Zatímco automobilu podobnému konceptu BUDD-e s futuristickým vzhledem, naprosto neuvěřitelnými vychytávkami a dojezdem 500 km, který byl také v Las Vegas poprvé představen, se jen tak nedočkáme, e-Golf Touch ukazuje novinky, na které se můžeme v autech značky Volkswagen těšit už letos.
Větší displej ovládaný gesty
Volkswagen shodou okolností na loňském veletrhu CES v Las Vegas poprvé ukázal koncept ovládání systému gesty a nyní vše přenesl do sériové podoby. Všechny níže zmiňované novinky se už letos ukáží v elektrickém modelu Golf, některé i v dalších modelech. Velký 12palcový Active Info display místo budíků před řidičem už známe z modelu Passat, který jsme otestovali. Novinkou je ale inovovaný infotainment systém, který má větší úhlopříčku 9,2 palců, rozlišení 1280 × 640 pixelů a nové zpracování s matnou celoskleněnou přední částí, která má nově mnohem méně tlačítek. Díky tomu, že displej není zapuštěn pod okolní povrch, se nově mnohem lépe ovládá, zejména v rozích. Pochválit musíme vysoký kontrast, živé barvy a dobrý jas.
Grafika zůstala velmi podobná, novinkou je ale možnost přizpůsobení domovské obrazovky pomocí různých praktických widgetů. Vždy tak můžete mít na očích ikonky častých kontaktů pro snadné zavolání nebo třeba vaši oblíbenou fotku. Škoda, že je jejich ovládání pomalé. Novinkou je pak možnost ovládání vybraných funkcí gesty. Máte zobrazenou fotku přes celou obrazovku? Stačí mávnout rukou před displejem a posune se na další. Funguje to třeba i v hudebním přehrávači, bohužel ale nikoliv v mapách. Systém totiž umí zaznamenat jen gesta v horizontálním směru, což by pro posun map logicky nestačilo. Inovace to je zajímavá a někdy může pomoci urychlit ovládání, když se věnujete řízení. Stačí mávnout a nemusíte se trefovat na displeji do ovládacích prvků. A v praxi to funguje překvapivě dobře.
Volkswagen e-Golf Touch – CES 2016
Mnoha řidičům přijde jistě vhod i další novinka. Uživatelská nastavení systému se zálohují do cloudu, ke kterému se přihlásíte pomocí Car-Net ID. Když pak nastoupíte od jiného Volkswagenu, stačí jen nastavení během několika okamžiků nahrát. Odpadá tak zdlouhavé nastavování. To se může hodit třeba u firemních aut, která řidiči často střídají. Malého vylepšení se dočkal také hlasový systém auta. Pro aktivaci už nemusíte stisknout tlačítko, stačí říci „Hey Volkswagen“ a chvilku počkat. Zatím ale tato funkce příliš nefunguje, inženýr, který nám ji na stánku předváděl, uspěl jen jednou z pěti pokusů.
Mobil připojíte i bezdrátově
Volkswagen nabízí připojení vašeho smartphonu kabelem přes všechny hlavní rozhraní – Android Auto, Apple CarPlay a Mirrorlink, což už známe například ze Škody Superb. Pracuje ale i na bezdrátovém propojení a zrcadlení obrazovky telefonu na displej systému. To by mělo být dostupné rovněž ještě v tomto roce. Volkswagen představil i nové funkce pro systém Car-Net nebo aplikaci pro Mirrorlink, která umožní programování různých událostí – třeba „ukaž mi cestu k nejbližší nabíjecí stanici, jakmile se mi rozsvítí kontrolka nedostatku energie.
A pokud zrovna nesedíte za volantem, nezoufejte. Volkswagen přidává zajímavé funkce i zde. Pokud připojíte tablet k palubní Wi-Fi, můžete na dálku ovládat rádio, přehrávání ostatních multimédií a dokonce i navigaci. Z palubního systému pak lze streamovat na tablety i filmy, a to dokonce i synchronizovaně – jeden film na více zařízení zároveň. Němci zapracovali také na notifikacích z vašich sociálních sítí. Novinky z Twitteru a Facebooku se mohou nově zobrazovat přímo v systému a dokonce na ně můžete i odpovědět.
Bezdrátové nabíjení a dokonce USB-C
Velmi vítanou novinkou je pak možnost bezdrátového nabíjení vašeho telefonu pomocí standardu Qi, který podporují například některé Samsungy, LG, Nexusy nebo telefony od Microsoftu či Nokie. Stačí telefon vložit do dolní části středního panelu s měkčenou podložkou a je hotovo, telefon se začne nabíjet. Vybraná auta dostanou bezdrátovou nabíječku dokonce i pro cestující na zadní sedačce. A že jde Volkswagen opravdu s dobou a dokonce ji předběhl, dokazuje nasazení USB-C konektoru hned vedle bezdrátové nabíječky. Zatím ho ale využijete jen pro telefony od Microsoftu nebo nové Nexusy či některé tablety. Zařízení ale bude postupně přibývat.
Užitečnou novinkou, kterou už ale známe z modelu Touran, je přenášení hlasu řidiče a spolujezdce skrze reproduktory pro cestující na zadních sedačkách, což se hodí zejména ve vyšších rychlostech, kdy do kabiny proniká aerodynamický hluk. Konečně tak nebudete mít problém normálně si popovídat se všem i v autě kdykoliv.
Nový Volkswagen e-Golf Touch ukazuje, že se v letošním roce můžeme těšit na spoustu inovací a co je nejlepší, budou už standardně dostupné i pro zákazníky. Postupně se tak připravme na dobu, kdy ani BUDD-e, který jsme vám ukázali na začátku článku, nebude ničím futuristickým, ale běžným obyvatelem silnic.
Jinak to USB-C ... nechtelo by to spis USB-C kabel? K cemu je dobra USB-C zdirka?:o)
Audi už má nabíjení pomocí indukce, ale tablety stejně musíte řešit kabely a kabel je účinnější/rychlejší. A dík za video, doufejme, že totéž bude i v faceliftu Octavie, i když za příplatek.
R1S0: Nikdy není brzy. Než to bude v prodeji, už budou dávno mobily USB-C na trhu. (LETV)
Nemusi tam byt ani taka interaktivna palubovka. Stacilo by ak by to bolo na trhu, s dojazdom okolo 350km.
Cim dalej tym viac su elektricke auta zaujimavejsie.
Podla MNA by bolo aj strategicky vyhodnejsie ak by sa rozsirili. Energia pre dopravu by sa dala vyrobit v Europe