Videoplatforma YouTube příští rok oslaví své 20. výročí, což je spojeno s velmi sofistikovaným vývojem monetizačních metod a s tím spojeným úsilím sílícím především v posledních letech. Pokud ještě nemáte předplatné YouTube Premium, jistě jste si všimli neustále rostoucího množství reklam, z nichž mnohé nelze přeskočit či se jim jinak vyhnout. Tento formát „nepřeskočitelných“ reklam byl uveden v roce 2023. Google navíc nyní přichází s novým druhem reklamy, která vás bude „pronásledovat“ i v případě, že pozastavíte přehrávání videa.
Informaci o nasazení nového druhu reklamy potvrdil magazín The Verge, který získal vyjádření od Oluwy Falodun, komunikační manažerky platformy YouTube.
Ve vyjádření Googlu se uvádí, že YouTube zaznamenal skvělou zpětnou vazbu na nový druh reklamních sdělení, která se zobrazují ve chvíli, kdy uživatel pozastaví přehrávání videa. YouTube podle všeho tuto novinku několik měsíců testoval. Již v květnu senior viceprezident a obchodní ředitel Googlu Philipp Schindler uvedl, že výsledky testování jsou pozitivní a reklamu označil za „neinvazivní“ formát, s čímž by bylo možné částečně souhlasit snad jen v případě, že by se reklama přehrávala bez zvuku.
Názor autora
Ze současného vývoje je zřejmé, že monetizace obsahu na platformě YouTube (koneckonců nejen na této platformě) bude pouze přitvrzovat. Množství i kvalita obsahu roste, stejně jako čas strávený uživateli na YouTube. Do natáčení a postprodukce videí jsou investovány značné prostředky. Například u videa s přibližně 12 tisíci zhlédnutími, které bylo celkem (kumulativně) přehráváno 1 800 hodin, utrží český YouTube kanál na reklamě 1 300 Kč. I proto jsou mnohá videa doplněna kromě reklam od YouTube také o reklamní sdělení uvnitř videa v rámci placeného partnerství apod.
Řešením, jak se vyhnout reklamám vloženým přímo platformou YouTube, je předplatné YouTube Premium. Pro jednotlivce není česká cena 209 Kč měsíčně možná až tak atraktivní, avšak pokud máte možnost domluvit se na tzv. rodinném předplatném s možností zapojit do něj až 6 osob, rozmělní se měsíční poplatek na osobu zhruba na 65 Kč, což za absenci reklam opravdu stojí.