„Pražská integrovaná doprava je tak prvním systémem v ČR a jedním z mála dopravních systémů ve střední Evropě, který poskytuje aktuální reálná data o provozu ve strojově čitelném formátu,“ informuje ředitel ROPID Petr Tomčík.
„Naší prioritou je co největší otevřenost dat o životě ve městě, proto chceme v tomto nastoleném trendu pokračovat, zejména v otázce co nejrychlejšího zpřístupnění aktuálních dat o polohách vozidel pražského Dopravního podniku, což je pro cestující naprosto zásadní informace,“ dodává náměstek primátora hl. m. Prahy a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Jízdní řády
„Základem je soubor s jízdními řády, který poskytujeme ve formátu GTFS, který je asi nejvyužívanějším otevřeným formátem popisujícím jízdní řády. Při jeho tvorbě jsme vyšli z datového formátu, který publikuje Dopravní podnik hl. m. Prahy, a vylepšili jej o další důležité funkce, jako jsou jízdní řády vlaků nebo informace o ceně jízdného. Po domluvě s DPP jsme použili tento vylepšený datový zdroj i na mapu Google,“ popisuje Zbyněk Jiráček, specialista ROPID na problematiku otevřených dat.Nové funkce pro cestující:
- Jízdní řády vlakových linek v PID (Praha + Středočeský kraj)
- Informace o jízdném (zobrazuje se cena spojení dle tarifu PID)
- Garantované přestupy (kde navazující spoje vyčkávají)
- Upraveny barvy dopravních prostředků dle grafického manuálu (odpovídají prvkům použitým na zastávkách a v letácích)
Aktuální informace (zpoždění, mimořádnosti)
Díky napojení na databázi mimořádných událostí v provozu, kterou společně využívají dispečinky ROPIDu a Dopravního podniku hl. m. Prahy, hlavní město též publikuje tzv. „realtime“ data o aktuálním provozu v podobě textových upozornění u dotčených linek (tzv. „travel alerts“), takže cestující plánující si svou cestu je v případě mimořádnosti upozorněn, že na jeho trase hrozí problémy.
Autobusové linky soukromých dopravců, které jsou zapojeny do dispečerského systému ROPIDu (tj. zejména příměstské linky), zobrazují nyní i přímo v mapách aktuální zpoždění. Co se týká vlaků a linek tramvají a autobusů Dopravního podniku, jejich data o polohách vozidel teprve integrovat Praha bude. U vlakových linek totiž má již dnes data o polohách k dispozici pro účely dispečinku, jsou však ve velmi odlišném formátu a jejich zpracování ještě nějaký čas potrvá. Ohledně poloh vozů Dopravního podniku se pak čeká, až dopravce tato data uvolní.
Co ani IDOS neumí
Hlavními uživateli dat v mapách Google jsou především turisté, kteří nepoužívají lokální aplikace a své trasy si plánují na mapách. Ti mohou nyní těžit z nově dostupných informací a být na svých cestách upozorněni na problémy.
Ode dneška najdete již i v mapách Google upozornění na mimořádnosti, na linkách mimo DP též aktuální zpoždění. Real-time informace jsou i v aplikaci Jízdní řády od Seznamu. Společně s @Golemio_data plánujeme poskytnutí dat veřejně v rámci datové platformy. https://t.co/g69qPaT6hT pic.twitter.com/BjNaYElfsa
— PID (@PIDoficialni) 9. ledna 2019
Nová data nicméně mohou být zajímavá i pro místní uživatele prostředků PID, kteří dnes využívají převážně služeb celostátní aplikace IDOS. Zatímco zpoždění již dnes v IDOSu zjistíte, upozornění na problémy na trase nebo na neodjetí spoje v něm prozatím nenajdete. Vyhledávač spojení Googlu navíc umí informace o mimořádnostech a zpožděních započítat i do samotného plánování trasy a může vám navrhnout alternativu.
Data jsou otevřená
Data o jízdních řádech ve formátu GTFS jsou veřejně dostupná každému. Díky tomu již dnes vzniká mnoho zajímavých aplikací, z nichž si každý může vybrat svou oblíbenou. Data o aktuálních mimořádnostech a polohách spojů Praha plánuje zveřejnit v nejbližší době v rámci Datové platformy Operátora ICT „Golemio“. Data tak budou či už využívají nejen Google Mapy, ale i další aplikace.