Apple cenzuruje známky násilí v obrázcích na AppStore

15

Apple se rozhodl zpřísnit pravidla při kontrole nezávadnosti her. Konkrétně jde o zobrazování násilí a zbraní v prezentacích her, které podléhají přísnějšímu ratingu, protože si je může zobrazit kdokoliv. Tedy i děti. Řada rozhodnutí ale nedává smysl, na což upozorňují i sami vývojáři. Můžeme se rozloučit se skutečnými obrázky z her v AppStore?

Již několik dní se internetem šíří záhadné zprávy o tom, že Apple začal cenzurovat obrázky a ikony ve svém obchodě s aplikacemi AppStore. Povídali jsme si o tom také v posledním mobilecastu. Stále více vývojářů se rozhořčeně vyjadřuje k tomu, že Apple nyní odmítá nové verze jejich her na základě obrázků, které třeba jen několik dní zpět schválil. Podle všeho přitom nemělo dojít ke změně žádných pravidel. Některých zásahů si můžeme povšimnout přímo v obchodě, další postřehy přinesl například zahraniční server Pocket Gamer.

Střílečka bez zbraní

Co se vlastně stalo? Jako tradičně jsem se šel podívat na nové hry v obchodě, když jsem si všiml zajímavé akční hry Tempo, která byla promována hned na úvodní stránce v prvním a největším banneru. Po otevření na mě ale čekalo překvapení. Na několika obrázcích jsem nenašel ani jednu zbraň. Až na druhý pohled jsem si všiml, že tu jsou, akorát jsou rozpixelované. Jak to vypadá? Směšně.

Tempo
Screenshoty hry Tempo v obchodě

To ale není vše. Například nedávno recenzovaná hra Gunslug 2 se dostala do problémů, když Apple odmítl schválit její aktualizaci kvůli obrázku, na kterém je prý zobrazované násilí vůči lidské bytosti. K tomu se váže několik zajímavých otázek. Jak je možné, že Apple o dva týdny dříve ty stejné obrázky schválil bez problému? I tady platí, že pohodlné podnikání může fungovat jen tehdy, když jsou pravidla jasně dána a rozhodnutí jsou konzistentní. Bez toho nutně přichází nejistota.

Druhá otázka je složitější a nad jejím zodpovězením by se přeli nejen právníci. Jak přesně vypadá násilí proti lidské osobě ve hře, která má jednak naprosto primitivní pixelovou grafiku a zároveň naprosto absentuje jakýkoliv realismus. Kdyby mi někdo tvrdil, že hlavní postavy jsou skutečně slimáci, tak bych mu to bez problému věřil, protože z těch čtyřech pixelů to jasné rozhodně není.

Tap Army
Ikona hry Tap Army před a po ní

Pravidla jsou pravidla

Nynější rozhodnutí Applu cenzurovat obrázky na AppStore vychází z pravidel, které nejsou nové. V nich stojí, že ikony, screenshoty ze hry a preview videa musí splňovat věkový rating 4+, jinak bude hra odmítnuta. A to i v případě, že aplikace sama má rating vyšší, takže se v ní násilí bez problému může objevovat. To dává smysl v případě, že detail aplikace si může zobrazit i dítě, přestože si potom hru kvůli věkovému omezení nestáhne.

Otázkou ale zůstává, nakolik může jeho mravní vývoj ohrozit například taková zbraň nebo jakési těžko rozlišitelné násilí v několika pixelech. U té zbraně je otázka ožehavější. Je zbraň sama o sobě násilná? Může zobrazení zbraně ohrozit mravní vývoj, ať už vypadá sebereálněji? Například hra Rooster Teeth vs. Zombiens musela změnit ikonu, protože v ní hlavní hrdina držel laserovou zbraň. Ta přitom vypadala spíše jak vodní pistole. V nové ikoně, kterou Apple schválil, už drží postava baseballovou pálku a vše je evidentně v pořádku.

Rooster Teeth vs. Zombiens
Ikona hry Rooster Teeth vs. Zombiens

Problém zaznamenal i update hry Tap Army, kde musela být změněna ikona i screenshoty hry. Ikona je dle mého subjektivního názoru tím nejsnesitelnějším, kde se podobná cenzura dá ještě chápat, pokud by šlo o vyloženě násilné příklady. U screenshotů je ještě ten problém, že mají předně ukazovat produkt. A z vlastní zkušenosti vím, že nejlepší jsou ty obrázky, které mi ukáží hru takovou, jaká je. Protože jedině tak nekupuji zajíce v pytli. Zdá se ovšem, že s tím je nyní amen.

Vždy se rozlišovalo (a vidět je to u televizní zábavy) podle neškodného fantasy násilí, animovaného nebo realistického. V tom je zásadní rozdíl, který Apple pravděpodobně přestal vnímat a pokud nejde o krátkodobý výkyv, tak se s tím budou muset vydavatelé a hráči smířit. Mezitím si můžete zajít do obchodu s hračkami a podívat se na plastové napodobeniny zbraní, které dítě nemá šanci rozeznat od těch reálných.

Tap Army
Screenshot hry Tam Army před a po změně

Zdroje: pocketgamer.co

Diskuze ke článku
Lukáš
Místo aby řešili podstatné věci, tak přemýšlí nad podobnými nesmysly, jen aby jim to nedali vývojáři sežrat.
Honza “Nedos” Nedvěd
Honza “Nedos” Nedvěd
Svět je spasen, od teď už se všichni budeme mít jenom žůžově.
Milan Kutaj
Milan Kutaj
Nejaký radca navrhol, aby zriadili zbytočné miesto korektora násilia? :D
Vladimir Woloďka Petija
Vladimir Woloďka Petija
Podla mna je to dolezity krok. Nechem vyzerat ako suchar, ale nasilia v mediach je vseobecne privela. Keby som s tym mohol urobit ja nieco, tak urcite zrusim akcne hry. A tiez vydam nejaky eticky kodex ohladne nasilnych scen vo filmoch. Lebo ono ci chcete alebo nie, vsetko toto vas ovplyvnuje.. a ludia sa potom tak spravaju ako vidia vo filmoch. Ja viem,ze kinematografia bez toho prakticky neexistuje, ale aspon by boli ludia nuteni hladat ine zanre a bolo by to lepsie aj pre ich vyvoj.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze