Sbohem budíky, vítej displeji
Volkswagen Passat je v nové generaci pro mnohé spíše mírným evolučním krokem, pod pokličkou se ale skrývá řada změn. Klasický interiér ozvláštňují nejen mřížky výduchů klimatizace protažené do celé šířky přístrojové desky, ale hlavně novinka v podobě velkého 12,3" příplatkového displeje s jemným rozlišením 1 440 × 540 pixelů před řidičem, který nahradil klasické budíky. Jmenuje se Active Info Display a ukazuje, jak bude vypadat budoucnost. Neumí toho sice tolik, jako například u Audi TT a není možné si měnit grafiku přístrojů, i tak je to ale vzácná novinka, kterou ani u konkurence příliš nenalezneme.
K dispozici je několik režimů zobrazení, včetně ekologického, sportovního nebo se zaměřením na navigaci. Tu lze i maximalizovat. Tachometr a otáčkoměr se pak efektně zmenší a vy tak máte před sebou dokonalý přehled o tom, co vás čeká. Grafika je povedená a animace velmi plynulé. Snímková frekvence je natolik vysoká, že i seberychlejší pohyb otáčkoměru působí přirozeně. Digitální palubní přístroje jsou navíc dobře čitelné i pod ostrým sluncem a pokud Volkswagen ještě přidá větší možnosti úprav, bude digitální přístrojovka takřka dokonalá. Za příplatek 12 tisíc určitě stojí.
Auta a mobily – Volkswagen Passat
Druhý displej je dotykový
Obrazovka multimediálního systému je opět umístěna na středovém panelu a jak je u Volkswagenu zvykem, poměrně nízko, takže pro ovládání musíte vcelku klopit oči. Oproti předchozí generaci Passatu je přeci jen výše, ale stále to není oproti konkurenci, která umisťuje displeje nahoru na přístrojovou desku, ideální. Samotný displej je však povedený. V případě příplatkového systému Discover Pro, za který si připlatíte přes 50 tisíc, má úhlopříčku 8 palců a rozlišení 960 × 480 pixelů, a je samozřejmě dotykový. Rychlému ovládání pomáhají i tlačítka kolem displej, i když například pro MirorrLink tlačítko chybí.
Snímání dotyku je dobré, jen při procházení delšími seznamy je někdy praktičtější použít otočné tlačítko vedle displeje. Zajímavostí je snímání přiblížení vaší ruky, kdy se zvýrazní a zvětší ovládací prvky na displeji, které jinak nepřekáží obsahu. Tlačítky na volantu je možno ovládat pouze digitální přístrojovou desku, samozřejmě mimo ovládání hlasitosti a přeskakování skladeb. Potěší i dokonalé propojení obou obrazovek. Na obou si můžete zobrazit libovolné informace – navigaci, ovládání hudby a mnoho dalšího. Klidně na obou zároveň to samé.
Velkou pochvalu si Volkswagen zaslouží za plné počeštění systému včetně hlasového ovládání, kterým lze rychle a spolehlivě ovládat většinu funkcí – vyhledávat body zájmu on-line, ovládat hovory i hudbu. Za příplatek 5 tisíc Kč to také určitě stojí.
Internet v autě, pro auto, od auta
Po připojení telefonu přes Bluetooth lze samozřejmě telefonovat, procházet seznam hovorů a kontaktů a vyřizovat zprávy, nechybí ani přehrávání hudby, která zní z příplatkového audiosystému velmi dobře. Hudbu i fotografie můžete přehrávat i z připojených zařízení do jednoho ze dvou USB konektorů nebo slotu pro SD karty ve schránce před spolujezdcem. Systém má k dispozici i 64GB harddisk, do kterého si můžete zkopírovat vlastní hudbu z připojených zařízení.
Do systému je integrován také Car-Net s on-line funkcemi, pro které je nutné si připlatit za sadu Telefon Premium. Co to znamená? Auto se pak promění v pojízdný telefon s možností připojení k internetu přes vaši datovou SIM kartu, kterou vložíte přímo do slotu v přihrádce před spolujezdcem. Passat ale připojíte k internetu i přes Wi-Fi, přičemž data pak tečou skrze například váš telefon. Alternativou je ještě speciální USB modem, který se jmenuje CarStick, který zapojíte do USB slotu v autě. A nebo můžete naopak vytvořit palubní Wi-Fi hotspot a všichni v autě budou moci využít rychlá data ze SIMky vložné do slotu v autě. Funkce jsou pak podobné, jako v minulé verzi Car-Netu, kterou jsme otestovali minulý rok v modelu Golf. Umí však několik věcí navíc.
Volkswagen Car-Net
Pak můžete využívat internet přímo v autě a zobrazíte si například počasí ve vaší destinaci, včetně předpovědi nebo srážkového radaru. K dispozici jsou také on-line zprávy z několika vybraných zdrojů, například iDnes. Bohužel ale není k dispozici jejich hlasové předčítání. Nejužitečnější je však on-line vyhledávání bodů zájmů na Googlu. Stačí říci například jméno restaurace a hned se k němu můžete nechat navigovat. Jako řidič pak zajisté oceníte on-line stahování dopravních informací a v navigaci barevné vyznačení hustoty dopravy, k dispozici je i Street View a dokonce i satelitní snímky Google Earth jako mapové podklady v kombinaci se zobrazením ulic. Praktické je, že jakmile si je jednou přes internet načtete, zůstanou uloženy v paměti navigace a nemusíte je stahovat stále znovu.
Volkswagen tak internet využívá k ryze praktickým věcem a zapomeňte na sociální sítě, internetová rádia, Wikipedii nebo webový prohlížeč. Pokud ale i toto chcete mít na obrazovce palubního systému, můžete. Passat totiž podporuje MirrorLink, tedy zrcadlení displeje telefonu právě na displej auta. Stačí podporovaný smartphone připojit kabelem. Mezi podporovanými značkami je několik modelů HTC, Samsung, Sony i dalších, zdaleka ale neplatí, že každý Android něco takového umí, spíše jde jen o dražší vybrané modely.
Po připojení, zvolení režimu MirrorLink v systému Discover Pro a chvilce čekání se už na obrazovce objeví to samé, co na displeji telefonu, který můžete klidně zamknout a odložit do přihrádky. Od této chvíle cokoliv na displeji palubního systému uděláte, zrcadlí se do mobilu a opačně. Ve výchozím stavu se zobrazují podporované aplikace optimalizované pro Mirorrlink, například počasí, navigace Sygic, Audioteka nebo internetové rádio Aupeo!.
Například v případě HTC se zobrazí speciální režim v autě a vypadá to, že jinam než k těmto podporovaným aplikacím se nedostanete. Ale to je jenom zdání. K dispozici jsou i kontakty, zprávy nebo Google mapy a stačí jedno gesto a jste v Google Now, načež už pak není problém se dostat do klasického zobrazení a na displej auta zrcadlit úplně vše, co máte v mobilu, třeba hru nebo film. A nebo navigaci. Díky zrcadlení lze využívat klasické Google Mapy s mnoha funkcemi včetně hlasové navigace. Subjektivně vše funguje rychleji a spolehlivěji, než u nedávno testované Škody Fabia, která je rovněž vybavena MirrorLinkem.
Tchýně uvidí vaši rychlost a aplikace vás naučí ekologii
Do telefonu si pak můžete stáhnout celou řadu aplikací od Volkswagenu, pomocí kterých skrze Wi-Fi ovládáte funkce auta nebo naopak čerpáte informace. Zábavná je například aplikace ThinkBlue trainer, která vás učí ekologické jízdě a zobrazuje vaše výkony. Aplikace Drive & Track pak zobrazuje on-line technické informace o jízdě a pokud například sedíte na zadním sedadle, máte stejně dokonalý přehled o rychlosti a dalších parametrech. Pro tchýni ideální. Není to sice tak podrobné, jako u škodovky, i tak jde ale o zajímavá data.
Další aplikace slouží ke vzdálenému ovládání audio systému přes Wi-Fi nebo pohodlné vyhledávání bodů zájmů. Zde je ale nutné mít datovou SIM kartu v autě. Pokud ji totiž nemáte a systém připojujete právě skrze telefon, ztratíte v momentě připojení na palubní Wi-Fi i možnost stahovat data, což je u některých aplikací problém a nechodí vám tak například ani emaily a další notifikace. Díky MirorrLinku si pak můžete obsah aplikací rovnou prohlížet na displeji palubního systému. Rovnou tak vidíte, kdy vám Volkswagen udělí další vytouženou hvězdičku za úspornou jízdu. A že je to fuška.
První housle
Volkswagen Passat s nejvyšším systémem Discover Pro a příplatkovým systémem Telefon Premium je pořádně chytrým autem. Systém se umí připojit na internet, který umí dobře a hlavně prakticky využít, velmi pohodlné je také jeho ovládání a grafika je příjemná a intuitivní. Velmi dobře vypadá a funguje i příplatkový digitální displej před řidičem. Systém sice nemá tolik zabudovaných doplňkových aplikací jako prémiová konkurence, ale díky MirrorLinku jich můžete mít vlastně ještě více. Celkově si ale Passat s prémiovou konkurencí v ničem nezadá, díky pohodlnému dotykovému ovládání a vychytaným funkcím ji často i převyšuje a dokazuje, že Volkswagen umí hrát velmi dobře naladěné první housle.