Spothill přináší do Česka technologii iBeacon

8

Představte si následující situaci: procházíte se po obchodním domě a najednou vás telefon notifikací upozorní, že v obchodě, který míjíte, mají zajímavé slevy a nabídne vám přehled produktů, který by se do obyčejné výlohy určitě nevešel. Sci-fi? Ne, už brzká realita, a to i v českých podmínkách.

O technologii iBeacon jsme psali už dříve, ale pouze v hrubých obrysech, a to v souvislosti se snahou Applu rozjet jeho vlastní platební metodu. Nyní je už něco takového na dosah, a tak si nejdříve zrekapitulujme, co je pro její provoz potřeba.

Telefon musí být v první řadě vybaven Bluetooth 4.0. Prozatím jsou podporovány systémy Android a iOS, nicméně už pro příští rok je přislíbeno rozšíření podpory i na Windows Phone a také Blackberry. Do telefonu je totiž potřeba nainstalovat aplikaci, která vás pak bude upozorňovat pomocí notifikací. Aplikace by v obchodech Google Play a AppStore měla objevit do konce tohoto měsíce.

Zástupci společnosti představují, jak vypadá implementace iBeacon v českých podmínkách.

Jednotlivé spoty pak do telefonu dokážou poslat zprávu v případě, že se takto vybavený telefon octne v jejich blízkosti, stráví v jejich okolí určený čas anebo jejich dosah naopak opustí. Umí také rozeznat opakovanou návštěvu jednoho zákazníka. Kombinace jednotlivých scénářů pak umožní obchodníkovi zacílit svou kampaň na jednotlivé druhy zákazníků. V každé aplikaci jsou totiž uloženy zákaznické preference, které mohou sloužit k filtrování nabídek.

V praxi to může být například welcome kampaň pro nové zákazníky, pobídková kampaň pro nerozhodné, anebo naopak odměna pro pravidelné zákazníky.

Náhled administrátorského rozhraní.

Obchodníci mohou tyto kampaně sami spravovat prostřednictvím jednoduchého rozhraní. Jejich podoba může být textová, obrázková a je možné použít i iframe. Následně se jim dostane statistik: o počtu oslovených zákazníků, o jejich základních demografických ukazatelích a také o úspěšnosti jednotlivých kampaní.

Na zákaznické straně vše probíhá následovně: pokud se dostanete do dosahu nějakého „majáku“, ten poslouží pouze pro identifikaci místa, sám o sobě nic nevysílá. O stažení dat se postará aplikace nainstalovaná v telefonu. Krokem číslo jedna je samotná notifikace, po jejím otevření se otevře aplikace, kde vidíte jednotlivé podrobnosti – samotnou kampaň, případné slevové kódy a další podrobnosti. V aplikaci si můžete notifikaci odložit na později, anebo co je důležitější, ignorovat daný spot anebo obchodníka.

Náhled aplikace. Umožňuje nejenom sledování kampaní, ale i jejich základní správu.

Přivítejte první spoty

O provoz těchto „majáků“ neboli spotů se v Česku stará společnost Neogenia. Do prvního čtvrtletí je nabízí v rámci pilotních projektů, už do konce roku jich má být instalováno několik stovek v rámci asi dvou desítek akcí.

V rámci pilotního provozu poběží platforma v obchodním domě Kotva, kulturní instituce zastupuje Technické muzeum v Brně a TicketArt ji otestuje v rámci koncertů a jiných masových akcí. Nasazení spotů potvrdila česká značka Meatfly anebo síť rádií Radio United.

Spothill
Základem je tato malá krabička, jakýsi maják.

Pronájem jednoho spotu se pohybuje mezi 150 a 450 korunami, podle jejich počtu a délky pronájmu. Podle zástupců společnosti je to částka srovnatelná s jinými formami výkonnostního marketingu, a může se tak stát vhodným doplňkem marketingového mixu.

Diskuze ke článku
Petr
Zajímá mě především co aplikace přenáší směrem ke spotu? Jak mohou dát základní demografické údaje? Dále vysílá se nějaké jedinečné ID svázané s čím? S telefonem, aplikací (tj. když smažu data, jsem jiný zákazník) nebo jak? Celé mě to sice přijde jako nesmysl to používat, ale technicky mě zajímá, jak to funguje.
Strášce Galaxyje
Ou jéje, typiše iŘešení pro iOfce. Ty si rády vymlátí baterku neustále puštěným bluetooth a datovými přenosy, nechají se zavalit miliardou notifikací, no hlavně že pak nic nestíhají, aby si nakonec mohli dát kapučínko zlevněné ze 119,- na 99,- a při pohledu na svůj lehce zohnlý ajfoun na kavárenské stolku si libovat, jak jim ta pokroková technologie ušetřila mraky peněz. To jo.
janO
Toto som presne hladal. teraz mi chodia na mobil smsky, email, facebook notifikacie, linkedin, icloud, BBM, instagram, rss... a este mi chybali notifikacie z obchodov.... doma som uz vsetky letaky precital, takze mi je to málo... ten pocit ako mi pipa mobil v obchode a ja hladam tie akcie je uple cool :D
Jara
Tohle už tu kdysi bylo, přes bluetooth mi chodili zprávy když jsem šel po Tescu nebo Hypernově(+- 10 metrů od obchodu). Takže teď to bude akorát propracovanější a víc otravnější a dražší pro obchody.....a kdo to asi zaplatí?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze