, že si mají připravit stovky až tisíce korun pro doručovatele na zaplacení objednaného zboží, které si ale neobjednali
  • Ničeho se už zřejmě obávat nemusí, protože již obdrželi omluvu s tím, že SMS zprávy byly odeslány z důvodu chyby v systému, že je mohou ignorovat a že žádná objednávka odeslána nebude

Aktualizováno 26. 8. 2018

„Uvedená omluva přišla spotřebitelům SMS zprávou a opět nebyla podepsaná, ani nebylo známé číslo odesílatele. Ovšem podle toho, že mělo jít o objednávky stejných nebo podobných výrobků, které si v minulosti tito lidé již zakoupili, zjistili jsme, že původ zpráv byl u polské distribuční společnosti Reverse Logistics,“ uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra (ESC) při České obchodní inspekci, na které se obrátily desítky spotřebitelů.

Pro mnoho dotčených bylo důležité, že se potvrdilo, že si skutečně neobjednali avizované výrobky a přípravky na zlepšení zdraví, např. kapky do uší, prášky na hubnutí či náplasti, většinou v hodnotě mezi jedním a třemi tisíci korun.

„Považovali jsme za nutné o problému ihned informovat média a veřejnost, protože uvedené zboží si objednávají především spotřebitelé ve vyšším věku. Ti mohou být v podobných případech velmi zranitelní a mohli by neobjednané zboží ve slabé chvilce převzít a zaplatit,“ vysvětlil Ondřej Tichota. „Následně nám přišla i poděkování, že se díky mediálním výstupům lidé uklidnili a dověděli se, že neobjednané zboží nemají přebírat ani platit. To nás těší, ale především jsme rádi, že se jim společnost omluvila a uvedla věc na pravou míru.

Původní informace z 24. 8. 2018

„V každé SMS je uvedeno jiné zboží za jinou cenu. Jednou jsou to prášky na hubnutí za 1 580 korun a podruhé třeba náplasti za 2 500 korun. Dále jde o fixační pomůcky na pokřivené palce, kapky do uší, ale i přípravek na čištění motoru,“ uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci. Jen dopoledne se na centrum a poradenskou linku ČOI obrátilo více než třicet spotřebitelů s otázkou, co mají v této situaci dělat.

Šablona textu je vždy podobná, např.: „Vazeny zakazniku, Vase zasilka s (název zboží) byla odeslana a behem nekolika dni bude dorucena (nazev spolecnosti). Pripravte si castku (výše částky) Kc pro dorucovatele. Hezky den!“

Někteří volající sdělili, že si stejné nebo podobné zboží objednali před několika lety. „SMS zpráva ale není podepsaná a není uvedeno ani číslo či adresa odesílatele, a tak jsou zmatení. Zjistili jsme, že je kontaktovala polská logistická společnost, která distribuuje většinou zdravotní pomůcky a přípravky pro lidi ve vysokém věku. Tato skupina spotřebitelů patří mezi nejzranitelnější – hrozí tedy, že by mohli doručené zboží převzít a zaplatit. Proto jsme považovali za nutné informovat média a veřejnost co nejdříve,“ vysvětluje Ondřej Tichota.

Centrum eviduje i jiné stížnosti na tuto polskou logistickou společnost, která od spotřebitelů nepřijala odstoupení od smlouvy bez udání důvodu při nákupu na dálku a nevrátila jim peníze. Při mimosoudním řešení těchto sporů má ale 100% úspěšnost díky spolupráci s kolegy z Evropského spotřebitelského centra Polsko. Těm se zatím společnost nepodařilo kontaktovat s žádostí o vysvětlení k dnes odeslaným SMS zprávám.

Evropské spotřebitelské centrum, které působí při České obchodní inspekci, doporučuje zboží nepřebírat a neplatit. Pokud zboží přeci jen přijde a spotřebitel ho náhodou převezme, ale nezaplatí, pak má prodávající povinnost zpětného sběru u spotřebitele. Není tedy případně potřeba zasílat nevyžádané zboží zpět.

Diskuze ke článku
Daniel
To je smutný, ale měl bych připomínku co je z trochu jiného soudku, bohužel zde není aktuální článek na toto téma.

Operátoři opět nezklamali a rozesílají lidem zprávy o permanentním roamingu.

V praxi tak z vašeho neomezeného tarifu, který můžete používat po EU stejně jako v ČR, dělají nepoužitelný tarif ve kterém si musíte za vše připlácet a vyjde na tisíce měsíčně.

Bylo by vhodné sepsat článek na toto téma a rozepsat trochu víc jak se tarify dají/nedají používat, pokud více cestujete.
Janek
Mám podobnou zkušenost z minulosti a nemohu říci nic jiného než " šmejdi" í kdyby se omlouvali tisíckrát.
Lea
Také jsem dostala text podobného znění,ale nic by mě nepřimělo zásilku převzít,nebo zaplatit.Přesto je dobře,že se o tom napsalo.A také se mi nechce věřit,že jde o nějakou"chybu".

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze