Český telekomunikační úřad (dále jen ČTÚ) v tiskové zprávě oznámil, že se již blíží konec platnosti přídělu rádiových kmitočtů společností O2 Czech Republic a.s. a T-Mobile Czech Republic a.s. v pásmech 900 a 1 800 MHz. Marek Ebert, předseda Rady ČTÚ, rozhodl na základě závěrů provedeného přezkumu a jejich opakované veřejné konzultace, včetně konzultace znaleckého ocenění, o vydání nových přídělů rádiových kmitočtů v uvedených kmitočtových pásmech oběma společnostem postupem podle § 20 odst. 7 zákona o elektronických komunikacích. Souvisí s tím ovšem povinnost pokrýt mobilním signálem tzv. bílá místa a také vylepšit kvalitu mobilního signálu na železničních koridorech.
Předseda Rady ČTÚ @MarekEbert rozhodl o vydání nových přídělů rádiových kmitočtů v pásmech 900 a 1800 MHz pro společnosti @O2_CZ a @TMobile_CZE V rozhodnutí jim mimo jiné byly stanoveny povinnosti pokrytí mobilním signálem tzv. bílých míst a dalšího zlepšení kvality mobilního…
— ČTÚ (@ctu_cz) July 1, 2024
Ve veřejné konzultaci i v navazujícím období dostal ČTÚ podněty od více než stovky obcí/měst, jejichž cílem bylo zařazení některých svých částí na seznam nedostatečně pokrytých sídelních jednotek. V souvislosti s účely výběru bílých míst ke splnění stanovené povinnosti dokrytí nyní určil ČTÚ O2 a T-Mobile základní seznam (v pdf ke stažení na tomto odkazu) přímo v rozhodnutí o udělení přídělu rádiových kmitočtů. Kromě toho ČTÚ zveřejnil i doplňující (tzv. otevřený seznam), jenž je k nahlédnutí zde. V něm budou postupně po provedení příslušných ověřovacích měření vidět další obce/základní sídelní jednotky, u nichž i v dalším období na základě obdržených podnětů měřením bude potvrzena faktická nekvalita pokrytí mobilním signálem.
V praxi tak musí obě firmy pokrýt samostatně nejméně 200 bílých míst prostřednictvím nové základnové stanice. U dalších alespoň 300 bílých míst pak mohou pro účely dokrytí využít a sdílet pasivní infrastrukturu s ostatními držiteli přídělů.
Kromě toho také ČTÚ stanovil povinnost významně vylepšit kvalitu mobilního signálu sítí 5G na všech tranzitních koridorech, s výjimkou koridoru zařazeného v dotačním programu MPO, pro zlepšení dostupnosti mobilních služeb uvnitř vozů. Na vylepšení signálu ve vlacích nicméně dlouhodobě pracují i České dráhy, které například instalovaly speciální okna lépe propouštějící signál a také výrazně rozšířily dostupnost Wi-Fi ve vlacích.