Dvouletá záruka, jak ji známe, končí, spotřebitele zasáhne zpřísněná novela

Dvouletá záruka, jak ji známe, končí, spotřebitele zasáhne zpřísněná novela
Fotografie: Petr Vojtěch, mobilenet.cz
  • Novela v oblasti práva ochrany spotřebitele si posvítí na falešné slevy i recenze
  • Mění se také postavení spotřebitele při dokazování vad zboží

S příchodem novely zákona o ochraně spotřebitele se mění také některé zvyklosti v oblasti nákupu zboží, tedy i smartphonů a další elektroniky. V tomto článku se zaměříme na významné změny, které se dotknou práv spotřebitelů.

Reklamovat můžete až do dvou let od nákupu, ale...

Pokud se na zakoupené elektronice projeví vada, můžete se ohledně nápravy samozřejmě stále obrátit na prodejce, mění se však pravidla dokazování. Během prvního roku je postavení zákazníka-spotřebitele silnější, neboť se automaticky předpokládá, že na zakoupeném zboží byla vada od počátku a je na prodávajícím, aby dokázal, že tomu tak není. To by teoreticky mohlo vést k vyšší úrovni úspěšnosti reklamací.

Po uplynutí jednoho roku však následujících 12 měsíců platí, že je na spotřebiteli prokázat, že byla na produktu vada již od převzetí. K tomu poslouží například znalecký posudek. Pravděpodobně tak bude i hodně záležet na přístupu prodávajícího. Nic se nemění na tom, že prodejce má stále 30 dní na vyřízení případné reklamace. Pokud v tomto limitu vyřízení nestihne, má spotřebitel automaticky nárok na odstoupení od smlouvy či (přiměřenou) slevu.

Nic než ověřené recenze

Prodejci rádi využívají k navýšení prodejů výpovědí svých zákazníků, tedy jejich recenzí na produkt či službu, které zvyšují důvěryhodnost. Bohužel lze však již delší dobu vnímat trend falešných recenzí, a to třeba vyloženě i těch na objednávku. Nově tak bude povinností prodejce ověřit, že za zveřejněnou recenzí stojí spotřebitel, který si recenzovaný produkt koupil nebo byl jeho uživatelem. Zveřejňování falešných recenzí bude považováno za nekalou obchodní praktiku s příslušnými dopady.

Slevy budou transparentnější

Velmi diskutovaným tématem spojeným s nákupy jsou slevy a jejich uvádění. Opět platí, že se stále můžeme setkat s tím, že je nabízeno zboží ve slevě, které však reálně zlevněno nebylo, případně byla před jeho „zlevněním“ cena uměle zvednuta. Z těchto důvodů zavede novela povinnost umožnit spotřebitelům zjistit, kolik zlevněný produkt stál během posledních 30 dnů předcházejících slevové akci.

Kdy vstoupí novela v účinnost?

Výše uvedené změny související s novelou dostupnou na mpo.cz vejdou v účinnost 30. den poté, co předloha vyjde ve sbírce.

Diskuze ke článku
Daniel Fibikar
Daniel Fibikar
Takže stalo se tohle, zatímco do teď se brala jakákoliv vada jako výrobní vada v prvním půl roce, která na zařízení byla již v době prodeje, tak nyní se tak bude brát v prvním roce. To znamená, že pozice spotřebitele znovu posílila, ale nadpis říká toto: "Dvouletá záruka, jak ji známe, končí, spotřebitele zasáhne zpřísněná novela".

Co se vlastně mění? Nic. Spotřebitel má stále stejně dlouhou záruční dobu, jen nyní posílila jeho práva o další půl rok, kdy je v pozici "silnějšího" a prodejce mu musí dokázat, že chyba na zařízení nebyla již při prodeji, nebo případně zajistit adekvátní řešení - oprava, výměna, v krajním případě odstoupení od kupní smlouvy. Jelikož reklamace se zamítají pouze v případě rozporu se záručními podmínkami např. mechanickým poškozením, tak se v zásadě nemění nic, protože spotřebitel v naprosté drtivé většině reklamací dostane adekvátní řešení opravu/výměnu a to nejen v prvním půl roce, ale po dobu trvání záruční lhůty 24 měsíců. Každý kdo v této novele vidí oslabení spotřebitele, tak asi přemýšlí kolenem.
Pavel Krejčíř
Pavel Krejčíř
To je nějaká blbost. Proč by proboha měla vada být už při převzetí? Ta přece může vzniknout až při používání výrobku ne?
Ben Ben
Ben Ben
"Během prvního roku je postavení zákazníka-spotřebitele silnější, neboť se automaticky předpokládá, že na zakoupeném zboží byla vada od počátku... "


Tak dřív se tomu říkalo něco jako rozpor s kupní smlouvou. Podle nadpisu bych čekal, že se to zhorší pro zákazníka. Ale doteď to bylo 6 měsíců a pak dokazoval zákazník 18 měsíců. Teď to bude 12 a 12. Takže spíš výhoda, ne?
Stejně většina lidí neví, že na to má právo a nebo si nechají něco nalhat od prodejce...
Hkal Halakal
Hkal Halakal
Mě zásadně přestává smartphone fungovat 3-5 měsíců po skončení záruky.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze