Recenze hry The Walking Dead: emocionální pouť

3

Herní adaptace skvělého hororového komiksu Živí mrtví z počítačů a konzolí poslední dobou sbírá jedno ocenění za druhým a pro fanoušky tedy bylo skvělou zprávou, že chystá také iOS verze tohoto titulu. Jen málokdo však mohl očekávat, že se přenesení hry povede tak neskutečně dobře.

Komiksová série The Walking Dead je známá a oblíbená spíše v úzkém kruhu fanoušků tohoto žánru, díky přechodu do seriálové podoby, která v současné době okupuje televizní obrazovky už třetí sezónou, se jí však dostalo celosvětového uznání. Na motivy filmu i komiksu se v současné době tvoří hned několik akčních titulů, je to však právě výtvor studia Telltale Games, který znamená otřes herním průmyslem a získal ocenění nejlepší hry roku 2012. Nečekal to nejspíše nikdo, pravda je ale taková, že vám žádná jiná hra nenabídne natolik hmatatelné emoce, jako právě epizodická adaptace The Walking Dead. A jakožto fanoušek jsem potěšen, že se hře podařilo přesedlat na mobilní zařízení prakticky beze změny.

Hlavně přežít

Celá hra je rozdělena do pěti jednotlivých epizod, z nichž každá vám zabere přibližně tři, čtyři hodiny herního času. První epizoda jménem A New Day je v současné době zdarma stažitelná a slouží jako skvělý úvod do příběhu. Hráč se vžije do role Leeho Everetta, chlápka, odsouzeného za vraždu a odváženého do věznice. Právě v tuto chvíli (jak jinak) však startuje sled nepředvídatelných událostí a zombie vylézají do ulic. Po nešťastné nehodě začíná Lee chápat surovou realitu – svět je zamořen nemrtvými, a pokud chce přežít, musí vzít nohy na ramena. Osud jej však přivede do cesty malé holčičky jménem Clementine, kterou si Lee vezme na starost při útěku z amerického města Macon. Jak už ale známe podobné scénáře, nic není tak jednoduché a hlavní hrdina bude muset na své pouti čelit mnoha důležitým rozhodnutím. Během pěti epizod potkáte množství známých postav ze seriálu i komiksu, byť některé jen na chvíli.

Titul láká, ostatně stejně jako seriál i komiks, surově realistickou atmosférou bez zbytečných fantazií a výmyslů. Ukazuje apokalypsu tak, jak by se opravdu stala a tlačí na sociální a emocionální notu hráče. Přitom dokáže velmi jednoduchými postupy vytvořit mezi hráčem a prakticky všemi postavami extrémně silné pouto, ať už pozitivní, nebo negativní. Clementine budete chtít ochraňovat, kolegy zachraňovat a zbabělce udupat, budete brečet nad smrtí kamarádů i brutalitou obyvatel. The Walking Dead patří mezi velmi malou hrstku her, které dokážou vyzvat pravé, nefalšované emoce a i přes svou strukturu hratelnosti neunudí ani na vteřinu. První epizoda uteče jako voda a vy budete chtít hrát dál.

A co když…?

Silný příběh a bravurně napsané postavy však nejsou jediným silným poutem titulu. Ten by se dal nejlépe popsat jako interaktivní adventura, kde jde především o rychlost vašich kliků. Příběh se posouvá dál scénářem a vy máte postupně možnost ovládat jednotlivé situace. Rozhodně tu nečekejte maximální kontrolu, jako u jiných akčních adventur, tempo je pomalé a ovládání minimalistické, právě díky tomu vás ale příběh pohltí mnohem více, než u jiných her. Hráč musí v zásadě pozorně sledovat obrazovku a včas klikat na jednotlivá místa v prostředí, hra vůbec často sází na rychlost vašich reakcí a rozhodnutí, která musíte během krátkého časového úseku učinit.

Perlou tohoto titulu jsou samotné rozhovory a činy, které s sebou nesou reálné následky. Nespočet krát za hru se budete muset rychle rozhodnout, ať už v nebezpečné situaci, nebo během výběru odpovědi v rozhovoru. Na každém vašem výběru závisí, kam se bude příběh dál ubírat a co se stane, v pozdějších fázích hry navíc pochopíte, nakolik velké důsledky mají vaše činy a mnohé ležérně vybrané možnosti mohou vést k smrti některé z postav. Všichni hrdinové, které na své cestě potkáte, si navíc budou pamatovat, co před nimi natropíte a podle toho se k vám budou chovat, což často může buď zjednodušit, nebo naopak ztížit situaci. Tím se nejen mnohonásobně zvyšuje napětí a adrenalin, ale také znovuhratelnost. Hru totiž můžete proběhnout hned několikrát a vždy narazíte na nové situace, jiné události a jiné postavy, pokud nepočítám ty klíčové. Skvělé.

Kresba v pohybu

Velmi povedeně byl vybrán také grafický styl, který je tvořen cell-shadovou grafikou. Díky tomu máte pocit, jako byste sledovali interaktivní komiks a podobný výtvarný styl brutální nátuře hry překvapivě dobře sedí. Ačkoliv může prostředí občas působit prázdně a málo detailně, hra je především o příběhu a postavách. Těm byla věnována obrovská péče a je to znát. Všechny postavy jsou unikátní, detailní a dokážou ukázat reálné emoce, což je v tomto titulu nesmírně důležité. Třešničkou na dortu je perfektní dabing a hutný hudební doprovod, který vám vžene mráz do zad. Velmi mě překvapila kvalita mobilního portu, která dokázala přenést zážitek na mobily prakticky beze změny, se stejnou grafickou kvalitou i ovládáním. To sedí tomuto žánru velmi dobře a za celou dobu hraní jsem s rychlým pohybem a výběrem neměl nejmenší problémy.

Herní adaptace The Walking Dead šla kdysi kompletně mimo mě, osobně totiž neholduji klikacím adventurám a hrám podobného typu. Po první epizodě se však prakticky nelze odtrhnout a člověk žasne, nakolik silné emoce dokáže vykouzlit hrstka kreslených postav. Každý, kdo hrál byť jednu epizodu, dá zapravdu, že titul dostal cenu VGA za nejlepší hru roku zcela právem a silně doufám v to, že bude epizodická série studia Telltale Games pokračovat i po páté epizodě. Rozloučit se s takovým klenotem by totiž byl hřích.

Testováno na zařízení iPhone 4S. The Walking Dead můžete stahovat zcela zdarma z AppStore, další epizody si budete moci dokoupit.

Hodnocení: 10/10

• perfektní příběh