Při příležitosti čtyřicetiletého výročí zahájení provozu metra zveřejnil operátor O2 zajímavé informace vztahující se k pohybu lidí v podzemní dráze. Pomocí přihlašování a odhlašování telefonů lze získat přístup k velmi zajímavým datům.
Operátor se samozřejmě dušuje, že se jedná o tzv. big data, tedy anonymizované a agregované údaje, ze kterých nelze vyčíst chování konkrétního zákazníka. I celek ovšem vypovídá o zajímavých zvycích cestujících v Praze.
Pomocí přihlášených telefonů lze například snadno zjistit, jaké stanice jsou nejvyužívanější. Čelní příčky obsadila Dejvická, I.P.Pavlova a Anděl. Tyto údaje odpovídají výsledkům dopravních průzkumů, které Dopravní podnik čas od času pořádá, ale není nutné zdůrazňovat, že jejich získání skrze operátory je určitě méně pracné a nákladné.
Jistou anomálií mezi stanicemi jsou Českomoravská, Kolbenova a Nádraží Holešovice, které jsou o víkendu využívanější než v pracovní dny.
Ještě zajímavější údaje však získáme, pokud sledujeme cestující v čase. Podle všeho jsou stanice podzemky nejvytíženější během pondělí až středy, v pátek a dokonce i ve čtvrtek počet cestujících klesá. Buďto proto, že si lidé zkracují pracovní týden, anebo kvůli nákupům a cestám volí automobil.
Velká data mají velkou důležitost
Podobný sběr dat ovšem neprobíhá jen pro získání zajímavostí. Podobná zjištění mohou mít velkou tržní hodnotu a operátoři jsou si toho dobře vědomi. Podobná agregovaná data o svých zákaznících zveřejnil před nedávnem i T-Mobile a je zajímavé, kolik toho o svých zákaznících ví.
Využití velkých dat ovšem nekončí jen sledováním toho, kolik a za co utrácíme, ale jsou použitelná i v mnohem širších souvislostech našeho života. Jak naznačuje výše uvedený případ s metrem, údaje tohoto typu se hodí pro plánování veřejné dopravy, územních plánů a vůbec všeho, co nějak souvisí s fungováním moderních metropolí.
Krásně to ukazují případové studie T-Mobilu. Následující obrázky například ukazují rozložení obyvatelstva Prahy přes den a v noci.
Řeknete si, že něco takového byste odhadli i sami, bez použití moderních technologií. Ty začnou být opravdu přínosné v případě, že se mobilní telefony a s nimi i jejich majitelé dají do pohybu.
A aby byla velká data opravdu velká, nesmí se jejich sběr zastavit na hranicích. Když ale sledujete zahraniční telefony přihlášené na Lipně, můžete velmi dobře zjistit skladbu zahraničních návštěvníků a dokonce i to, kam od přehrady vyrazí na výlet.
Velká data znamenají velké peníze
Z podobných, mnohdy až mrazivě detailních, analýz lidského chování lze samozřejmě těžit, čehož si všimli i naši operátoři. Konkrétně T-Mobile zpracovával projekty pro CzechTourism, ČSOB, analyzoval důsledky omezení provozu pražského metra během povodní a kdo ví, jaká data zpracovával pro izraelské ministerstvo obrany.
Spousta dat je navíc dostupných okamžitě, a tak mohou sloužit při řízení nejrůznějších krizových událostí. Ukazuje se, že tato oblast skrývá v čím dál tím hustěji zalidněných metropolích velký potenciál.
Zdroje: blog.o2.cz