O technologii iBeacon jsme psali už dříve, ale pouze v hrubých obrysech, a to v souvislosti se snahou Applu rozjet jeho vlastní platební metodu. Nyní je už něco takového na dosah, a tak si nejdříve zrekapitulujme, co je pro její provoz potřeba.
Telefon musí být v první řadě vybaven Bluetooth 4.0. Prozatím jsou podporovány systémy Android a iOS, nicméně už pro příští rok je přislíbeno rozšíření podpory i na Windows Phone a také Blackberry. Do telefonu je totiž potřeba nainstalovat aplikaci, která vás pak bude upozorňovat pomocí notifikací. Aplikace by v obchodech Google Play a AppStore měla objevit do konce tohoto měsíce.
Jednotlivé spoty pak do telefonu dokážou poslat zprávu v případě, že se takto vybavený telefon octne v jejich blízkosti, stráví v jejich okolí určený čas anebo jejich dosah naopak opustí. Umí také rozeznat opakovanou návštěvu jednoho zákazníka. Kombinace jednotlivých scénářů pak umožní obchodníkovi zacílit svou kampaň na jednotlivé druhy zákazníků. V každé aplikaci jsou totiž uloženy zákaznické preference, které mohou sloužit k filtrování nabídek.
V praxi to může být například welcome kampaň pro nové zákazníky, pobídková kampaň pro nerozhodné, anebo naopak odměna pro pravidelné zákazníky.
Obchodníci mohou tyto kampaně sami spravovat prostřednictvím jednoduchého rozhraní. Jejich podoba může být textová, obrázková a je možné použít i iframe. Následně se jim dostane statistik: o počtu oslovených zákazníků, o jejich základních demografických ukazatelích a také o úspěšnosti jednotlivých kampaní.
Na zákaznické straně vše probíhá následovně: pokud se dostanete do dosahu nějakého „majáku“, ten poslouží pouze pro identifikaci místa, sám o sobě nic nevysílá. O stažení dat se postará aplikace nainstalovaná v telefonu. Krokem číslo jedna je samotná notifikace, po jejím otevření se otevře aplikace, kde vidíte jednotlivé podrobnosti – samotnou kampaň, případné slevové kódy a další podrobnosti. V aplikaci si můžete notifikaci odložit na později, anebo co je důležitější, ignorovat daný spot anebo obchodníka.
Přivítejte první spoty
O provoz těchto „majáků“ neboli spotů se v Česku stará společnost Neogenia. Do prvního čtvrtletí je nabízí v rámci pilotních projektů, už do konce roku jich má být instalováno několik stovek v rámci asi dvou desítek akcí.
V rámci pilotního provozu poběží platforma v obchodním domě Kotva, kulturní instituce zastupuje Technické muzeum v Brně a TicketArt ji otestuje v rámci koncertů a jiných masových akcí. Nasazení spotů potvrdila česká značka Meatfly anebo síť rádií Radio United.
Pronájem jednoho spotu se pohybuje mezi 150 a 450 korunami, podle jejich počtu a délky pronájmu. Podle zástupců společnosti je to částka srovnatelná s jinými formami výkonnostního marketingu, a může se tak stát vhodným doplňkem marketingového mixu.