Aktualizováno 26. 8. 2018
„Uvedená omluva přišla spotřebitelům SMS zprávou a opět nebyla podepsaná, ani nebylo známé číslo odesílatele. Ovšem podle toho, že mělo jít o objednávky stejných nebo podobných výrobků, které si v minulosti tito lidé již zakoupili, zjistili jsme, že původ zpráv byl u polské distribuční společnosti Reverse Logistics,“ uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra (ESC) při České obchodní inspekci, na které se obrátily desítky spotřebitelů.
Klamavé SMS s požadavkem na platbu tisíců korun za neobjednané zboží prý byly včera starším lidem odeslány kvůli chybě systému. #eccnet https://t.co/odFueAvDXK
— ESC ČR (@EvrSpotrCentrum) 24. srpna 2018
Pro mnoho dotčených bylo důležité, že se potvrdilo, že si skutečně neobjednali avizované výrobky a přípravky na zlepšení zdraví, např. kapky do uší, prášky na hubnutí či náplasti, většinou v hodnotě mezi jedním a třemi tisíci korun.
„Považovali jsme za nutné o problému ihned informovat média a veřejnost, protože uvedené zboží si objednávají především spotřebitelé ve vyšším věku. Ti mohou být v podobných případech velmi zranitelní a mohli by neobjednané zboží ve slabé chvilce převzít a zaplatit,“ vysvětlil Ondřej Tichota. „Následně nám přišla i poděkování, že se díky mediálním výstupům lidé uklidnili a dověděli se, že neobjednané zboží nemají přebírat ani platit. To nás těší, ale především jsme rádi, že se jim společnost omluvila a uvedla věc na pravou míru.“
Původní informace z 24. 8. 2018
„V každé SMS je uvedeno jiné zboží za jinou cenu. Jednou jsou to prášky na hubnutí za 1 580 korun a podruhé třeba náplasti za 2 500 korun. Dále jde o fixační pomůcky na pokřivené palce, kapky do uší, ale i přípravek na čištění motoru,“ uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci. Jen dopoledne se na centrum a poradenskou linku ČOI obrátilo více než třicet spotřebitelů s otázkou, co mají v této situaci dělat.
Šablona textu je vždy podobná, např.: „Vazeny zakazniku, Vase zasilka s (název zboží) byla odeslana a behem nekolika dni bude dorucena (nazev spolecnosti). Pripravte si castku (výše částky) Kc pro dorucovatele. Hezky den!“
Stovky českých spotřebitelů vyššího věku se dnes staly terčem klamavých SMS s výzvou k zaplacení i tisíců korun za neobjednané zboží. Rada #eccnet zní: Nepřebírat, neplatit. https://t.co/UIwhyWPAL3
— ESC ČR (@EvrSpotrCentrum) 23. srpna 2018
Někteří volající sdělili, že si stejné nebo podobné zboží objednali před několika lety. „SMS zpráva ale není podepsaná a není uvedeno ani číslo či adresa odesílatele, a tak jsou zmatení. Zjistili jsme, že je kontaktovala polská logistická společnost, která distribuuje většinou zdravotní pomůcky a přípravky pro lidi ve vysokém věku. Tato skupina spotřebitelů patří mezi nejzranitelnější – hrozí tedy, že by mohli doručené zboží převzít a zaplatit. Proto jsme považovali za nutné informovat média a veřejnost co nejdříve,“ vysvětluje Ondřej Tichota.
Centrum eviduje i jiné stížnosti na tuto polskou logistickou společnost, která od spotřebitelů nepřijala odstoupení od smlouvy bez udání důvodu při nákupu na dálku a nevrátila jim peníze. Při mimosoudním řešení těchto sporů má ale 100% úspěšnost díky spolupráci s kolegy z Evropského spotřebitelského centra Polsko. Těm se zatím společnost nepodařilo kontaktovat s žádostí o vysvětlení k dnes odeslaným SMS zprávám.
Evropské spotřebitelské centrum, které působí při České obchodní inspekci, doporučuje zboží nepřebírat a neplatit. Pokud zboží přeci jen přijde a spotřebitel ho náhodou převezme, ale nezaplatí, pak má prodávající povinnost zpětného sběru u spotřebitele. Není tedy případně potřeba zasílat nevyžádané zboží zpět.
Operátoři opět nezklamali a rozesílají lidem zprávy o permanentním roamingu.
V praxi tak z vašeho neomezeného tarifu, který můžete používat po EU stejně jako v ČR, dělají nepoužitelný tarif ve kterém si musíte za vše připlácet a vyjde na tisíce měsíčně.
Bylo by vhodné sepsat článek na toto téma a rozepsat trochu víc jak se tarify dají/nedají používat, pokud více cestujete.