Co o nás prozradí naše mobily operátorům?

2

Když zapnete telefon a vydáte se s ním na cesty, nevědomky tím o sobě prozrazujete mnoho informací. Jako jedinec jste nejspíše nezajímavý, ale souhrnná data na úrovni měst dokáží o našich životech podat mrazivě detailní svědectví. Podívejte se s námi na to, k čemu všemu mohou data od našich operátorů vlastně sloužit.

Při příležitosti čtyřicetiletého výročí zahájení provozu metra zveřejnil operátor O2 zajímavé informace vztahující se k pohybu lidí v podzemní dráze. Pomocí přihlašování a odhlašování telefonů lze získat přístup k velmi zajímavým datům.

Operátor se samozřejmě dušuje, že se jedná o tzv. big data, tedy anonymizované a agregované údaje, ze kterých nelze vyčíst chování konkrétního zákazníka. I celek ovšem vypovídá o zajímavých zvycích cestujících v Praze.

Pomocí přihlášených telefonů lze například snadno zjistit, jaké stanice jsou nejvyužívanější. Čelní příčky obsadila Dejvická, I.P.Pavlova a Anděl. Tyto údaje odpovídají výsledkům dopravních průzkumů, které Dopravní podnik čas od času pořádá, ale není nutné zdůrazňovat, že jejich získání skrze operátory je určitě méně pracné a nákladné.

Pohyby statisíců lidí v podzemní dráze lze snadno sledovat díky jejich mobilním telefonům.

Jistou anomálií mezi stanicemi jsou Českomoravská, Kolbenova a Nádraží Holešovice, které jsou o víkendu využívanější než v pracovní dny.

Ještě zajímavější údaje však získáme, pokud sledujeme cestující v čase. Podle všeho jsou stanice podzemky nejvytíženější během pondělí až středy, v pátek a dokonce i ve čtvrtek počet cestujících klesá. Buďto proto, že si lidé zkracují pracovní týden, anebo kvůli nákupům a cestám volí automobil.

Velká data mají velkou důležitost

Podobný sběr dat ovšem neprobíhá jen pro získání zajímavostí. Podobná zjištění mohou mít velkou tržní hodnotu a operátoři jsou si toho dobře vědomi. Podobná agregovaná data o svých zákaznících zveřejnil před nedávnem i T-Mobile a je zajímavé, kolik toho o svých zákaznících ví.

Využití velkých dat ovšem nekončí jen sledováním toho, kolik a za co utrácíme, ale jsou použitelná i v mnohem širších souvislostech našeho života. Jak naznačuje výše uvedený případ s metrem, údaje tohoto typu se hodí pro plánování veřejné dopravy, územních plánů a vůbec všeho, co nějak souvisí s fungováním moderních metropolí.

Krásně to ukazují případové studie T-Mobilu. Následující obrázky například ukazují rozložení obyvatelstva Prahy přes den a v noci.

Big data – T-Mobile: Z obrázků je dobře vidět, kde Pražané tráví dny a kde noci.

Řeknete si, že něco takového byste odhadli i sami, bez použití moderních technologií. Ty začnou být opravdu přínosné v případě, že se mobilní telefony a s nimi i jejich majitelé dají do pohybu.

Co vypovídají velká data o pohybu lidí: obrázek vlevo ukazuje, kam a jak moc cestují obyvatelé Černého Mostu během pracovního dne, obrázek vpravo pak zjišťuje plynulost provozu na dálnici.

A aby byla velká data opravdu velká, nesmí se jejich sběr zastavit na hranicích. Když ale sledujete zahraniční telefony přihlášené na Lipně, můžete velmi dobře zjistit skladbu zahraničních návštěvníků a dokonce i to, kam od přehrady vyrazí na výlet.

Pomocí velkých dat zjistíte nejen složení návštěvníků Lipna, ale i to, kam cestují.

Velká data znamenají velké peníze

Z podobných, mnohdy až mrazivě detailních, analýz lidského chování lze samozřejmě těžit, čehož si všimli i naši operátoři. Konkrétně T-Mobile zpracovával projekty pro CzechTourism, ČSOB, analyzoval důsledky omezení provozu pražského metra během povodní a kdo ví, jaká data zpracovával pro izraelské ministerstvo obrany.

Spousta dat je navíc dostupných okamžitě, a tak mohou sloužit při řízení nejrůznějších krizových událostí. Ukazuje se, že tato oblast skrývá v čím dál tím hustěji zalidněných metropolích velký potenciál.

Zdroje: blog.o2.cz

Diskuze ke článku
Aljoša
Vize dystopické budoucnosti, kdy jsme všichni pod dozorem, je možná bliž než si myslíme. Orwell nebo Zamjatin se musí v hrobě obracet.
Jerry
Na tom pohybu pondělí až středa a pak pokles čtvrtek, pátek není nic divného a nejspíš by stačilo další rozklíčování na tom, odkud lidi jsou. Vůbec bych se nedivil, kdyby to byli studenti VŠ. A kdo byl na VŠ tak ví, že se dá vúuka často stáhnout na 3 dny v týdnu. No a pátek jak se píše ve článku - dělá se víkendový nákup autem...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze